Modern Commerce wystrzelił na dywersyfikacji portfela

opublikowano: 25-04-2021, 20:00

Giełdowy operator Złotych Wyprzedaży wydał 5 mln zł na udziały w dziecięcym e-sklepie Mamissima i wirtualnych restauracjach Rebel Tang. Ma plan ich rozkręcenia.

Polskie e-commerce ma się świetnie. GUS podaje, że sprzedaż detaliczna w internecie (w cenach bieżących) wzrosła w marcu w porównaniu do lutego o 28,8 proc., a udział w handlu zwiększył się z 8,6 do 9,5 proc. Pandemia koronawirusa wpłynęła jednak nie tylko na wzrost obrotów w sieci oraz otwieranie nowych e-sklepów, których - według agencji Bisnode A Dun & Bradstreet Company - przybyło w I kw. 2021 r. aż 2 tys. Przyczyniła się też do przemodelowania wielu biznesów, w tym notowanej na NewConnect spółki Modern Commerce (MC). Wartość jej akcji wzrosła w ciągu roku z ponad 20 gr do około 2,3 zł, a kapitalizacja wynosi prawie 350 mln zł.

Inwestycja w dziecięcy e-sklep Mamissima

To właściciel Złotych Wyprzedaży, istniejącej od 2010 r., platformy działającej w modelu „flash sale”, czyli kilkudniowych kampanii sprzedażowych szerokiego asortymentu znanych marek. W kwietniu spółka kupiła za 3 mln zł większościowy (50,02 proc.) pakiet udziałów w firmie Mamissima - działającym od 2011 r. e-sklepie z produktami dla dzieci do 7 lat. Docelowo MC planuje zostać jedynym właścicielem.

– Biorąc pod uwagę jednostkowe wyniki Mamissimy, potrzebujemy 4-5 lat, by inwestycja się zwróciła. Jednak synergia w obszarze pozyskiwania i analizowania danych oraz profilowania reklam zdecydowanie skróci ten okres – ocenia Maciej Tygielski, członek zarządu MC.

Jego zdaniem oferta sklepu w pełni odpowiada potrzebom rodziców dzieci w wieku do 7 lat. Nowy właściciel chce ją jednak istotnie rozwinąć o markę własną, akcesoria elektroniczne i artykuły dla starszych dzieci. Szczegóły przedstawi w tym roku.

– Mamissima miała w 2020 r. 7,4 mln zł przychodów oraz 96 tys. zł straty netto i EBITDA. W 2021 r. skupiamy się na optymalizacji kosztów i synergii, dzięki której spodziewamy się znacznego wzrostu rentowności operacyjnej. Powinno się to przełożyć na uzyskanie 200 tys. zł zysku netto i EBITDA przy niezmienionym poziomie sprzedaży. W 2022 r. zakładamy znaczący wzrost sprzedaży, sięgający 33 proc. r/r, co powinno umożliwić osiągnięcie 730 tys. zł zysku EBITDA – mówi Maciej Tygielski.

Początek drogi:
Początek drogi:
Maciej Tygielski, członek zarządu Modern Commerce, podkreśla, że inwestycje w Mamissimę i Rebel Tang to dopiero początek rozwoju grupy.
Marek Wiśniewski

Udziały w gastronomicznym Rebel Tangu

Spółka poszerza też portfel o spółkę z innego obszaru e-commerce. Zapłaci 2 mln zł za 28 proc. udziałów (dotychczas nabyła 22 proc.) w firmie Rebel Tang (RT), czyli franczyzowej sieci tzw. wirtualnych restauracji sześciu marek – działających tylko w dostawie.

– To dla nas inna branża, ale jednocześnie szybko skalowalny koncept z mocną kadrą. Wśród założycieli jest Stanisław Magdij, dyrektor operacyjny QLT Restaurant & Bar, operatora sieci Bierhalle, związany wcześniej z AmRestem. Uzgodniliśmy dobre warunki wejścia w projekt – tłumaczy członek zarządu MC.

RT ruszył w połowie 2020 r., a do końca grudnia otworzył dwanaście lokalizacji, co odpowiada ponad pięćdziesięciu wirtualnym restauracjom. Dziś jest ich już przeszło osiemdziesiąt. Docelowo firma chce działać w ponad 40 miastach. W tym kwartale umożliwi składanie zamówień nie tylko na platformach, np. Uber Eats, ale też we własnym kanale internetowym i telefonicznie.

Puls Innowacji
Najważniejsze informacje o rozwoju i finansowaniu nowych technologii. Ciekawostki ze świata gigantów, start-upów i funduszy VC
ZAPISZ MNIE
×
Puls Innowacji
autor: Anna Bełcik
Wysyłany raz w tygodniu
Anna Bełcik
Najważniejsze informacje o rozwoju i finansowaniu nowych technologii. Ciekawostki ze świata gigantów, start-upów i funduszy VC
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

– Projekt jest ryzykowny, więc oczekujemy kilkunastokrotnego zwrotu z tej inwestycji w perspektywie 3-5 lat. Zakładamy zwiększenie zaangażowania w firmę w zależności od jej rozwoju. Mamy unikatowy pomysł na jej skalowanie dzięki współpracy z międzynarodowymi instytucjami, szczegółów nie ujawnię – informuje Maciej Tygielski.

RT miał w 2020 r. 460 tys. zł przychodów, w 2021 r. zakłada 3,8 mln zł.

– Spółka będzie wymagać dokapitalizowania w pierwszych latach, ale planujemy osiągnięcie rentowności już w I kwartale 2022 r. – mówi Maciej Tygielski.

Okiem eksperta
Przewaga tkwi w synergii
Patrycja Sass-Staniszewska
prezes Izby Gospodarki Elektronicznej
Przewaga tkwi w synergii

W handlu najważniejszy jest klient. Współdziałanie dwóch lub więcej biznesów, nawet o różnym profilu, daje możliwość przedstawiania klientowi szerszej i crossowej oferty. Wykorzystując customer intelligence, sztuczną inteligencję czy automatyzację sprzedaży i marketingu, można skutecznie sprofilować ofertę kilku biznesów. Oznacza to w praktyce, że dzięki synergii można klientowi dostarczać ciekawsze i bardziej kompleksowe rozwiązania. To daje przewagę biznesową.

MC miał w 2020 r. 15,4 mln zł przychodów, 13,5 mln zł zysku operacyjnego i 13 mln zł zysku netto. Maciej Tygielski wyjaśnia, że na poziom zysku miało wpływ umorzenie 13 mln zł pożyczek udzielonych spółce zależnej Złote Wyprzedaże, w której na koniec 2020 r. MC miał 81,6 proc. udziałów.

46,5 tys.

Tyle sklepów internetowych było zarejestrowanych w Polsce po I kw. 2021 roku…

55 tys.

…a tyle - według agencji badawczej Bisnode A Dun & Bradstreet Company - ma ich być na koniec roku .

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane