Milion starych aut wjechało do Polski

MIB
opublikowano: 10-01-2019, 13:05

Kowalscy kupują 6 razy więcej aut używanych niż nowych. Najchętniej prawie 12-letnie modele Volkswagena, koniecznie z dieslem po maską.

W 2018 r. sprowadziliśmy do Polski  1 003 290 używanych aut osobowych i dostawczych (o dmc. do 3,5 t). To o 7,1 proc. więcej niż rok wcześniej - wynika z analizy przeprowadzonej przez Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar.

Nadal sprowadzamy starocie, a najpopularniejszym rocznikiem jest 2007. Średni wiek sprowadzonego w minionym roku auta to 11 lat i 10 miesięcy.
Zobacz więcej

Używki z importu:

Nadal sprowadzamy starocie, a najpopularniejszym rocznikiem jest 2007. Średni wiek sprowadzonego w minionym roku auta to 11 lat i 10 miesięcy. fot. Bartlomiej Kudowicz/FORUM

Kraj Volkswagena i Audi

Nadal sprowadzamy starocie, a najpopularniejszym rocznikiem jest 2007. Średni wiek sprowadzonego w minionym roku auta to 11 lat i 10 miesięcy. Najwięcej aut jest importowanych z Niemiec (58 proc.), Francji (9 proc.) i Belgii (7 proc.).

Niekwestionowanym liderem rynku samochodów używanych jest Volkswagen z liczbą 121 848 sztuk i udziałem 12,1 proc.. Kolejna lokata należy do Opla (108 722 sztuki, 10,8 proc.), a dalsze do Audi i Forda. Jeśli chodzi o konkretne modele, to królem importu 2018 r. zostało Audi A4. W ciągu minionych 12 miesięcy zarejestrowano w Polsce  35565 sprowadzonych „a czwórek”. Dla porównania: w 2018 r. nad Wisłą zarejestrowano 14 686 wszystkich nowych modeli Audi. Na kolejnych lokatach plasują się: Volkswagen Golf (32 838 sztuk) oraz Opel Astra (30 416 sztuk). Co ważne, tylko trzy pierwsze modele mają ponad 10-procentowy udział w imporcie, a zatem co 10 sprowadzony samochód należał do  czołowej trójki.

Warto zauważyć, że na rynku używanych aut nadal trwa moda na stare diesle. 43, 1 proc.  sprowadzonych aut posiadało silnik wysokoprężny. Ostatnio taki wynik obserwowaliśmy w maju 2016 r., jednak wtedy udział ten spadał z miesiąca na miesiąc, a teraz rośnie nieprzerwanie od maja 2017 r. W samym grudniu 2018 r. udział diesla wyniósł 43,8 proc . Na pocieszenie pozostaje fakt, że choć udział silników wysokoprężnych rośnie, są one młodsze od silników benzynowych. Statystycznie diesel sprowadzony w 2018 r. miał 10 lat i 8 miesięcy, podczas gdy wersje benzynowe - średnio 13 lat. Najwięcej aut zasilanych olejem napędowym – podobnie jak w przypadku całego rynku  - sprowadzanych jest z Niemiec (51 proc), Francji (16 proc.) i Belgii (13 proc.). Te trzy kraje stanowią 80 proc. importu diesla.

13 mln staroci

Analitycy Samaru zwrócili uwagę na to, że od momentu wejścia Polski do UE (1 maja 2004 r.) import używanych samochodów wyniósł 13,3 mln aut. W tym samym czasie zarejestrowanych zostało 5,5 miliona nowych samochodów. Najczęściej sprowadzamy  samochody z silnikami o poj. do 2 litrów (ze względu na niszą opłatę akcyzową). W 2018 r.  stanowiły one 85,5 proc. importowanych aut. Najpopularniejszym przedziałem jest 1,6 - 2,0 l (390 745 sztuk, udział 42,6 proc.,). Pojazdy z silnikami powyżej 2 litrów, czyli podlegające akcyzie 18,6 proc., stanowią 11,6 proc. importu. Jednak, zdaniem przedstawicieli Samaru, to na nich budżet zarabia najwięcej. Według dostępnych danych za pierwszych 10 miesięcy ubiegłego roku przychody z tytułu podatku akcyzowego wyniosły ponad 737 mln zł, co oznacza, że każdego miesiąca budżet zasilany jest z tego tytułu kwotą ponad 73,7 mln zł.

W 2018 r. padł rekord pierwszych rejestracji  nowych i używanych samochodów osobowych oraz dostawczych (dmc do 3,5 t) w Polsce. Łącznie zarejestrowanych zostało 1 604 081 aut. Wcześniejszy rekord - 1 548 702 auta - odnotowany został w 2008 r. Wtedy za przyrost odpowiadał głównie największy w historii import używanych (1 169 788 sztuk).

Ciekawie prezentuje się też struktura rejestracji ze względu na typ klienta w 2018 r.. W przypadku importu - 97 proc. aut zarejestrowały osoby prywatne (972 801 sztuk), w przypadku samochodów nowych – prywatni nabywcy stanowią zaledwie 26 proc. (155 507 aut) - czyli ponad 6 razy mniej. 

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: MIB

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Motoryzacja / Milion starych aut wjechało do Polski