Maszyna zlikwiduje szkodę w PZU

opublikowano: 27-03-2019, 15:38

Sztuczna inteligencja wyręczy rzeczoznawców samochodowych – i to już w tym roku. Ubezpieczyciel liczy na duże oszczędności.

PZU, największy ubezpieczyciel nad Wisłą (ma 37-proc. udział w rynku majątkowym i 46-proc. w życiowym), przetestował sztuczną inteligencję w likwidacji szkód komunikacyjnych. W trakcie pilotażu samoucząca się maszyna przeanalizowała ponad 20 tys. zdjęć powypadkowych pojazdów i kosztorysów szkodowych. Efekt? Jest w stanie rozpoznać i nazwać konkretną część auta, określić zakres uszkodzenia oraz zakwalifikować do naprawy lub wymiany dany podzespół. Rozwiązanie opracowane wspólnie z europejskim start-upem, którego nazwy ubezpieczyciel nie podaje, zdało egzamin i od kwietnia będzie wdrażane przez zakład na masową skalę, aby najpóźniej jesienią wszystkie szkody komunikacyjne były likwidowane z jego pomocą. Odciąży to pracowników i przyspieszy obsługę zgłoszeń. PZU liczy na miliony złotych oszczędności.    

Testy przeprowadzone przez PZU wykazały, że sztuczna inteligencja potrzebuje zaledwie 30 sekund na przeprowadzenie analizy dokumentacji technicznej. Aż 90 proc. dokumentów maszyna od początku do końca analizuje samodzielnie. W przypadku pozostałych 10 proc.  szczegółowej ekspertyzy pomoże jej dokonać człowiek. Ubezpieczyciel chce wykorzystać innowacyjne technologie również w takich obszarach, jak bazy danych i komunikacja z klientem. Spółka jest otwarta na współpracę ze start-upami.

Na sztuczną inteligencję stawia również Warta. O swoich planach ubezpieczyciel poinformował na łamach „PB” latem zeszłego roku. Rafał Stankiewicz, wiceprezes Warty odpowiedzialny za likwidację szkód, zapowiedział wówczas, że ich maszyna będzie nie tylko analizowała dokumentację podobnie jak w PZU, ale też odbierała telefony w call center. Jak się dowiedział „PB”, Warta ma już za sobą testy. Obecnie trwa pełne wdrożenie tego rozwiązania w firmie. 
 

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Karolina Wysota

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu