MŚP stawiają na AI

Sylwia WedziukSylwia Wedziuk
opublikowano: 2024-05-20 20:00

Małe i średnie przedsiębiorstwa znacznie lepiej niż duże firmy radzą sobie z wykorzystaniem sztucznej inteligencji.

Przeczytaj artykuł i dowiedz się:

  • Które firmy chętniej korzystają z AI i dlaczego?
  • Co dzięki temu zyskują?
Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

Firma Salesforce przeprowadziła ankietę wśród 600 specjalistów IT na temat wykorzystania sztucznej inteligencji (AI) w ich spółkach. Wynika z niej, że małe i średnie podmioty są bardziej niż duże firmy przekonane do AI i korzyści z niej płynących. Zdecydowana większość (95 proc.) specjalistów IT pracujących w sektorze MŚP czuje się pewnie, jeśli chodzi o korzystanie z generatywnej sztucznej inteligencji w swojej pracy i widzi większe możliwości wzrostu przychodów dzięki tej technologii. Są oni zdania, że rozwój AI demokratyzuje innowacje, a jednocześnie pozwala małym i średnim firmom konkurować na bardziej wyrównanych warunkach. Ponadto badanie pokazuje, że dzięki zastosowaniu sztucznej inteligencji małe i średnie firmy już teraz mają głębszy wgląd w biznes, zwiększają przychody oraz poprawiają jakość obsługi klienta. Natomiast duże przedsiębiorstwa dzięki AI mogą liczyć przede wszystkim na automatyzację rutynowych zadań, zwiększenie wydajności i również lepszą obsługę klienta. To trzy najważniejsze zalety wykorzystywania AI.

– Generalnie małe i średnie firmy napędzają wzrost dzięki sztucznej inteligencji, podczas gdy duże przedsiębiorstwa koncentrują się na wydajności operacyjnej – zwraca uwagę Kristopher Billmaier, dyrektor generalny Salesforce Starter Suite.

Dodaje, że zespoły IT w dużych przedsiębiorstwach pięciokrotnie częściej niż w małych i średnich firmach zmagają się z problemami, które mają miejsce podczas wdrażania nowych technologii takich jak sztuczna inteligencja - chodzi o trudności z równoważeniem szybkości, wartości biznesowej i bezpieczeństwa. Ponad dwukrotnie częściej ich problemem jest to, że infrastruktura zarządzania danymi w ich organizacji, podobnie jak ta do spraw bezpieczeństwa, nie nadąża za zapotrzebowaniem na innowacje.

– Sztuczna inteligencja wyrównuje szanse małych i średnich firm w konkurencji z dużymi spółkami. Może ona przejąć większość powtarzalnych, a czasem żmudnych zadań w ramach w pełni połączonego pakietu produktów. Dzięki temu zespoły MŚP mają więcej czasu na bardziej strategiczną i wartościową pracę, taką jak nawiązywanie kontaktów z potencjalnymi klientami i partnerami. W rezultacie mogą działać równie szybko, a nawet szybciej niż większe firmy, jednocześnie znacznie poprawiając jakość obsługi klienta – podkreśla Kristopher Billmaier.