Modlin dostanie od marszałka 50 mln zł

opublikowano: 12-03-2019, 22:00

Nadzwyczajne zgromadzenie wspólników zgodziło się na dokapitalizowanie spółki przez województwo mazowieckie. Ruszą inwestycje.

Przez dwa lata udziałowcy Lotniska Modlin: województwo mazowieckie (33,84 proc.), Agencja Mienia Wojskowego (32,71 proc.), PPL (28,87 proc.) i Nowy Dwór Mazowiecki (4,57 proc.) nie mogli się porozumieć co do przyszłości spółki. W tym roku groziło jej bankructwo. Wczoraj po tygodniowej przerwie odbyła się druga część zgromadzenia wspólników, którzy podjęli uchwałę o jednostronnym zwiększeniu kapitału spółki o 50 mln zł przez marszałka.

Rozbudowa pozwoli Modlinowi na przyjęcie 6 mln pasażerów rocznie.
Tyle w pięć lat obiecał przywozić Ryanair. Ale port liczy, że przyjdą do niego
także touroperatorzy, dla których od 2021 r. na Lotnisku Chopina zabraknie
miejsca.
Zobacz więcej

DLA KOGO?:

Rozbudowa pozwoli Modlinowi na przyjęcie 6 mln pasażerów rocznie. Tyle w pięć lat obiecał przywozić Ryanair. Ale port liczy, że przyjdą do niego także touroperatorzy, dla których od 2021 r. na Lotnisku Chopina zabraknie miejsca. FOT. GK

Witajcie, czartery

— Jestem zadowolony z takiego rozwoju sytuacji, bo czujemy się odpowiedzialni za ten port lotniczy, za wydatkowane do tej pory pieniądze publiczne. Uważamy, że niezależnie od tego, jaka sieć lotnisk powstanie w przyszłości na Mazowszu, port lotniczy Warszawa-Modlin będzie miał swoje miejsce, zwłaszcza dla tanich linii lotniczych, dla czarterów. Jego rozwój jest bardzo pożądany — mówi Adam Struzik, marszałek województwa.

Teraz zarząd będzie wnioskować o zmianę budżetu, by zabezpieczyć pieniądze na podniesienie kapitału. Decyzję w tej sprawie podejmują radni województwa. Następnie zostanie uruchomiona procedura. Teoretycznie jeszcze w tym momencie któryś z uczestników walnego Lotniska Modlin może ją zablokować. Po podniesieniu kapitału o 50 mln zł marszałek zwiększy udziały do 42,3 proc. Udziały państwowych PPL i AMW spadną, odpowiednio, do 25,2 i 28,5 proc. Samorząd województwa jest gotów odkupić udziały PPL.

Już zlecają

Zarząd Modlina próbował zdobyć pieniądze na inwestycje albo emitując obligacje, albo biorąc kredyt. Podwyższenie kapitału zaproponował też PPL zarządzający Lotniskiem Chopina, ale na stawiane przez państwową firmę warunki nie zgodził się marszałek. Potem PPL zaangażował się w Radomiu, gdzie kosztem 500 mln zł zamierza stworzyć lotnisko komplementarne dla Warszawy.

— To wielki krok w kierunku zakończenia wielomiesięcznego impasu na naszym lotnisku. Mamy nadzieję, że to początek dalszych zmian, które pozwolą wrócić portowi na drogę dynamicznego rozwoju — mówi Leszek Chorzewski, p.o. prezesa spółki MPL Warszawa-Modlin.

Spółka chce zbudować terminal tymczasowy, trzy płyty postojowe i parking oraz przeprowadzić niezbędne remonty. Przepustowość wzrośnie z 3 mln do 6 mln pasażerów rocznie.

— Już zlecamy projekt terminala tymczasowego, projekt parkingów jest gotowy. Zakładamy, że pieniądze wpłyną w tym roku i pełną parą ruszamy z inwestycjami — mówi Marcin Danił, wiceprezes modlińskiego portu.

— Jeśli obietnica zakończenia blokady Modlina przez PPL zostanie rzeczywiście zrealizowana, będzie to przełomowe wydarzenie w historii mazowieckiego portu, które zapewni mu nowe połączenia, zwiększenie ruchu pasażerskiego i tysiące dodatkowych miejsc pracy. Czekamy na działania — mówi Juliusz Komorek z zarządu Ryanaira.

Zarząd Lotniska Modlin zaplanował rozbudowę w 2017 r. Miała się zakończyć w pierwszym półroczu 2019 r., zwiększyć przychody do 9-11 mln zł i poprawić wynik finansowy o 2,7 mln zł rocznie. Ponieważ do rozbudowy nie doszło, port urósł w ubiegłym roku tylko o 5,1 proc., podczas gdy średnia dla lotnisk regionalnych, poza Lotniskiem Chopina, wyniosła 15,3 proc. Zysk EBITDA, który w latach 2017-18 wyniósł po 10 mln zł, w tym roku może spaść do 5 mln zł, a zarząd ostrzegł, że może mieć kłopoty z płynnością.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Małgorzata Grzegorczyk

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu