MSP wciąż sceptyczne

W sektorze MSP w pierwszym kwartale 2016 r. tylko jedna na piętnaście firm planowała skorzystanie z faktoringu — pokazuje raport Europejski Fundusz Leasingowy (EFL).

 Z danych Polskiego Związku Faktorów (PZF) wynika zaś, że w tym czasie z faktoringu skorzystało 6870 klientów wobec 6071 w tym samym okresie ubiegłego roku. Łączna wartość obrotów 22 firm faktoringowych raportujących do PZF wyniosła 34,8 mld zł i była wyższa o 15,4 proc. w ujęciu rocznym (30,2 mln zł w I kwartale 2015 r.). Najczęściej z faktoringu korzystają firmy przemysłowe (13,3 proc.) i handlowe (13 proc).

— Faktoring obok kredytu bankowego i leasingu powoli staje się jedną z podstawowych form pozyskania środków finansowych w przedsiębiorstwach — twierdzi Stanisław Atanasow, prezes Eurofactora.

Istotnie, ale dotyczy to dużych przedsiębiorstw. Niewielki jest udział w tych wynikach firm z sektora MSP. Wyraźnie widać, że tendencja do korzystania z zewnętrznych produktów finansowych rośnie wprost proporcjonalnie do wielkości firmy, a więc im firma zatrudnia więcej pracowników, tym częściej korzysta z zewnętrznych funduszy. Podczas gdy wśród mikrofirm 90,5 proc. bazuje na własnych pieniądzach, 30,5 proc. na kredycie, 23 proc. na leasingu, a z faktoringu korzysta tylko 2,5 proc., to 83 proc. średnich przedsiębiorców finansuje swoją działalność gotówką, 59 proc. leasingiem, 53 proc. kredytem bankowym, natomiast 9,2 proc. sięga po faktoring. Potwierdza to badanie przeprowadzone przez EFL wśród firm z sektora MSP. Wynika z niego, że nadal podstawowym źródłem finansowania tych firm są własne pieniądze (89 proc. wskazań). Spośród form zewnętrznego wsparcia finansowego króluje w tym sektorze leasing 43,8 proc. Nieco niżej są kredyty bankowe (41,5 proc.). Tylko co siódma firma korzysta z ubezpieczenia majątku (14,2 proc.), a jedna na piętnaście z faktoringu (6,8 proc.). Jednocześnie w tym samym badaniu niemal połowa firm deklarowała, że zatory płatnicze to poważna bariera rozwojowa.

2,5 proc. Tylko taki odsetek mikrofirm korzysta z faktoringu...

9,2 proc. ...a taki jest odsetek przedsiębiorstw średniej wielkości, które wspierają się tą usługą finansową.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Joanna Dobosiewicz

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Firmy / MSP wciąż sceptyczne