Morski gigant testuje napęd wiatrowy tankowców

opublikowano: 30-08-2018, 19:25

Maersk Tankers sprawdzi, czy dzięki wiatrowi uda się zredukować koszt transportu morskiego.

Duńska spółka poinformowała o zainstalowaniu na jednym z tankowców 30-metrowych obracających się cylindrów, które   umożliwią wykorzystanie siły wiatru do napędu jednostki i zmniejszą ich zużycie paliwa nawet o 10 proc. Jeśli test zakończy się sukcesem Maersk wykorzysta tą technologię na  większej liczbie swojej floty liczącej 164 tankowce.

Technologia opiera się na tzw. efekcie Magnusa. Cylindry zainstalowane na testowanej jednostce wykonała z materiału kompozytowego fińska spółka Norsepower. Kosztują 1-2 mln EUR w zależności od wielkości statku.

- Robiliśmy stopniowe postępy w kierunku obniżenia kosztów energii przez ostatnie 15 lat, ale to może okazać się przełom – powiedział dyrektor techniczny Maersk Tankers Tommy Thomassen. - Paliwo stanowi około 60 proc. naszych całkowitych kosztów i ta technologia ma znaczący potencjał zmniejszenia jego konsumpcji o 7 do 10 proc. na statku, na którym zostanie zastosowana – dodał.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marek Druś, MarketWatch

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Świat / Morski gigant testuje napęd wiatrowy tankowców