MF uruchomi system składania deklaracji podatkowych przez internet

Polska Agencja Prasowa SA
opublikowano: 29-09-2005, 18:07

Ministerstwo Finansów planuje, że w połowie sierpnia 2006 r. przedsiębiorcy będą mogli składać deklaracje CIT, PIT, VAT i NIP za pośrednictwem internetu - poinformował w czwartek dyrektor Departamentu do Spraw Informatyzacji MF Grzegorz Fiuk.

Ministerstwo Finansów planuje, że w połowie sierpnia 2006 r. przedsiębiorcy będą mogli składać deklaracje CIT, PIT, VAT i NIP za pośrednictwem internetu - poinformował w czwartek dyrektor Departamentu do Spraw Informatyzacji MF Grzegorz Fiuk.

    Resort przewiduje uruchomienie w tym terminie jednej z funkcji systemu elektronicznego zarządzania podatkami przedsiębiorców o nazwie e-Deklaracje.

    System ten umożliwi przedsiębiorcom m.in. składanie deklaracji podatkowych przez Internet w systemie usługi ciągłej (24 godziny, 7 dni w tygodniu), zaś administracji skarbowej ich przetwarzanie i przechowywanie w formie elektronicznej - wyjaśnił Fiuk na czwartkowej konferencji Otwarte Dni Informatyki MF.

    W przyszłości elektronicznym zarządzaniem podatkami przez internet (system e-Podatki) objęte zostaną także osoby fizyczne. Ostateczna realizacja projektu, umożliwiająca płacenie podatków wszystkim obywatelom drogą elektroniczną, przewidywana jest na koniec 2012 roku - dodał przedstawiciel MF.

    Poza obsługą deklaracji podatkowych system e-Deklaracje pozwoli na obsługę za pomocą internetu innych dokumentów kierowanych przez podatników do administracji skarbowej (np. podań), aktualizację danych podatnika (np. numeru rachunku bankowego) czy uzyskanie zaświadczeń (np. zaświadczenia o niezaleganiu z podatkami). Wperspektywie planuje się uruchomienie usługi elektronicznych płatności należności skarbowych. 

    Każdy podatnik otrzyma specjalny login (być może będzie zgodny z NIP) i hasło celem autoryzacji wglądu w system. Podatnik będzie mógł dodatkowo sprawdzić aktualne saldo swoich rozliczeń z administracją z tytułu poszczególnych typów podatków i dowiedzieć się, na jakim etapie znajduje się rozpatrzenie jego wniosku - poinformował Fiuk.

    Dodał, że elementem systemu będzie w przyszłości także adresowana do przedsiębiorców tzw. +platforma dedykowana+. Ma to być działający na zasadzie wyszukiwarki internetowej rejestr informacji o przedsiębiorcach - potencjalnych przyszłych partnerach w biznesie. Administracja skarbowa miałaby w ten sposób pełnić rolę tzw. +zaufanej i obiektywnej strony trzeciej+.

    Jak poinformował przedstawiciel MF, koszty realizacji projektu wyniosą ok. 152 mln zł, z czego 140 mln zł stanowić będą tzw. koszty kwalifikowane projektu (kategorie kosztów zatwierdzone przez UE do dofinansowania), a 12 mln zł - koszty własne MF. 75 proc. kosztów kwalifikowanych z puli 140 mln zł objęte zostanie finansowaniem z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Pozostałe 25 proc. pokryją środki krajowe z rezerwy utworzonejprzez Polskę na zapewnienie wkładu własnego dla projektów dofinansowanych z Unii.

Zdrowy Biznes
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
×
Zdrowy Biznes
autor: Katarzyna Latek
Wysyłany nieregularnie
Katarzyna Latek
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

    MF ma sygnały od Komitetu Monitorującego Sektorowy Program Operacyjny Wzrost Konkurencyjności Przedsiębiorstw o akceptacji wniosku na dofinansowanie projektu e-Deklaracje ze środków unijnych - poinformował Fiuk.     

    Dodał, że w połowie października 2005 r. resort finansów zamierza ogłosić pierwszy przetarg na opracowanie architektury systemu informatycznego e-Deklaracje.

    Oferta ma ponadto obejmować dostarczenie projektu zarządzania tym systemem i usługi doradztwa przy jego wdrażaniu - powiedział Fiuk. Ministerstwo daje sobie 3 miesiące na ocenę ofert i wybór wykonawcy systemu oraz 3 kolejne miesiące na realizację projektu. Projekt ma być wdrażany etapami. 16 sierpnia 2006 r. w harmonogramie realizacji przewidziano gotowość systemu do przyjmowania deklaracji podatkowych i innych dokumentów od przedsiębiorców.

    Na 31 grudnia 2007 r. MF przewiduje możliwość pełnej obsługi deklaracji CIT, PIT, VAT, NIP (składanie, korekta), sprawdzania przez podatnika etapu rozpatrzenia wniosków, sprawdzenia stanu rozliczeń z tytułu należności skarbowych czy aktualizacji danych.

    Jak poinformował na czwartkowej konferencji wiceminister finansów Grzegorz Stanisławski, system powinien zwiększyć efektywność płacenia podatków, ułatwić dostęp podatników do administracji skarbowej, obniżyć koszty funkcjonowania administracji skarbowej i usprawnić jej pracę. Dodatkowo system ma być elementem bazy danych integrującej różne rejestry administracji państwowej.

    Wiceminister dodał, że system musi zagwarantować standardy europejskie w zakresie bezpieczeństwa danych i nie może generować dla podatników dodatkowych kosztów (np. poprzez konieczność zakupu oprogramowania).

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Polska Agencja Prasowa SA

Polecane