Czytasz dzięki

Motooptymiści ostali się w Polsce

opublikowano: 17-12-2019, 22:00

Europejska branża motoryzacyjna szybko traci dobry humor. Polska ma się lepiej, ale nastroje nad Wisłą też się pogarszają

Najnowsze prognozy Narodowego Banku Polskiego i Głównego Urzędu Statystycznego nie pozostawiają złudzeń — dobrze już było. Choć na wieszczenie kryzysu gospodarczego w Polsce jest stanowczo za wcześnie, wzrost gospodarczy spowalnia — z 4,8 proc. w pierwszym kwartale do 3,9 proc. w trzecim. Polska wciąż pozytywnie wyróżnia się na tle innych krajów europejskich, motoryzacyjnym przedsiębiorcom rzednie jednak mina — wynika z tegorocznej edycji Motobarometru, corocznego badania nastrojów przedsiębiorców motoryzacyjnych przeprowadzanego przez Excact Systems. Z najnowszej edycji wynika, że 61 proc. polskich respondentów zakłada wzrost produkcji w ciągu roku. Rok temu optymistów było o 7 pkt proc. więcej. Za największe zagrożenia dla rozwoju motobranży w Polsce przedsiębiorcy uznali: wzrost kosztów pracy (52 proc.), spadek sprzedaży aut na świecie (46 proc.) oraz pogorszenie otoczenia gospodarczo-politycznego (37 proc.).

90 proc. menedżerów firm motoryzacyjnych biorących udział w
badaniu CLEPA twierdzi, że broni się przed skutkami spowolnienia — m.in.
optymalizują procesy produkcji, redukują koszty i tną budżety.
Zobacz więcej

SPOSÓB NA SPOWOLNIENIE:

90 proc. menedżerów firm motoryzacyjnych biorących udział w badaniu CLEPA twierdzi, że broni się przed skutkami spowolnienia — m.in. optymalizują procesy produkcji, redukują koszty i tną budżety. Forum

Bez paniki

— Sektor produkcji motoryzacyjnej jest w Polsce silnie uzależniony od eksportu. Prawie wszystkie wyprodukowane nad Wisłą auta oraz wiele części trafia za granicę. Dlatego kluczowa dla tej branży jest koniunktura na innych rynkach, zwłaszcza w Niemczech — zauważa Jakub Faryś, prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego.

Polska Grupa Motoryzacyjna (PGM) szykuje się na cięższe czasy.

— O spowolnieniu zaczęliśmy mówić już rok temu. Był to jeden z argumentów za zintensyfikowaniem naszych działań na rzecz stworzenia marki polskich producentów części zamiennych i wspólnej walki o trudne rynki eksportowe. Miesiąc temu powołaliśmy spółkę, która będzie prezentować klientom z odległych zakątków świata szeroką ofertę polskich fabryk pod marką PGM Automotive — mówi Bartosz Mielecki, dyrektor zarządzający PGM.

Alfred Franke, prezes Stowarzyszenia Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych i członek zarządu CLEPA, uważa, że spadku optymizmu polskich firm nie należy wyolbrzymiać.

— Wynika on z całego szeregu czynników, np. wyzwań czekających naszą branżę. Nie jest to tylko kwestia niepokoju związanego z pogarszającą się sytuacją gospodarczą zachodniego sąsiada. Owszem, widzimy spowolnienie, ale taka już jest natura gospodarki i trochę za wcześnie, by mówić o kryzysie. Polska gospodarka pokazała 10 lat temu, że jest w dużym stopniu odporna na zawirowania na świecie. Mam nadzieję, że i teraz wyjdziemy obronną ręką z trudniejszego okresu — mówi Alfred Franke.

Cztery kółka
Newsletter na temat rynku motoryzacyjnego: premiery, nowości, branżowe ciekawostki.
ZAPISZ MNIE
×
Cztery kółka
autor: Łukasz Ostruszka
Wysyłany co dwa tygodnie
Łukasz Ostruszka
Newsletter na temat rynku motoryzacyjnego: premiery, nowości, branżowe ciekawostki.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

Wiele powodów

Na świecie tymczasem, a zwłaszcza w Europie, nie dzieje się dobrze. Wskazują na to wyniki badania przeprowadzonego przez Europejskie Stowarzyszenie Producentów Części Motoryzacyjnych (CLEPA) wśród przedstawicieli branży na Starym Kontynencie. Jedynie 13 proc. z nich optymistycznie spogląda w przyszłość. Większość spodziewa się natomiast spowolnienia gospodarczego. Ledwie rok temu aż 55 proc. respondentów uważało, że perspektywa rozwoju gospodarki jest pozytywna, a tylko 11 proc. było przeciwnego zdania. Pogorszenie nastrojów odzwierciedlają również krótkoterminowe oczekiwania dotyczące przychodów — ponad połowa respondentów spodziewa się ich spadku w ciągu najbliższego roku lub już doświadczyła zmniejszenia liczby zamówień. Jedna trzecia firm uczestniczących w badaniu przewiduje spadek zysków w 2020 r. Takiej odpowiedzi udzieliło 2,5 razy więcej respondentów niż przed rokiem.

— Powodów jest wiele — od wojen handlowych, których wciąż doświadcza branża, przez zmiany na rynku motoryzacyjnym w Chinach, kryzys wywołany aferą dieselgate, niepewność związaną z brexitem po ogólną niestabilność polityczną. Duży wpływ na prognozy rentowności mają również: znaczący wzrost kosztów pracowniczych i tendencje wymuszane zmianami klimatycznymi, takie jak wielkie inwestycje związane z pojazdami elektrycznymi — mówi Alfred Franke.

OKIEM PRAKTYKA

Spowolnienie jest faktem

BARBARA SZTYLERI, dyrektor generalna Sierosławski Group, producenta tworzyw sztucznych dla motoryzacji

Widzimy spowolnienie u naszych klientów, głównie z Wielkiej Brytanii, skąd zamówienia wyhamowały o blisko 50 proc. Na szczęście nadrabia to rynek krajowy, więc na razie jeszcze nie odczuwamy spowolnienia na własnej skórze. Jak podczas poprzedniego kryzysu już teraz się przygotowujemy — mobilizujemy załogę, optymalizujemy koszty i procesy. Zainwestowaliśmy m.in. w pięć robotów, ale innych dużych inwestycji nie planujemy, żeby zabezpieczyć gotówkę na gorsze czasy.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marcin Bołtryk

Polecane