Prace nad uruchomieniem europejskiego telefonu alarmowego "112" w telefonii stacjonarnej są na ukończeniu, a obecnie numer ten jest dostępny w telefonii komórkowej - poinformował w środę PAP rzecznik prasowy Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji Jarosław Skowroński.
Obowiązek uruchomienia europejskiego numeru 112 narzuca krajom UE dyrektywa o usługach powszechnego dostępu. Stare kraje UE musiały to uczynić już w lipcu 2003 roku. Nowe, w tym Polska, powinny były wprowadzić w życie dyrektywę od 1 maja 2004 r., z dniem wejścia do UE.
Za opóźnianie uruchomienia telefonu "112" grozi Polsce wszczęcie postępowania przed unijnym Trybunałem Sprawiedliwości w Luksemburgu.
Numer 112 to specjalny numer telefoniczny, pod który Europejczycy mogą za darmo dzwonić z każdego miejsca we wszystkich krajach UE w nagłych przypadkach: by wezwać pogotowie, policję czy straż pożarną. Usługa ta powinna być dostępna zarówno u operatorów telefonii stacjonarnej, jak i komórkowej.
Do końca marca operatorzy mają przeanalizować przedstawiony przez MSWiA wykaz baz teleadresowych obsługujących numer 112. Jeśli będą konieczne dodatkowe uzgodnienia z MSWiA, odbędą się za pośrednictwem Urzędu Regulacji Telekomunikacji i Poczty (URTiP) - poinformował Skowroński.
Powiedział, że powstało 80 Centrów Powiadamiania Ratunkowego obsługujących telefon "112". W regionach nieobjętych ich działaniem, telefon alarmowy jest obsługiwany przez powiatowe komendy policji lub straży pożarnej.
Skowroński podkreślił, że MSWiA jest odpowiedzialne tylko za tzw. końcowy odbiór i działalność systemu alarmowego. Za przekierowanie numeru odpowiedzialni są operatorzy sieci telefonicznych.
Według rzecznika prasowego URTiP Jacka Strzałkowskiego, uchylanie się od obowiązku przekierowania numeru 112 jest naruszeniem prawa i grożą za to kary. Wyjątkiem jest sytuacja, gdy operator nie ma technicznych możliwości dokonania przekierowania.
Strzałkowski zaznaczył, że operatorzy muszą jeszcze znać numery centrów lub jednostek policji i straży pożarnej, pod które będą dokonywać przekierowań.
Poinformował także, że do URTiP wpłynęło już zapytanie Komisji Europejskiej w sprawie opóźnienia w uruchomieniu w Polsce numeru 112 i Urząd będzie przygotowywał na nie odpowiedź.