Menedżerowie, pracujcie nad sobą

Dorota Czerwińska
opublikowano: 22-02-2010, 09:34

Coaching pomaga rozpoznać napięcie w zespole, kontrolować złość, zapanować nad stresem. Rozwija inteligencję emocjonalną.

Wiele osób, którym firma funduje usługi coacha lub rozważają to, zastanawia się, czy to w ogóle dla nich. Odpowiedź jest prosta. To, czy i jak skorzystasz z coachingu, w dużej mierze zależy od ciebie. A badania pokazują, że warto. Badanie przeprowadzone wśród amerykańskich top managerów wykazało, że zwrot z inwestycji wynosi 545 proc., czyli każde tysiąc dolarów zainwestowane w coaching przyniosła 5,45 krotny zwrot finansowy. Wpływa on na wydajność, jakość, obsługę klienta (mniej reklamacji), utrzymywanie zatrudnienia, zyskowność i obrót. Przynosi również korzyści niematerialne. 77 proc. badanych stwierdziło, że mają lepsze relacje z podwładnymi, 71 proc. mówiło o lepszych relacjach z interesariuszami, 76 proc. o usprawnionej pracy zespołowej, 63 proc. o lepszych relacjach ze współpracownikami. Po coachingu zwiększa się satysfakcja z pracy (61 proc.), zaangażowanie (44 proc.), mniej jest konfliktów (52 proc.), poprawiają się relacje z klientami 37 proc.

Dobre chęci

Warunkiem sukcesu jest jednak gotowość osoby coachowanej do zrezygnowania z pewnych nawyków i do wprowadzenia zmian w swoim życiu. Nie ma skutecznego coachingu bez zaangażowania osoby coachowanej i chęci do pracy nad sobą. Oczywiście, coach pomaga znaleźć motywację i wolę zmian. Ale jego praca to tylko pomoc w stawianiu celów, szukaniu ich zbieżności z wykonywanymi zadaniami, poszukiwaniu najlepszych rozwiązań, budowaniu motywacji wewnętrznej, która jest głównym motorem naszych działań.

— To wszystko składa się na tzw. coachowalność osoby. Tak jak zawodnik musi chcieć osiągać coraz lepsze wyniki i pracować na sobą, tak samo menedżer, który sięga po coaching, musi poszukać najlepszych dla siebie rozwiązań i realizować cele, które sobie stawia — wskazuje Mariola Czechowska-Frączak, coach z Mind Partners — Europejskiej Grupy Mentorów i Coachów Certyfikowanych.

Ważne jest powstanie pewnej relacji między coachem a osobą coachowaną. Stwarza to poczucie zobowiązania do realizacji celów i zadań. Takiej siły oddziaływania nie mają zobowiązania, które stawiamy sobie sami, bez coacha.

Jak się zmienili

Mariola Czechowska-Frączak wraz z prof. Anną Zalewską ze Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej przeprowadziła pierwsze w Polsce badanie skuteczności coachingu. Wzięło w nim udział 100 menedżerów z branż: farmaceutycznej, FMCG, transportowej, bankowości i internetu. Wypowiadali się, nad czym chcieliby pracować z coachem, a potem oceniali, w jakim stopniu coaching ich zmienił.

Wyniki pokazują, że osoby, które brały udział w programie coachingowym, pozytywniej myślą o swojej pracy niż ci, którzy w nim nie uczestniczyli. Wzrosło ich zadowolenie z warunków pracy i współpracy z kolegami. Coaching wpłynął również na wyższą ocenę przełożonego, firmy i własnego rozwoju.

— Najlepsze efekty przynosi praca nad zmianą siebie, a nie otoczenia. Można to interpretować w ten sposób, że pierwsze sesje przynoszą zmiany w samorozwoju, kolejne umożliwiają pracę nad poprawieniem relacji z innymi — komentuje Mariola Czechowska-Frączak.

Z badania wynika również, że coaching menedżerski to skuteczna metoda wsparcia rozwoju kompetencji przywódczych. Gdzie zachodzą największe zmiany?

— Przede wszystkim w wytyczaniu celów, odkrywaniu nowych rozwiązań, inspirowaniu zmian, ocenie własnych zasobów i ograniczeń, podejmowaniu decyzji, planowaniu i motywowaniu siebie — wylicza autorka badania.

Inteligentni emocjonalnie

Badanie wskazuje też, że coaching rozwija inteligencję emocjonalną.

— 70 proc. z nas nie umie efektownie zarządzać emocjami i stresem. Tylko 38 proc. dokładnie identyfikuje emocje w momencie, gdy się pojawiają. Tymczasem umiejętności emocjonalne odgrywają znaczącą rolę w przywództwie na poziomie osiągnięć, sprzedaży i lojalności klientów, utrzymaniu pracowników i rekrutacji. Coaching pomaga wcześnie rozpoznać napięcie w zespole, kontrolować złość, zapanować nad stresem, przekazywać trudne informacje zwrotne. Rośnie poczucie wartości. Coachowani bardziej uświadamiają sobie emocje, które włączają do myślenia. U podstaw opracowanej przez Mind Partners metody leży przekonanie, że każdą z ról, jakie przyszło nam pełnić w pracy i życiu poza nią, możemy wykonywać lepiej, jeśli zastosujemy w niej inteligencję emocjonalną. Coach pomaga menedżerowi spojrzeć na swoją cele i działania z perspektywy czterech umiejętności inteligencji emocjonalnej: rozpoznawania, używania, rozumienie i zarządzania emocjami — uważa Mariola Czechowska-Frączak.

Coaching pomaga również zapanować nad sobą i stresem. Łatwiej wypowiadać się publicznie, wzrasta poczucie własnej wartości. Poprawiają się relacje z innymi. Menedżer po coachingu lepiej motywuje, zarządza czasem i konfliktem, udziela informacji zwrotnej.

Średnia stawka za godzinę to około 1500 zł, najwyższa — około 10 500 zł, najniższa — około 600 zł. Cena zależy od tego, kto jest odbiorcą coachingu oraz kto prowadzi coaching: czy ma certyfikat, jaki skończył kurs, ile programów prowadził.

45 proc. badanych menedżerów brało udział w coachingu trwającym 7-12 miesięcy, 27 proc. — 2-6 miesięcy, 18 proc. — 13-18 miesięcy.

Z badań opublikowanych przez "Harward Business Review" w styczniu 2009 r. wynika, że skorzystanie menedżera z coachingu najczęściej inicjuje dział HR (29,5 proc.), sam zainteresowany (28,8 proc.), przełożony (23 proc.) lub ktoś inny (18 proc.).

Ważne jest, żeby mieć coacha, z którym dobrze się czujemy, mamy poczucie komfortu, rozmawiając z nim. Trzeba być gotowym na mówienie mu o swoich wartościach, ideach, celach, marzeniach i lękach. Najlepiej, gdy sam zainteresowany wybiera coacha. Tak jest w przypadku 64 proc. menedżerów. W pozostałych przypadkach decyduje o tym dział HR lub przełożony menedżera.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Dorota Czerwińska

Polecane