Moda na rozbudowę

opublikowano: 07-12-2015, 22:00

W pierwszej połowie 2015 r. rynek handlowy w Polsce urósł o 183 tys. mkw. (do około 10,5 mln). Większość stanowiły rozbudowy.

Analitycy przewidują, że w najbliższym czasie inwestorzy i deweloperzy centrów handlowych powrócą do największych miast. — Choć w ostatnich latach większość nowej powierzchni zbudowano w małych i średnich miastach, to w latach 2016-18 ta tendencja może się odwrócić na korzyść aglomeracji.

Przyczynią się do tego m.in. centra Apsys Posnania w Poznaniu (100 tys. mkw.), Wroclavia w stolicy Dolnego Śląska (64 tys. mkw.), Forum Gdańsk (62 tys. mkw.) oraz GTC i Galeria Północna (65 tys. mkw.) w Warszawie — komentuje Anna Staniszewska, dyrektor działu analiz rynkowych i doradztwa w regionie CEE w BNP Paribas Real Estate Poland.

Co więcej, na rynku znów kluczową rolę zaczną odgrywać najwięksi gracze, m.in. Unibail Rodamco, ECE, InterIkea, Atrium European RE, Apsys, Multi i GTC. Wśród pięciu oddanych w pierwszym półroczu 2015 inwestycji, aż trzy to rozbudowy. Powiększono Centrum Handlowe Ogrody (22,5 tys. mkw.) w Elblągu, toruńskie Atrium Copernicus (17 tys. mkw.) i Galerię Sudecką (12,9 tys. mkw.) w Jeleniej Górze. W kolejnych latach będzie podobnie.

— Z miesiąca na miesiąc przybywa właścicieli, którzy zdecydowali się na wdrożenie długoterminowych strategii rozwoju opartych na modernizacjach i repozycjonowaniu. W niektórych przypadkach również na rozbudowie obiektów. W najbliższych latach co najmniej 25 proc. dostarczanej na rynek powierzchni będzie pochodziło z rozbudowy i modernizacji — twierdzi Fabrice Paumelle, dyrektor działu powierzchni handlowych BNP Paribas Real Estate Poland.

W pierwszych sześciu miesiącach 2015 r. czynsze nie wahały się zbytnio. Najwięcej za metr kwadratowy trzeba zapłacić w Warszawie, gdzie stawki oscylują w granicach 100 Euro/mkw. To średnio dwa razy więcej niż w pozostałych aglomeracjach. Jeśli o aglomeracjach mowa, to warto wspomnieć, że w pierwszym półroczu 2015 rosła aktywność deweloperów powierzchni handlowych w Warszawie i okolicach. Od stycznia 2015 r. stołeczny rynek galerii handlowych wzbogacił się o około 57,1 tys. mkw., a największą ukończoną inwestycją była rozbudowa Wola Parku. W budowie jest 104 tys. mkw., z czego największym obiektem jest Galeria Północna — najnowsza inwestycja firmy GTC, która powstaje na Białołęce.

— Marki wchodzące na polski rynek otwierają sklepy w najbardziej prestiżowych miastach, a stolica to dla nich wciąż numer jeden. W trzecim kwartale 2015 r. kilka nowych międzynarodowych marek otworzyło sklepy w Warszawie: Origins w Galerii Mokotów, Paul w Warsaw Financial Center, Fuddruckers i Dairy Queen w Wola Parku. Już w czwartym kwartale decyzję o wejściu do Polski ogłosiło Forever 21, które otworzy sklep w Galerii Północnej — wylicza Anna Wysocka, dyrektor działu wynajmu powierzchni handlowych w JLL.

W warszawskich centrach handlowych jest zaledwie 1,7 proc. pustostanów, czyli dużo mniej niż wynosi średnia dla miast powyżej 200 tys. mieszkańców (3,1 proc.).

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Joanna Dobosiewicz

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu