Motoryzacja po 2035 r. [PODCAST]

Marcin BołtrykMarcin Bołtryk
opublikowano: 2023-08-11 06:00

Klamka zapadła. Samochody spalinowe odejdą do lamusa już za nieco ponad dekadę, jednak wbrew pozorom zmiany, jakie nas czekają, wykraczają daleko poza rezygnację z tego rodzaju napędu.

Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

Unia Europejska ma jedne najbardziej restrykcyjnych przepisów dotyczących emisji do atmosfery szkodliwych substancji z samochodowych rur wydechowych. Jest też regionem, w którym samochody nowe spalinowe zostaną wycofane ze sprzedaży już za 13 lat. To prawdziwa rewolucja. Chodzi jednak nie tylko o zmianę sposobu napędzania naszych aut, lecz także o jej tempo. Chodzi również o to, że wymiana silnika spalinowego na elektryczny ma wymiar daleko wykraczający poza motoryzację czy technologię. Zapraszam na kilka rozmów o tym, co zmieni się w 2035 r.

Zaczniemy… od początku, czyli ustalenia powodów, dla których unijni urzędnicy podjęli aż tak drastyczne kroki w odniesieniu do motoryzacji. Opowiada o tym Maciej Mazur, dyrektor zarządzający Polskim Stowarzyszeniem Paliw Alternatywnych.

Jakub Faryś, szef Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego, opowie o wyzwaniach, jakie rok 2035 stawia przed europejskimi producentami aut oraz o tym, że od tego, jak im sprostają, zależy ich być albo nie być.

Motoryzacja to nie tylko producenci aut, to również ogromna liczba firm produkujących i dystrybuujących części samochodowe. O tym, czym dla tej grupy jest 2035 r., mówi Tomasz Bęben, prezes Stowarzyszenia Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych.

Aleksander Rajch, członek zarządu Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych koncentruje się z kolei na transporcie ciężkim. Będzie też kilka słów o segmentach motoryzacji, które do elektromobilnej przeszłości przygotowane są najsłabiej.

Ostatnia rozmowa jest z nieco innej beczki. Kieruje rozwiązania dotyczące rynku motoryzacyjnego po 2035 r. na tory inwestycyjne. Czy na przejściu z V8 na elektryka da się zarobić? Jak bezemisyjny świat wpłynie na rynek aut klasycznych? Czy elektryki mają szanse stać się klasykami? Na takie pytania odpowiada Piotr Życzyński, współwłaściciel magazynu „Classicauto” i założyciel House of Classics.

Serdecznie zapraszam!

Goście:

0'47" Maciej Mazur - o unijnych przepisach

13'04" Jakub Faryś - o chińskim zagrożeniu

27'10" Tomasz Bęben - o producentach części

37'18" Aleksander Rajch - o transporcie ciężkim

47'05" Piotr Życzyński - o tym jak zarobić na transformacji

Wszystkie odcinki „Pulsu Biznesu do słuchania” są dostępne na stronie pb.pl/dosluchania oraz w aplikacjach podcastowych, m.in. na Spotify i Apple Podcasts.