Czytasz dzięki

MŚP stawiają na modernizację

opublikowano: 13-09-2020, 22:00

Połowa małych firm przetwarzających tworzywa sztuczne zwiększyła poziom automatyzacji, a co trzecia odnowiła park maszyn.

Firmy zajmujące się tworzywami sztucznymi idą z duchem czasu. Co druga mała i średnia spółka z tego sektora zwiększyła poziom automatyzacji produkcji w porównaniu z 2019 r. — wynika z badania Siemens Financial Services. Spadek w tym zakresie odnotowało jedynie 2 proc. ankietowanych podmiotów.

— Wygląda na to, że branża przetwórstwa tworzyw sztucznych jest dużo lepiej przygotowana pod względem automatyzacji produkcji niż choćby poligraficzna, spożywcza czy firmy zajmujące się obróbką metali — mówi Tomasz Kukulski, prezes Siemens Financial Services.

Poza tym aż 49 proc. podmiotów zajmujących się tworzywami sztucznymi chce automatyzować się również w przyszłym roku. Ponadto planują modernizacje swoich parków maszynowych. W porównaniu do 2019 r. aż 35 proc. badanych zwiększyło nakłady na ich odnowienie. Inwestycje w park maszynowy utrzymały się na tym samym poziomie u 56 proc. ankietowanych, a spadły u 9 proc. Badani przedsiębiorcy chętniej korzystali z finansowania zewnętrznego. W porównaniu do poprzedniego roku jego udział wzrósł w przypadku 14 proc. podmiotów, nie zmienił się u 64 proc., a spadł u zaledwie 4 proc. Mimo to nadal najwięcej spółek finansowało parki maszyn i urządzeń z własnej kieszeni — aż 69,1 proc. Drugim najpopularniejszym sposobem finansowania był leasing (38,1 proc.).

Z dotacji korzystało 20,6 proc. ankietowanych, a z kredytu 22,7 proc. Mimo większych inwestycji w automatyzację procesów produkcji i zwiększonych nakładów na park maszyn i urządzeń polscy przedsiębiorcy z sektora przetwórstwa tworzyw sztucznych uważają, że są średnio przygotowani do konkurowania z zagranicznymipodmiotami.

Za bardziej konkurencyjne uważa się zaledwie 7 proc. firm. Przygotowanie na tym samym poziomie co firmy z innych krajów deklaruje 32 proc. ankietowanych. O gorszej konkurencyjności mówi aż 31 proc. badanych. Zdaniem eksperta Siemens Financial Services zwiększanie konkurencyjności jest dzisiaj bardzo istotne.

— Pandemia koronawirusa i związana z nią nowa normalność wymagają także większej elastyczności i sprawnego dostosowywania się do nagłych zmian rynkowych — mówi Tomasz Kukulski.

Dodaje, że rodzime przedsiębiorstwa, które będą dobrze przygotowane do konkurowania z zagranicznymi podmiotami, mogą wykorzystać trend skracania łańcuchów dostaw. Koronawirus spowodował bowiem, że rośnie znaczenie tzw. nearshoringu, czyli lokowania produkcji w krajach blisko położonych, zamiast zlecania jej np. w krajach azjatyckich.

Puls Firmy
Użyteczne informacje dla mikro-, małych i średnich firm. Porady i przekrojowe artykuły, dzięki którym dowiesz się, jak rozwinąć biznes
ZAPISZ MNIE
×
Puls Firmy
autor: Sylwester Sacharczuk
Wysyłany raz w tygodniu
Sylwester Sacharczuk
Użyteczne informacje dla mikro-, małych i średnich firm. Porady i przekrojowe artykuły, dzięki którym dowiesz się, jak rozwinąć biznes
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Sylwia Wedziuk

Polecane