Polskie e-commerce ma się świetnie. GUS podaje, że sprzedaż detaliczna w internecie (w cenach bieżących) wzrosła w marcu w porównaniu do lutego o 28,8 proc., a udział w handlu zwiększył się z 8,6 do 9,5 proc. Pandemia koronawirusa wpłynęła jednak nie tylko na wzrost obrotów w sieci oraz otwieranie nowych e-sklepów, których - według agencji Bisnode A Dun & Bradstreet Company - przybyło w I kw. 2021 r. aż 2 tys. Przyczyniła się też do przemodelowania wielu biznesów, w tym notowanej na NewConnect spółki Modern Commerce (MC). Wartość jej akcji wzrosła w ciągu roku z ponad 20 gr do około 2,3 zł, a kapitalizacja wynosi prawie 350 mln zł.
Inwestycja w dziecięcy e-sklep Mamissima
To właściciel Złotych Wyprzedaży, istniejącej od 2010 r., platformy działającej w modelu „flash sale”, czyli kilkudniowych kampanii sprzedażowych szerokiego asortymentu znanych marek. W kwietniu spółka kupiła za 3 mln zł większościowy (50,02 proc.) pakiet udziałów w firmie Mamissima - działającym od 2011 r. e-sklepie z produktami dla dzieci do 7 lat. Docelowo MC planuje zostać jedynym właścicielem.
– Biorąc pod uwagę jednostkowe wyniki Mamissimy, potrzebujemy 4-5 lat, by inwestycja się zwróciła. Jednak synergia w obszarze pozyskiwania i analizowania danych oraz profilowania reklam zdecydowanie skróci ten okres – ocenia Maciej Tygielski, członek zarządu MC.
Jego zdaniem oferta sklepu w pełni odpowiada potrzebom rodziców dzieci w wieku do 7 lat. Nowy właściciel chce ją jednak istotnie rozwinąć o markę własną, akcesoria elektroniczne i artykuły dla starszych dzieci. Szczegóły przedstawi w tym roku.
– Mamissima miała w 2020 r. 7,4 mln zł przychodów oraz 96 tys. zł straty netto i EBITDA. W 2021 r. skupiamy się na optymalizacji kosztów i synergii, dzięki której spodziewamy się znacznego wzrostu rentowności operacyjnej. Powinno się to przełożyć na uzyskanie 200 tys. zł zysku netto i EBITDA przy niezmienionym poziomie sprzedaży. W 2022 r. zakładamy znaczący wzrost sprzedaży, sięgający 33 proc. r/r, co powinno umożliwić osiągnięcie 730 tys. zł zysku EBITDA – mówi Maciej Tygielski.

Udziały w gastronomicznym Rebel Tangu
Spółka poszerza też portfel o spółkę z innego obszaru e-commerce. Zapłaci 2 mln zł za 28 proc. udziałów (dotychczas nabyła 22 proc.) w firmie Rebel Tang (RT), czyli franczyzowej sieci tzw. wirtualnych restauracji sześciu marek – działających tylko w dostawie.
– To dla nas inna branża, ale jednocześnie szybko skalowalny koncept z mocną kadrą. Wśród założycieli jest Stanisław Magdij, dyrektor operacyjny QLT Restaurant & Bar, operatora sieci Bierhalle, związany wcześniej z AmRestem. Uzgodniliśmy dobre warunki wejścia w projekt – tłumaczy członek zarządu MC.
RT ruszył w połowie 2020 r., a do końca grudnia otworzył dwanaście lokalizacji, co odpowiada ponad pięćdziesięciu wirtualnym restauracjom. Dziś jest ich już przeszło osiemdziesiąt. Docelowo firma chce działać w ponad 40 miastach. W tym kwartale umożliwi składanie zamówień nie tylko na platformach, np. Uber Eats, ale też we własnym kanale internetowym i telefonicznie.
– Projekt jest ryzykowny, więc oczekujemy kilkunastokrotnego zwrotu z tej inwestycji w perspektywie 3-5 lat. Zakładamy zwiększenie zaangażowania w firmę w zależności od jej rozwoju. Mamy unikatowy pomysł na jej skalowanie dzięki współpracy z międzynarodowymi instytucjami, szczegółów nie ujawnię – informuje Maciej Tygielski.
RT miał w 2020 r. 460 tys. zł przychodów, w 2021 r. zakłada 3,8 mln zł.
– Spółka będzie wymagać dokapitalizowania w pierwszych latach, ale planujemy osiągnięcie rentowności już w I kwartale 2022 r. – mówi Maciej Tygielski.

W handlu najważniejszy jest klient. Współdziałanie dwóch lub więcej biznesów, nawet o różnym profilu, daje możliwość przedstawiania klientowi szerszej i crossowej oferty. Wykorzystując customer intelligence, sztuczną inteligencję czy automatyzację sprzedaży i marketingu, można skutecznie sprofilować ofertę kilku biznesów. Oznacza to w praktyce, że dzięki synergii można klientowi dostarczać ciekawsze i bardziej kompleksowe rozwiązania. To daje przewagę biznesową.
MC miał w 2020 r. 15,4 mln zł przychodów, 13,5 mln zł zysku operacyjnego i 13 mln zł zysku netto. Maciej Tygielski wyjaśnia, że na poziom zysku miało wpływ umorzenie 13 mln zł pożyczek udzielonych spółce zależnej Złote Wyprzedaże, w której na koniec 2020 r. MC miał 81,6 proc. udziałów.
46,5 tys.
Tyle sklepów internetowych było zarejestrowanych w Polsce po I kw. 2021 roku…
55 tys.
…a tyle - według agencji badawczej Bisnode A Dun & Bradstreet Company - ma ich być na koniec roku .