Spółka Mediplast z Nekli koło Poznania zamierza w 2002 r. wejść na rynek rosyjski i utworzyć tam własną spółkę. W najbliższych 6 miesiącach firma chce wydać na inwestycję około 8,5 mln zł. W 2002 r. Mediplast planuje zwiększenie przychodów o 22 mln zł.
Największy polski producent mebli ogrodowych, Mediplast z Nekli koło Poznania, planuje w 2002 r. wejść na rynek rosyjski. Według Rafała Zawilskiego, prezesa zarządu Mediplastu, firma zamierza to osiągnąć tworząc w Rosji swoją spółkę. Obecnie firma rozważa jej lokalizację.
— Zamierzamy w Rosji produkować meble. Umożliwi to ominięcie wysokich ceł, nakładanych przez Rosję na produkty tego typu sprowadzane z zagranicy. Z ich powodu nie ma nas dotychczas na tamtejszym rynku — mówi Rafał Zawilski.
Innym powodem zmuszającym Mediplast do zarejestrowania spółki w Rosji jest konieczność ograniczania kosztów transportu.
— Meble ogrodowe są stosunkowo tanimi produktami, więc relatywnie koszty transportu mają znaczący udział w ich cenie detalicznej. Rozpoczęcie produkcji w Rosji zmniejszy odległości, na jakie będą one transportowane — twierdzi Rafał Zawilski.
Główna część sprzedaży Mediplastu w Polsce odbywa się poprzez dostawy do dużych sieci hipermarketów. Według Rafała Zawilskiego, Mediplast największe roczne przyrosty sprzedaży miał w latach 1996-97. Sięgały one wówczas nawet ponad 100 proc. Teraz wynoszą kilkanaście proc., gdyż znacznie osłabił się popyt krajowy. W związku z tym Mediplast chce zwiększać eksport, który obecnie stanowi 50 proc. produkcji.
— Najlepszym kanałem sprzedaży na eksport są dostawy do sieci Ikea, posiadającej kilkadziesiąt hipermarketów na całym świecie. Poza tą siecią sprzedajemy nasze meble do krajów bałtyckich, Czech i na Ukrainę — mówi Rafał Zawilski.
Według Rafała Zawilskiego, firma zamierza w ciągu najbliższych 6 miesięcy wydać na nowe inwestycje około 8,5 mln zł.
— Kupimy nowe formy do odlewania mebli plastikowych. Umożliwią one rozszerzenie naszej oferty. Pieniądze będą pochodziły ze środków własnych oraz dopłat głównego akcjonariusza Mediplastu Funduszu Inwestycyjnego Poland Partners — mówi Rafał Zawilski.
Dodaje, że poza tym w nowym obiekcie firmy w Nekli mają zostać powiększone powierzchnie magazynowe i zorganizowane magazyny wysokiego składowania.
Zakończenie tych inwestycji zaplanowane jest do końca lutego 2002 r. Wtedy zaczyna się sezon sprzedaży mebli ogrodowych.
— Sezon kończy się w czerwcu, a niekiedy w lipcu. U nas do lutego każdego roku trwa sezon szczególnie dużego nasilenia produkcji, po to by sprostać wiosennemu zapotrzebowaniu. Wyprodukowany zapas trzeba zmagazynować. Dlatego ważne było dla rozwoju firmy wybudowanie nowego, dużego obiektu w Nekli — wyjaśnia Rafał Zawilski.
Obiekt powstał w lutym 2001 r.
— Zdecydowaliśmy się na przeniesienie firmy do Nekli, ponieważ stwarza to możliwości obniżenia kosztów produkcji. W Nekli niższe są opłaty. Poza tym w Poznaniu brakowało miejsca na produkcję, magazynowanie i sprzedaż — mówi Rafał Zawilski.
Nowy obiekt firmy kosztował 23 mln zł, z czego 13 mln zł pochodziło z kredytu, a reszta ze środków własnych przedsiębiorstwa. Dzięki nowej hali produkcyjnej plany firmy zakładają zwiększanie sprzedaży o blisko 40 proc. Już w 2002 r. przychody ze sprzedaży przedsiębiorstwa mają wzrosnąć o 22 mln zł.
Mediplast powstał w 1996 r. jako pierwszy w kraju producent plastikowych mebli ogrodowych. Przedsiębiorstwo obecnie produkuje plastikowe krzesła, stoły, taborety, fotele, ławki, leżaki, podstawki pod parasole, doniczki, konewki. Spółka przeszła restrukturyzację zatrudnienia. W 2000 roku zatrudniała 203 pracowników, a teraz 120.