Media zarabiają mniej niż wynika z badań

Wojciech Pysiewicz
08-06-2000, 00:00

Media zarabiają mniej niż wynika z badań

W rankingu 9 największych firm z branży medialno-reklamowej, sporządzonym na podstawie listy 500 największych przedsiębiorstw tygodnika „Polityka”, na pierwszym miejscu znajduje się AGORA, wydawca „Gazety Wyborczej”. Wyprzedza ona Telewizję Polską i firmę PAI Media sprzedającą czas reklamowy Polsatu. Przygotowana przez „Politykę” lista pozwala na porównanie rzeczywistych przychodów stacji z reklam z ekspertyzami przygotowanymi przez firmy badawcze na podstawie sprzedanego czasu reklamowego i oficjalnych cenników.

— My podajemy jedynie wartość sprzedanego czasu reklamowego, co w ogóle nie przekłada się na cenniki — mówi Piotr Słaby, szef firmy badawczej Expert Monitor.

Po co w takim razie badania?

— Firmy wykupujące od nas badania doskonale wiedzą o poczynaniach konkurencji. Przykładowo Procter and Gamble wie, jakie uzyskuje rabaty, i na tej podstawie może wyliczyć sobie wydatki Unilevera na reklamę — tłumaczy Piotr Słaby.

W przypadku telewizji firmy badawcze stosują podobne metody — liczą sprzedany czas reklamowy według oficjalnych cenników, bez uwzględnienia udzielanych przez stacje rabatów.

— Zwykle 15 proc. trafia do pośredniczącej agencji, a najwięksi reklamodawcy zyskują kolejne rabaty sięgające 10-15 proc. Dodatkowo poszczególne stacje, najczęściej te mniejsze, prowadzą różną politykę rabatową — uważa Piotr Słaby.

Jego zdaniem to, iż TVN wyprzedził pierwszy program TVP w przychodach z reklam, wynika z dużych rabatów udzielanych przez TVN.

Według badań, TVN zarobił w zeszłym roku 714 mln zł, a w ogóle nie ma go na liście 500 największych przedsiębiorstw „Polityki”. Tymczasem już przychód rzędu 250 mln zł gwarantował miejsce na liście.

— Trudno interpretować także oficjalne wyniki podawane przez Polsat, ponieważ właściciel stacji Zygmunt Solorz prowadzi wiele różnych interesów, które nie są do końca wyodrębnione z działalności Polsatu. W zeszłym roku na przykład bardzo dużą część reklam emitowanych w Polsacie stanowiły reklamy OFE Polsat, a czas reklamowy Polsatu sprzedaje firma PAI Media. Telewizje emitują także programy, które trudno jednoznacznie zakwalifikować do reklam, np. Audio Tele, czy Tele Zakupy — twierdzi Piotr Słaby.

Jego zdaniem, najtrafniej można określić rzeczywiste przychody TVP, które są o około 25 proc. niższe od podawanych przez firmy badawcze.

W przypadku TVP jej przychody ogółem wyniosły ponad 2 mln zł, jednak tylko niewiele ponad połowę tej kwoty stanowią przychody ze sprzedaży, a pozostałą część wpływy z abonamentu. Tymczasem według firmy Expert Monitor, wpływy dwóch programów TVP z reklam liczone według cenników wyniosły w 1999 r. ponad 1,6 mld zł. WP

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Wojciech Pysiewicz

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Inwestora / Media zarabiają mniej niż wynika z badań