Mikrohandel pod lupą inwestorów

opublikowano: 06-05-2018, 22:00

Fundusze coraz uważniej przyglądają się mniejszym parkom handlowym w Polsce. Zachęca do tego m.in. wysoka rentowność inwestycji

Rynek mniejszych parków handlowych przeżywa rozkwit — twierdzą analitycy. Według danych Cushman & Wakefield, w budowie, z planowanym otwarciem na 2018 r., jest 50 tys. mkw. parków handlowych o powierzchni 5–10 tys. mkw. To ponad 72 proc. więcej niż w 2017 r., gdy oddano do użytku 29 tys. mkw. małych retail parków. Deweloperzy ruszają z kolejnymi inwestycjami. Przykładem jest spółka Dekada, która ma w Polsce 11 centrów handlowych, o powierzchni od kilku do kilkunastu tysięcy metrów kwadratowych, a w najbliższych 2-3 latach chce zwiększyć tę liczbę do 20. W mniejsze centra handlowe inwestuje także KG Group.

NA WIĘKSZYCH OBROTACH: Liczba parków handlowych w Polsce rośnie znacznie szybciej niż w poprzednich latach. W I połowie 2019 r. otworzy się m.in. Dekada Konin, która obejmie dworzec kolejowy i autobusowy oraz centrum handlowe. Łączna powierzchnia obiektu wyniesie około 6 tys. mkw.
Zobacz więcej

NA WIĘKSZYCH OBROTACH: Liczba parków handlowych w Polsce rośnie znacznie szybciej niż w poprzednich latach. W I połowie 2019 r. otworzy się m.in. Dekada Konin, która obejmie dworzec kolejowy i autobusowy oraz centrum handlowe. Łączna powierzchnia obiektu wyniesie około 6 tys. mkw. Fot. ARC

— Obecnie koncentrujemy się głównie na rynku krakowskim i to tam planujemy w najbliższym czasie zrealizować kolejne obiekty w tym formacie. Powstają one na terenie gęsto zaludnionych osiedli albo przy głównych szlakach komunikacyjnych miast. Format dostosowany jest do potrzeb zakupowych okolicznych mieszkańców — mówi Krzysztof Gaczorek, prezes KG Group. W rynkowy trend wpisuje się także należąca do niemieckiej grupy Tengelmann spółka Trei Real Estate Polska, która w najbliższych kilku latach zamierza otworzyć kilkadziesiąt parków handlowych pod szyldem Vendo Park.

— Widzimy niszę i potencjał w tym segmencie — zapewnia Jacek Wesołowski, prezes Trei Real Estate Polska.

W mniejsze parki handlowe będzie mocno inwestowała także polska spółka Katharsis Development, która ostatnio sprzedała pięć obiektów HopStop czeskiemu inwestorowi CPI Property Group. Deweloper szuka działek pod następne parki. W najbliższej przyszłości planuje zbudować je w Ostrowie Wielkopolskim i warszawskiej dzielnicy Wawer. Zdaniem analityków, niewielkie obiekty handlowe w Polsce już od kilku lat wzbudzają duże zainteresowanie inwestorów instytucjonalnych, co napędza rynek deweloperski w miastach poniżej 100 tys. mieszkańców. — W tym segmencie nieruchomości handlowych popyt znacznie przewyższa podaż. Przyczyn jest kilka. Po pierwsze, zwrot z inwestycji na 1 mkw. parku handlowego do 15 tys. mkw. może być porównywalny do zwrotu z inwestycji w dużą galerię handlową. Po drugie, budowa czy rozbudowa małych centrów handlowych jest krótsza, wymaga mniejszych nakładów i ma na tyle wysoką stopę zwrotu z inwestycji, że obecnie największym problemem jest pozyskanie właściwego gruntu — tłumaczy Dariusz Forysiak, dyrektor ds. obiektów handlowych w dziale doradztwa inwestycyjnego Colliers International. Podobne obserwacje ma Paweł Partyka z działu rynków kapitałowych Cushman & Wakefield.

— Parki handlowe cieszą się coraz większym zainteresowaniem, dlatego inwestorzy rozważają możliwość wejścia w ten subsektor. Konkurencyjne stopy zwrotu, długie umowy najmu, znani najemcy i niski koszt zarządzania nieruchomościami są głównymi czynnikami, które przyczyniają się do zwiększonego zainteresowania parkami handlowymi — uważa Paweł Partyka.

W I kwartale 2018 r. w polskich nieruchomościach fundusze ulokowały 2 mld EUR. Aż 90 proc. tej kwoty przypadło na obiekty handlowe.

— Zdecydowana większość inwestorów pochodzi z zagranicy, jednak pojawiają się akcenty lokalne i pojedyncze transakcje lokalnego kapitału. Dominują jednak przedstawiciele z odległych zakątków świata, m.in. z RPA, Azji i Ameryki — mówi Przemysław Felicki, dyrektor w dziale rynków kapitałowych CBRE.

 

 

 

 

 

 

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Anna Gołasa

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Inne / Mikrohandel pod lupą inwestorów