Mniejszy tłok w autobusach

opublikowano: 05-05-2019, 22:00

Marzec nie przyniósł spodziewanego odbicia i autobusowy rynek znalazł się w I kw. na sporym minusie.

Z analizy danych Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców (CEPiK), przygotowanej przez Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM) i spółkę JMK, wynika, że w marcu krajowi przewoźnicy zarejestrowali jedynie 186 nowych autobusów. Jedynie, bo to rezultat zdecydowanie niższy niż przed rokiem (o 11,8 proc.). Jest nie tylko poniżej średniej miesięcznej z 2018 r. (225 pojazdów), ale także średniej z 2017 r. (191).

„To jeszcze nie daje wyraźnych powodów do niepokoju, ale można traktować jako pierwszy sygnał ostrzegawczy. Autobusowy rynek rozwija się w miarę upływu roku, a apogeum sprzedaży przypada na jego drugą połowę. Teraz mamy czas zbierania kontraktów i układania produkcji, jednak dawniej nie było aż tak wyraźnych dysproporcji” — czytamy w komunikacie PZPM i JMK.

Zdaniem autorów analizy cały czas są szanse na osiągnięcie wyniku z 2018 r., kiedy zarejestrowano w Polsce 2706 autobusów. W I kw. 2019 r. zostało zarejestrowanych 537 nowych autobusów (o 14,5 proc. mniej niż przed rokiem). Prawie wszystkie (poza 5) to pojazdy o DMC powyżej 3,5 tony.

W grupie od 8 ton przybyło 298 autobusów, czyli o 22,8 proc. mniej niż w analogicznym okresie 2018 r. Ubiegłoroczny lider — Mercedes-Benz — zarejestrował (nie licząc segmentu „mini”) zaledwie 16 sztuk, podczas gdy rok wcześniej w analogicznym czasie aż 148. To najlepiej pokazuje, gdzie tkwi problem z tegoroczną kondycją rynku. Przypomnijmy, że w całym 2018 r. w Polsce sprzedano 1602 pojazdy o DMC od 8 ton. Oznaczało to wyraźne zwiększenieliczby rejestracji autobusów o wyższej masie całkowitej i wynikało bezpośrednio z hossy w segmencie miejskim.

81a6d2b2-8c30-11e9-bc42-526af7764f64
Cztery kółka
Newsletter na temat rynku motoryzacyjnego: premiery, nowości, branżowe ciekawostki.
ZAPISZ MNIE
Cztery kółka
autor: Łukasz Ostruszka
Wysyłany co dwa tygodnie
Łukasz Ostruszka
Newsletter na temat rynku motoryzacyjnego: premiery, nowości, branżowe ciekawostki.
ZAPISZ MNIE

Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa.

Kliknij w link w wiadomości, aby potwierdzić subskrypcję newslettera.
Jeżeli nie otrzymasz wiadomości w ciągu kilku minut, prosimy o sprawdzenie folderu SPAM.

„Cały czas zakładamy, że w 2019 r. rozkład tonażowy powinien być podobny do zeszłorocznego. W przyszłości w tym zestawieniu różnicę mogą zrobić autobusy międzymiastowe. Po wejściu nowej ustawy o transporcie publicznym liczymy na wzrost liczby rejestracji w tej kategorii. Bez tej zmiany prawnej nie należy spodziewać się tutaj żadnych istotnych zmian” — twierdzą autorzy analizy. Jeszcze dwa lata temu motorem napędowym wszystkich autobusowych rejestracji w Polsce była kategoria „mini” (1057), która wówczas wyraźnie pokonała na tym polu segment miejski (766). W 2018 r. zwycięzcą w tej rywalizacji zostały autobusy miejskie (1145), co zepchnęło segment „mini” na drugie miejsce (1104).

— Naszym zdaniem trend utrzyma się także w tym roku, tym bardziej że część ubiegłorocznych dostaw dla miast została przesunięta — mówi Jakub Faryś, prezes PZPM.

Warto podkreślić, że w segmencie autobusów miejskich rejestruje się coraz więcej pojazdów z napędem alternatywnym, podczas gdy wśród autobusów turystycznych i międzymiastowych oraz minibusów dominuje napęd diesla i nic nie wskazuje na zmianę w najbliższym czasie. Wśród miejskich operatorów — głównie dzięki unijnym funduszom i antysmogowym strategiom — ekologiczne rozwiązania stają się coraz popularniejsze. W 2018 r. udział niskoemisyjnej floty w łącznej sprzedaży był najwyższy w historii. W ciągu 2018 r. pojawiło się aż 317 autobusów z alternatywnym napędem, co daje ekoudział na poziomie 11,7 proc. (200 autobusów hybrydowych, 63 elektryczne i 54 CNG). Od początku 2019 r. na 537 wszystkich nowych autobusów 44 miały ekonapęd (31 elektryczny i 13 hybrydowy).

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marcin Bołtryk

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy