Mniej niż połowa w PPK

opublikowano: 19-11-2019, 22:00

Według ankiety przeprowadzonej przez think tank Instytut Emerytalny w pierwszym etapie do PPK zapisało się 40 proc. pracowników.

Średni wynik 40-50 proc. na pierwszym etapie byłby bardzo dobry. Wszędzie upowszechnienie tego typu programu zajmuje lata, a co dopiero w Polsce po historii OFE — mówił w październiku Paweł Borys, szef PFR, odpowiedzialny za program pracowniczych planów kapitałowych. Jego zdaniem w małych i średnich firmach, które będą podpisywać umowy w drugim etapie (w pierwszym zrobili to najwięksi pracodawcy), partycypacja będzie niższa, wyższa natomiast w administracji (do PPK przystąpi na końcu).

— Jeżeli system się zakorzeni, ludzie zobaczą środki z OFE na prywatnych IKE, nie będzie prób zmian w PPK, to po 4-6 latach partycypacja powinna wynieść 50-60 proc. — dodał Paweł Borys, który wczoraj przyklasnął pomysłowi premiera Mateusza Morawieckiego, by prywatny charakter pieniędzy w PPK i na IKE zapisać w konstytucji „by odbudować zaufanie”.

Eksperci Instytutu Emerytalnego przypominają jednak, że jeszcze pod koniec sierpnia 2018 r., kiedy do Sejmu trafił projekt ustawy o PPK, autorzy szacowali poziom partycypacji na 75 proc.

„Jak widać, okazują się one kompletnie nierealne, dlatego też w kolejnych miesiącach agendy rządowe sukcesywnie obniżały te prognozy” — napisano w raporcie, którego podstawą stały się dane udostępnione przez kilkadziesiąt podmiotów z 4 tys., które podpisały umowy o PPK.

„Badana grupa obejmuje znacząco więcej niż 1,5 proc. populacji wszystkich pracodawców, którzy utworzyli już PPK. Można więc ze wszelkimi zastrzeżeniami mówić o pewnej reprezentatywności. Należy jednak zastrzec, że przedstawione w opracowaniu wyniki są wyłącznie badaniem na określonej grupie, nie zaś statystyką całego rynku PPK” — napisano w raporcie.

W skrajnych przypadkach partycypacja wyniosła 6 i 95 proc., ale dominanta, czyli najczęściej pojawiające się wyniki zawierały się w przedziale 30-50 proc. Jak zaznaczono, poziom partycypacji w PPK w przypadku zleceniobiorców jest z reguły znacząco niższy niż w przypadkach zatrudnienia na umowę o pracę.

To musisz wiedzieć dziś rano
Codzienny newsletter z najważniejszymi informacjami dla inwestorów.
ZAPISZ MNIE
×
To musisz wiedzieć dziś rano
autor: Kamil Zatoński
Wysyłany codziennie
Kamil Zatoński
Codzienny newsletter z najważniejszymi informacjami dla inwestorów.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Kamil Zatoński

Polecane