Morska ofensywa transportowa

DI, Rz
opublikowano: 2010-08-19 12:56

Autostrady morskie i unijne dotacje mają pomóc zwiększyć obroty polskich portów. To również szansa na pieniądze na inwestycje w infrastrukturę - pisze Rzeczpospolita.

Autostrady morskie, czyli bezpośrednie połączenia między dwoma portami, pomiędzy którymi regularnie kursują statki towarowe, działają tylko między Świnoujściem a szwedzkim Ystad, Świnoujściem a szwedzkim Trelleborgiem i Gdańskiem a holenderskim Rotterdamem. Nie są one jednak wpisane na listę autostrad morskich Komisji Europejskiej.

None
None

Tymczasem status autostrady morskiej podnosi znaczenie już istniejącego połączenia i danego portu. To szansa na dynamiczny rozwój tego połączenia. To też szansa na pieniądze dla portów morskich na inwestycje w infrastrukturę i dla armatorów – na pokrycie części kosztów uruchomienia nowego połączenia – czytamy w Rz.

W tym roku złożony został wniosek o uruchomienie połączenia z Gdańska do hiszpańskiego portu Gijon przez Rotterdam. Komisja Europejska już raz odrzuciła projekt dotyczący ustanowienia połączenia Gdańsk – Rotterdam. Kolejne podejście do uzyskania statusu autostrady morskiej pomiędzy Świnoujściem a Ystad władze portów planują na przyszły rok.