Akcja crowdfundingowa MC2 Innovations, spółki Anny Streżyńskiej, byłej minister cyfryzacji, zakończyła się z wynikiem 1,48 mln zł . Choć inwestorów było bardzo wielu, bo 551, firma uzyskała tylko nieco ponad połowę sumy, o którą zabiegała – liczyła na blisko 2,7 mln zł. Akcje po 166 zł sprzedawała za pośrednictwem platformy Beesfund. Pieniądze, zgodnie z zapowiedzią, będą stanowić uzupełnienie wkładu własnego wymaganego w programie dotacyjnym. Firma otrzymała wcześniej ok. 4 mln zł z Szybkiej ścieżki Narodowego Centrum Badań i Rozwoju na rozbudowę bazującej na technologii blockchain platformy do motywacji pracowników Carrotspot. Planuje m.in. dostosować ją do standardów tzw. business intelligence.

Mamy czas
Anna Streżyńska, prezes MC2 Innovations, przyznaje, że już w pierwszych dniach kampanii crowdfundingowej dało się zauważyć powściągliwość inwestorów, będąca efektem wybuchu pandemii koronawirusa. Ich zainteresowanie nieco wzrosło w ostatnich dniach akcji, choć nadal inwestowali ostrożnie.
- Na szczęście projekt dotacyjny rozpisany jest na dwa lata. Mamy więc czas na pozyskać brakujących pieniędzy z innych źródeł. Kontynuujemy rozmowy z inwestorami branżowym i finansowym. Jesteśmy też gotowi przyjąć więcej zleceń zewnętrznych w ramach pozostałych spółek z grupy i dofinansować Carrotspot z marży. Damy sobie radę, może wolniej, ale równie skutecznie – twierdzi Anna Streżyńska.
Dla MC2 Innovations było to już drugie spotkanie z Beesfundem. Wcześniej spółka otrzymała od inwestorów ponad 1,2 mln zł na wprowadzenie produktu na rynek.
Przybywa emitentów
Arkadiusz Regiec, prezes platformy crowdfundingowej, zaznacza, że pandemia w ujęciu ogólnym nie ograniczyła aktywności inwestorów. Beesfund notuje stały wzrost, może to jednak wynikać z tego, że działa w bardzo młodym sektorze, którym zaczynają się interesować coraz to nowi inwestorzy. Szef platformy obserwuje natomiast zwiększenie się liczby zgłoszeń od spółek poszukujących finansowania. Zmieniły się też ich profile - jest więcej biznesów np. telemedycznych, a mniej restauratorów. M.in. od sektora i modelu biznesowego zależą kwoty, jakie uzyskują emitenci.
Potrzeba motywacji
Pandemia miała wpływ nie tylko na zbiórkę funduszy, ale też na działalność Carrotspot. Firma wdrażała platformę u jednego z dużych klientów… całkowicie zdalnie, co było dla niej nowym doświadczeniem. W marcu i w pierwszej połowie kwietnie spółka została odcięta od dopływu nowych klientów. Teraz zainteresowanie znów się pojawiło.
- Klienci, nawet jeśli dobrze oceniają pracę swoich zespołów wykonywaną zdalnie, przyznają, że w takim trybie zmniejsza się kreatywność i skłonność do realizacji nowych inicjatyw. Jednocześnie minimalizują koszty. Potrzebują więc narzędzi motywacyjnych jak nasze, innych niż tradycyjne benefity – podkreśla Anna Streżyńska.
Obecnie zarządza grupą, w której skład wchodzą trzy podmioty: MC2 Innovations Sp. z o.o., odpowiadająca za platformę Carrotspot, MC2 Energy z giełdą zielonej energii Greenstock i projektem rozwijanym w akceleratorze Tauronu oraz usługowa firma informatyczna MC2 Innovations SA.