Motoakcyza do zwrotu

Jarosław Królak
opublikowano: 12-03-2008, 00:00

Fiskus wreszcie zacznie oddawać nadpłaconą akcyzę za używane auta z UE. Z odsetkami musi wypłacić 0,5 mld zł.

Fiskus wreszcie zacznie oddawać nadpłaconą akcyzę za używane auta z UE. Z odsetkami musi wypłacić 0,5 mld zł.

Wczoraj Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zwrocie nadwyżki motoakcyzy.

Zwrot pieniędzy mają uzyskiwać ci, którzy zapłacili w urzędzie celnym zbyt wysoki podatek, liczony według stawek uzależnionych od wieku pojazdu.

Działo się tak od 1 maja 2004 r. do końca 2006 r. Pojazdy sprowadzane do Polski z Unii Europejskiej, starsze niż 2-letnie, były obłożone akcyzą dochodzącą nawet do 65 proc. wartości pojazdu. W styczniu 2007 r. Europejski Trybunał Sprawiedliwości (ETS) uznał te przepisy za niezgodne z prawem unijnym i dyskryminujące pojazdy używane. Nakazał zwrot nadpłaty.

Jednak od czasu wyroku nie ma ustawy określającej zasady zwrotu motoakcyzy. Urzędy celne oddały nadpłaty niewielu osobom. Powodem zapewne jest także to, że nagminne było zaniżanie faktycznej ceny zakupu pojazdu na fakturach i umowach kupna w celu obniżenia akcyzy. Ci, którzy zaniżali, obawiają się występować o zwrot akcyzy, aby fiskus im tej akcyzy jeszcze nie doliczył.

Zgodnie z wytycznymi ETS, projekt rządowy umożliwia zwrot różnicy między kwotą zapłaconą a kwotą zawartą w cenie podobnego samochodu zarejestrowanego w Polsce (obciążonego stawkami 3,1 proc. lub 13,6 proc. w zależności od pojemności silnika). Zwracane mają być także odsetki oraz nadpłacona część podatku VAT, naliczana od kwoty obejmującej akcyzę.

Rząd szacuje, że na zwroty motoakcyzy pójdzie z budże

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Jarosław Królak

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu