Sprzedaż detaliczna w cenach stałych we wrześniu 2024 r. spadła o 3,0 proc. w ujęciu rocznym, a w ujęciu miesięcznym spadła o 5,7 proc. - podał Główny Urząd Statystyczny.
Konsensus przygotowany przez PAP Biznes wskazywał na wzrost sprzedaży detalicznej w cenach stałych rdr o 2,2 proc. i spadek o 0,9 proc. w ujęciu mdm.
Jak tłumaczą to ekonomiści?
"Wrześniowe dane znajdowały się pod negatywnym wpływem czynników kalendarzowych (jedna sobota mniej niż we wrześniu 2023 i mniejsza liczba dni handlowych ogółem). Dodatkowo, negatywnie na dynamikę roczną działał efekt wysokiej bazy statystycznej w sprzedaży paliw, związanej z „przedwyborczymi promocjami” na stacjach benzynowych. Szacujemy, że bez tych efektów jednorazowych sprzedaż we wrześniu znalazłaby się na lekkim plusie, nieco mniejszym niż przed miesiącem" - komentują ekonomiści PKO BP.
Inwestorzy z GPW dmuchają na zimne i dlatego sprzedają dziś akcje LPP i CCC, a więc spółek modowych. Na niewielkim minusie jest Dino, które cięgi zebrało już wcześniej (kurs mimo odbicia na przełomie wrzesnia i października jest 30 proc. poniżej szczytu z lutego 2024 r.).
- Dane mogą popsuć nasroje, zwłaszcza w przypadku spółek sprzedających żywność, ponieważ pokazują, że okres słabszych wyników spowodowanych spadającą inflacją i wojną cenową może przeciągnąć się na III i IV kwartał. (...) Dane dotyczące spredaży odzieży są zniekształctone przez reklasyfikację w ostatnich miesiącach, dlatego nie powinny być traktowane jako właściwy wskaźnik dla oceny spółek modowych - komentuje Janusz Pięta, analityk z BM mBanku.
Tanieją akcje banków - PKO BP i Pekao, bo dane GUS być może zmieniają trochę perspektywę obniżki stóp procentowych.
Mocno tanieją akcje Asbisu, któremu zaszkodziły nie tylko dane o sprzedaży we wrześniu, ale także ostrzeżenie dotyczące wykonalności prognoz na 2024 r. Więcej...
Lekko drożeją akcje XTB. Dom maklerski chce w 2-3 lata podwoić liczbę inwestorów korzystających z jego usług, a to dopiero początek ofensywy, której cel wyznaczają globalne fintechy. Powalczy m.in. o Niemcy i Francję, w czym pomoże pomoże szersza oferta produktowa i wzmocniony marketing. Więcej w PB>>