MŚP stawiają na nowe technologie

Sylwia WedziukSylwia Wedziuk
opublikowano: 2021-06-20 20:00

Najbliższe pięć lat rozwoju mikro-, małych i średnich firm w Polsce będzie stało pod znakiem e-commerce, rozszerzonej rzeczywistości i sztucznej inteligencji.

Przeczytaj artykuł i dowiedz się:

  • jakie będą trendy w rozwoju małych i średnich firm w ciągu najbliższych pięciu lat
  • jakimi nowymi technologiami MŚP są najbardziej zainteresowane
  • czego starsi przedsiębiorcy muszą nauczyć się od młodych

Jakie trendy zmienią obraz MŚP w ciągu najbliższych pięciu lat? Sprawdził to Europejski Fundusz Leasingowy (EFL). W najnowszym raporcie firma wzięła pod lupę m.in. rolę cyfryzacji i nowych technologii w rozwoju biznesu, podejście firm do zarządzania oraz inwestowania, a także oczekiwania MŚP wobec leasingu.

Pandemiczny impuls
Pandemiczny impuls
Nowe technologie zdominują rozwój MŚP w najbliższych latach. Już w czasie pandemii 65 proc. przedsiębiorców zwiększyło ich wykorzystanie w biznesie.
Adobe Stock

Cztery pokolenia

Według raportu mikro-, małe i średnie firmy są dzisiaj zarządzane przez przedstawicieli czterech pokoleń: baby boomers (urodzeni w latach 1946-60), X (1961-80), Y (1981-2000) i Z (od 2001 r.). Przy tym przynależność menedżerów do danej grupy często determinuje potencjał rozwoju firmy i sposób prowadzenia biznesu. Jest to widoczne np. w obszarze sprzedaży. Podczas gdy 62 proc. zarządzających z pokolenia Z sprzedaje produkty online, wśród baby boomersów ten odsetek wynosi zaledwie 15 proc. Najmłodsi korzystają przy tym zdecydowanie częściej z własnych e-sklepów.

Nowa rzeczywistość
Nowa rzeczywistość
– Pięć lat wystarczy, żeby Polscy przedsiębiorcy znaleźli się w zupełnie innym miejscu niż dzisiaj – mówi Radosław Woźniak, prezes EFL.
materiały prasowe

Ponadto wśród najmłodszej generacji jest znacznie większy potencjał wspólnego użytkowania, zastępującego własność. Obecnie 39 proc. zetek korzysta z możliwości współdzielenia aktywów z innymi przedsiębiorcami, a tylko 4 proc. iksów i przedstawicieli baby boomers. Najmłodsi przedsiębiorcy zdecydowanie częściej niż starsi są otwarci na wspólne biura czy pracowników.

Ponadto młodsi przedsiębiorcy chętniej proces sprzedaży i obsługi klienta opierają na technologii, a starsze pokolenia – wolą tradycyjne sposoby.

Z raportu wynika także, że w ciągu najbliższych pięciu lat tym, co w największym stopniu zdominuje rozwój mikro-, małych i średnich firm, będą nowe technologie. Zaczęło się już w czasie pandemii - aż 65 proc. przedsiębiorców zwiększyło wykorzystanie technologii, a 69 proc. chce robić to także w przyszłości. Przy tym technologicznie przyspieszą przede wszystkim zarządzający firmami z najstarszych pokoleń, ponieważ młodsi inwestowali w ten obszar już wcześniej.

Weź udział w konferencji online “Umowy wdrożeniowe na systemy IT”, 28-29 września 2021 >>

Nowe technologie

Ważny będzie rozwój e-commerce. Dzisiaj jeszcze wciąż większość MŚP sprzedaje produkty w kanałach tradycyjnych (67 proc.) i stąd czerpie lwią część przychodów. W kolejnych latach tradycyjna sprzedaż może jednak sporo stracić na rzecz zamówień składanych przez internet. Za pięć lat co najmniej połowę przychodów z kanału online chce mieć 22 proc. badanych firm.

Łukasz Pietrzak, menedżer marketingu w Google’u Polska, zwraca uwagę, że w 2020 r. w sieci pojawiło się aż 3,6 mln nowych użytkowników. Firmy mogą to wykorzystać.

– Grupa konsumentów, którzy przez internet chcą nabywać produkty i usługi, znacznie się powiększyła. Dołączyły głównie osoby starsze, które do tej pory nie korzystały z nowych technologii, ale zmusiła je do tego pandemia – mówi Łukasz Pietrzak.

Jedną z dominujących technologii zakupowych w ciągu pięciu kolejnych lat ma szansę stać się rozszerzona rzeczywistość. I to nie dotyczy tylko zakupów konsumenckich, ale także firmowych. Zdecydowana większość przedstawicieli sektora MŚP podczas zakupów online jest zainteresowana oglądaniem produktów w technologii rozszerzonej rzeczywistości (82 proc.) i możliwością konsultacji zakupu ze sprzedawcą w trakcie video rozmowy (80 proc.).

Dużą rolę w MŚP odegra także sztuczna inteligencja (AI). Dzisiaj jest ona domeną większych podmiotów. W MŚP bardzo często brakuje świadomości jej możliwości, ale w perspektywie najbliższych pięciu lat to właśnie znaczenie AI wzrośnie najbardziej. Dziś korzysta z niej 15 proc. MŚP, za pięć lat planuje to robić ponad połowa badanych. Im większa firma, tym większy potencjał widzi w wykorzystaniu sztucznej inteligencji (mikro – 45 proc., małe – 53 proc., a średnie – 59 proc.).

Obecnie branżą, która najczęściej korzysta z rozwiązań opartych na AI jest logistyka – rozwija się dzięki niej co czwarta firma z tego sektora. W kontekście kolejnych lat duży potencjał w tej technologii widzi handel i produkcja.

– Szlaki wykorzystania AI dopiero się przecierają i na pewno nie nastąpi to w tak szybkim tempie, z jakim mieliśmy do czynienia w przypadku internetu. Po pierwsze - są̨ większe bariery, jeżeli chodzi o wiedzę i kompetencje ludzi. Po drugie - to trudna technologia, bez bardzo przyjaznego interfejsu, jaki miał na przykład world wide web na początku - mówi Aleksandra Przegalińska, ekspertka w zakresie badań nad sztuczną inteligencją.

Leasing na kliknięcie

Mikro-, mali i średni przedsiębiorcy chcą się także mocniej wpisać w trend używania, a nie posiadania. W perspektywie kolejnych pięciu lat wspólne użytkowanie zyska dwukrotnie więcej entuzjastów niż obecnie. W celu obniżenia kosztów MŚP najczęściej są gotowe współdzielić maszyny i urządzenia oraz samochody, a rzadziej powierzchnie i pracowników.

EFL zbadał też trendy w zakresie leasingu. Miało z nim do czynienia 80 proc. przedstawicieli sektora MŚP. W opinii zdecydowanej większości z nich za pięć lat rola tego narzędzia finansowania jeszcze wzrośnie.

– W obsłudze klienta leasingowego będziemy mieli do czynienia z dwoma zjawiskami: jeszcze większą standaryzacją usług w obszarze MŚP, czyli prostymi, łatwymi do zdalnej obsługi produktami, oraz z samoobsługą, czyli pogłębiającą się cyfryzacją usług finansowych, umożliwiającą klientowi samodzielne „wyklikanie” umowy leasingowej – mówi Wojciech Przybył, członek zarządu EFL.