Mikrobiznes złapał wiatr w żagle

Najmniejsze firmy coraz odważniej wychodzą za granicę i nie szczędzą pieniędzy na inwestycje

Mikro- i mały biznes prze do rozwoju, chętniej wydając pieniądze na rozwój i bez kompleksów wchodząc na obce rynki — to najważniejszy wniosek z najnowszego raportu Banku Pekao o sytuacji mikro- i małych firm. Badanie zostało przeprowadzone we wrześniu i październiku 2016 r. na próbie prawie aż 7 tys. podmiotów zatrudniających do 49 osób.

Wyświetl galerię [1/2]

Do odważnych świat należy:Mikrofirmy stawiają na inwestycje i nie boją się wchodzić na obce rynki. Fotolia

Niepewność otoczenia

Wskaźnik, którym Pekao opisuje nastroje badanych przedsiębiorców, sięgnął 96,7 pkt. [w skali od 50 do 150 pkt.]. To nieznacznie mniej niż rok temu, ale wynik jest drugim najlepszym w całej siedmioletniej historii badania.

— Widać, że generalnie przedsiębiorcy bardzo dobrze oceniają sytuację we własnych firmach — przychody i wyniki finansowe, a nieco gorsze noty dotyczą ogólnej sytuacji gospodarczej oraz sytuacji w branży, a więc tego, na co nie mają wpływu — mówi Grzegorz Piwowar, wiceprezes Banku Pekao. Generalnie najlepiej oceniony został poziom zatrudnienia w firmach. Znalazła tu zatem odzwierciedlenie dobra sytuacja na rynku pracy z najniższym od lat bezrobociem. Z ocen widać, że najbardziej stabilne są mikrofirmy działające lokalnie.

— Wskaźnik optymizmu spadł wśród małych firm działających na szczeblu krajowym i międzynarodowym — zwraca uwagę Grzegorz Piwowar. Nie zmieniły się bariery, które podcinają przedsiębiorcom skrzydła. Od lat narzekają oni najczęściej na wysokość podatków, koszty pracy, konkurencję i obciążenia biurokratyczne.

Gorzej z innowacyjnością

Jednak pomimo tych przeszkód mikroi mały biznes chce się rozwijać. Prawie połowa badanych firm w ciągu ostatnich 12 miesięcy prowadziła projekty inwestycyjne. To wzrost o 3 proc. — Zwiększyła się jednak nie tylko liczba inwestujących firm, ale również wartość inwestycji — podkreśla Grzegorz Piwowar. 56 proc. przedsiębiorstw przeznaczyło na tego typu projekty od 10 do 100 tys. zł (o 3 proc. więcej niż rok temu), a 18 proc. — ponad 100 tys. zł (wzrost o 4 proc.).

Najczęściej inwestowały firmy produkcyjne (55,5 proc.), potem budownictwo (54,9 proc.), a następnie usługi (49,8 proc.) i handel (41,4 proc.). Firmy decydowały się na tego typu projekty przede wszystkim po to, żeby poprawić efektywność, dokonać wymiany środków trwałych oraz w odpowiedzi na popyt na ich produkty i usługi. Wśród inwestycji dominują modernizacyjne, polegające na zakupie aktywów, których do tej pory nie było w firmie. Ankietowani wydawali fundusze przede wszystkim na wyposażenie oraz narzędzia i przyrządy. Inwestycje były finansowane głównie z własnych pieniędzy (85 proc.), ale przedsiębiorcy częściej niż w poprzednich latach korzystali z kredytu (19 proc.) i leasingu (17 proc.). Te formy będą zyskiwały na popularności — w tym roku aż 30 proc. firm chce sfinansować planowane przedsięwzięcia kredytem, a 19 proc. leasingiem. Jakkolwiek chętnie firmy inwestują, to wciąż mało w tych projektach innowacyjności. Od lat utrzymuje się ona na podobnym poziomie. W ciągu ostatnich 12 miesięcy innowacje produktowe (czyli wprowadzenie na rynek nowego albo znacząco ulepszonego produktu) wdrożyło 24 proc. firm, a procesowe (wprowadzenie nowych lub znacząco ulepszonych metod wytwarzania czy też dystrybucji produktów oraz usług) — 17 proc. Wzrosła jednak liczba droższych projektów innowacyjnych — w 2016 r. wartość 11 proc. przedsięwzięć innowacyjnych przekroczyła 100 tys. zł — wobec 5 proc. w 2015 r.

Mali idą w świat

Badanie pokazuje także, że mikro- i mały biznes coraz odważniej wychodzi w świat. W 2016 r. działalność eksportową deklarowało 18 proc. przedsiębiorców z tej grupy. To dwa razy więcej niż w pierwszym badaniu z 2010 r. — A trzeba pamiętać, że mamy do czynienia z biznesem, który działa głównie lokalnie — zauważa Grzegorz Piwowar.

Przy tym na ten wzrost zapracowali głównie najmniejsi przedsiębiorcy — rok temu 15 proc. z nich prowadziło działalność eksportową, a w 2016 r. — 18 proc. W grupie małych firm odsetek eksporterów się nie zmienił i wynosi 37 proc. Ponadto przedsiębiorcy wysoko oceniają przychody z eksportu — średnia ich ocena jest o 8 pkt. wyższa od oceny całkowitych przychodów. W 2017 r. 19 proc. firm planuje sprzedaż towarów i usług za granicą, a przychody z tej działalności powinny być jeszcze wyższe niż w 2016 r.

18 proc. Taki odsetek mikro- i małych przedsiębiorstw prowadzi działalność eksportową. To dwa razy więcej niż w pierwszym badaniu z 2010 r.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Sylwia Wedziuk

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Firmy / Mikrobiznes złapał wiatr w żagle