Mój elektryk 2.0 na ostatniej prostej

Marcin BołtrykMarcin Bołtryk
opublikowano: 2024-11-19 14:32

Rozpoczęły się konsultacje społeczne programu dopłat do aut elektrycznych Mój elektryk 2.0. Nowością jest bonus za zezłomowanie starego auta i specjalne warunki dla osób o niskich dochodach.

Przeczytaj artykuł i dowiedz się:

  • jakim budżetem ma dysponować program Mój elektryk 2.0
  • na jakie maksymalne wsparcie będzie mógł liczyć chętny na zakup auta na prąd
  • jaki maksymalny limit ceny samochodu ustala nowy program
Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) przedstawił do konsultacji nowy program wsparcia elektromobilności. Jego głównym celem jest redukcja emisji zanieczyszczeń dzięki zwiększeniu na polskich drogach liczby zeroemisyjnych pojazdów.
Finansowany z KPO program Mój elektryk 2.0 dysponuje budżetem ponad 1,6 mld zł (373,75 mln EUR). 

Nowy program przewiduje dofinansowanie w wysokości nawet do 40 tys. zł na zakup, leasing lub wynajem długoterminowy nowego zeroemisyjnego auta. W ramach tej kwoty przewidziano również dodatkowe bonusy — za złomowanie starego pojazdu spalinowego oraz dla osób o niskich dochodach. NFOŚiGW podkreśla w komunikacie, że to znacząco większe środki niż w programie Mój elektryk.

Nie ma zmian w limicie ceny dotowanego auta — nie może ona przekroczyć 225 tys. zł. Dofinansowania nie będzie można otrzymać na pojazdy, które w momencie zakupu, leasingu lub wynajmu długoterminowego mają przebieg powyżej 6 tys. km.

Dofinansowanie będą mogły otrzymać osoby fizyczne, w tym osoby prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą (JDG). Jego ostateczny odbiorca może otrzymać jedno dofinansowanie obejmujące jeden pojazd.

Wysokość podstawowego dofinansowania dla osób fizycznych wyniesie do 18,75 tys. zł. Będzie ono jednak wyższe o 11,25 tys. zł przy dochodzie odbiorcy wsparcia nie większym niż 120 tys. zł rocznie. Dodatkowo będzie przysługiwać premia do 10 tys. zł za zezłomowanie samochodu spalinowego, którego odbiorca dopłaty jest właścicielem co najmniej od trzech lat.

W przypadku leasingu lub wynajmu przy JDG będzie można liczyć na dotację do 30 tys. zł plus ewentualny bonus za zezłomowanie auta (10 tys. zł). Na podobną kwotę można liczyć w przypadku leasingu lub wynajmu realizowanego przez osobę fizyczną — wsparcie do 30 tys. zł, 5 tys. zł za złomowanie i 5 tys. zł w przypadku dochodu mniejszego niż 120 tys. zł rocznie.

Start nowego programu ma nastąpić do końca 2024 r., a wypłata pieniędzy w dwóch etapach: 25 proc. puli do II kw. 2025 r., 75 proc. do II kw. 2026 r.

Konsultacje społeczne projektu trwają do 29 listopada 2024 r. Zainteresowani mogą przesyłać uwagi na adres [email protected], umieszczając w tytule wiadomości dopisek „Konsultacje społeczne 'Mój elektryk 2.0”.