Czytasz dzięki

MF objaśnia ulgi z tarcz

opublikowano: 22-07-2020, 22:00

Preferencje w PIT, CIT i VAT wprowadzone w związku z pandemią doczekały się wyjaśnień fiskusa, które chronią podatnika w razie błędu.

Ministerstwo Finansów (MF) wydało „Objaśnienia podatkowe w sprawie nowych preferencji stosowanych w związku z ponoszeniem negatywnych konsekwencji ekonomicznych z powodu COVID-19”. Jest to obszerny dokument, zawierający wyjaśnienia resortu do zmian podatkowych wprowadzanych w ostatnich miesiącach tzw. specustawą antykryzysową i jej kolejnymi nowelizacjami. MF informuje przy tym, że zgodnie z art. 14n par. 4 pkt 1 Ordynacji podatkowej zastosowanie się przez podatnika w danym okresie rozliczeniowym do objaśnień podatkowych daje mu ochronę prawno-podatkową, przewidzianą w art. 14k-14m tej ustawy — chroni przed negatywnymi konsekwencjami ewentualnych błędów, jeżeli jego sytuacja jest zbieżna z takimi faktami, jakie opisano w ministerialnych „instrukcjach”.

Zobacz więcej

Tadeusz Kościński, minister finansów

— W ostatnich miesiącach jednym z naszych głównych zadań było zapewnienie firmom możliwości przetrwania na rynku. Strategiczne znaczenie miało wprowadzanie odpowiednich przepisów. Często to nowe regulacje. Teraz jest odpowiedni czas na ich wyjaśnienie — powiedział minister finansów Tadeusz Kościński, ogłaszając wczoraj wydanie objaśnień do antykryzysowych rozwiązań podatkowych.

Objaśnienia dotyczą preferencji wprowadzonych w podatkach dochodowych od osób fizycznych (PIT) i osób prawnych (CIT), a także w podatku od towarów i usług (VAT). W ustawach o PIT i CIT np. podniesiono wysokość wartości darowizn przekazywanych na walkę z epidemią koronawirusa, które można odpisać od dochodów i tym samym obniżyć podstawę opodatkowania. Wprowadzono też m.in. prawo do odliczenia sprzętu darowanego oświacie (np. tabletów czy laptopów) dla umożliwienia jej placówkom realizacji procesu nauczania w systemie zdalnym wymuszonym pandemią. Ponadto specustawą zwolniono z podatku dochodowego świadczenia postojowe i wydłużono terminy odprowadzenia przez płatników do urzędów skarbowych zaliczek od wynagrodzeń pracowników.

Nowe przepisy umożliwiły też rozliczenie strat wstecz, zaliczenie do kosztów uzyskania przychodów wydatków poniesionych w związku z epidemią i dokonanie jednorazowego odpisu amortyzacyjnego od nabycia środków trwałych związanych z przeciwdziałaniem pandemii. W podatkach dochodowych zaniechano też poboru odsetek za zwłokę od zaległości podatkowych. W VAT podatnicy otrzymali natomiast m.in. prawo stosowania zerowej stawki do darowizn towarów związanych z ochroną zdrowia i sprzętu komputerowego dla placówek oświatowych. Ponadto przesunięte zostały terminy stosowania nowej matrycy stawek VAT (z kwietnia do lipca tego roku) i nowego JPK_VAT (z lipca do października). W objaśnieniach resort omawia warunki korzystania z tych preferencji, czas ich obowiązywania i grupy podatników, którym one przysługują. Wyjaśnienia zostały opublikowane na stronie ministerstwa (www.gov. pl/web/finanse).

Puls Firmy
Użyteczne informacje dla mikro-, małych i średnich firm. Porady i przekrojowe artykuły, dzięki którym dowiesz się, jak rozwinąć biznes
ZAPISZ MNIE
×
Puls Firmy
autor: Sylwester Sacharczuk
Wysyłany raz w tygodniu
Sylwester Sacharczuk
Użyteczne informacje dla mikro-, małych i średnich firm. Porady i przekrojowe artykuły, dzięki którym dowiesz się, jak rozwinąć biznes
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Iwona Jackowska

Polecane