Multimedia szukają chętnych na prąd

Operator kablowy w trzy lata zbudował taki portfel klientów energetycznych, że potencjalnych kupców jest wielu — mimo strat

Multimedia to trzeci co do wielkości operator kablowy na rynku. Czeka właśnie na zgodę Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów na przejęcie przez rynkowy numer jeden, czyli UPC, a w ramach przygotowań — sprząta.

JAK ZMIENIAĆ, TO DLA NICH: Zarządzane przez Andrzeja Rogowskiego 
Multimedia ostro walczyły o rynek prądu i gazu. Połowa zmieniających 
dostawcę energii konsumentów wybierała ich ofertę. Teraz chcą to 
spieniężyć.
Zobacz więcej

JAK ZMIENIAĆ, TO DLA NICH: Zarządzane przez Andrzeja Rogowskiego Multimedia ostro walczyły o rynek prądu i gazu. Połowa zmieniających dostawcę energii konsumentów wybierała ich ofertę. Teraz chcą to spieniężyć. ARC

— Transakcja wymaga od nas między innymi wyłączenia biznesu energetycznego, który nie interesuje strony kupującej — stwierdził niedawno Andrzej Rogowski, prezes Multimediów, cytowany w komunikacie spółki.

Rozmiar kusi

Multimedia wystawiły więc na sprzedaż portfel klientów, którym dostarczają prąd i gaz. Dokumenty do badania rozesłały szeroko: do firm energetycznych, jak np. PGE, PGNiG czy Fortum, i do niezależnych sprzedawców, jak Orange czy Eesti Energia. Potencjalni chętni zasiedli do analiz.

— Interesujące — usłyszeliśmy od przedstawicieli czterech firm, które analizują portfel sprzedawany przez Multimedia.

— PGNiG na bieżąco prowadzi analizę rynku pod kątem potencjalnych akwizycji związanych z podstawową działalnością grupy — brzmi jedyna oficjalna odpowiedź, którą otrzymaliśmy do zamknięcia tego wydania. Multimedia zaczęły sprzedawać prąd w 2014 r., a gaz w 2016 r., głównie odbiorcom indywidualnym. Przyłożyły się do projektu, zwłaszcza w 2016 r. Przychody ze sprzedaży tych dwóch produktów urosły w ubiegłym roku pięciokrotnie — z 8,5 mln zł do 43,3 mln zł. Spółka chwaliła się też, że połowa konsumentów zmieniających dostawcę energii wybierała jej ofertę. To głównie wolumen przyciąga uwagę — zarówno energetyki, jak i multidostawców.

— Taki portfel daje możliwość zwiększenia wolumenu w obrocie detalicznym. Poza tym Multimedia pozyskiwały klientów z dużych miast, którzy mają zużycie wyższe od średniej — zauważa jeden z naszych rozmówców.

— To łakomy kąsek, mówimy o ok. 40 tys. klientów. Trzeba jednak przebadać długość kontraktów, model zakupów hurtowych etc. — dodaje inny. O ile dla energetyki istotna jest przede wszystkim skala, o tyle dla multidostawców ważne jest też, jakie inne usługi można tym klientom sprzedać.

Straty? Zbadajmy

Przy dużej skali dostawcy energii mają zwykle mniejsze oczekiwania co do marży. Tak patrzą na taryfę A, czyli przemysłowych energożerców, i na taryfę G, czyli gospodarstwa domowe. Wyniki Multimediów potwierdzają, że na taryfie G kokosów się nie zarobi. Na poziomie operacyjnym strata w 2016 r. sięgnęła 12 mln zł, czyli była dziesięć razy większa niż rok wcześniej. Zarząd spółki podkreśla, że marża na tej działalności jest wyraźnie niższa niż przy usługach telekomunikacyjnych, ale „z drugiej strony dostarcza to gotówkę, a nie wymaga dużych wydatków”.

— Zbadamy, z czego to wynika. Inwestycja w pozyskiwanie klientów to zawsze na początku duży koszt — mówi jeden z naszych rozmówców. — Taka transakcja to szansa na szybki przyrost bazy klientów, a co do straty — można ją potraktować jak tarczę podatkową — dodaje inny.

— Sądzę, że docelowo energia będzie sprzedawana niemal bez zysku, po prostu jako zapewnienie zbytu dla aktywów wytwórczych — zauważa Krzysztof Kubiszewski, analityk domu maklerskiego Trigon. Pozyskiwanie odbiorców indywidualnych nie poszło Multimediom bez problemów — od maja ubiegłego roku przeciw spółce Multimedia Polska Energia toczy się postępowanie UOKiK w sprawie wprowadzania klientów w błąd. Jej przedstawiciele mieli informować, że reprezentują dotychczasowego sprzedawcę energii — według urzędu wielu konsumentów składało podpisy na dokumentach, nie zdając sobie sprawy, że zawiera nową umowę. Ze sprawozdania wynika, że Multimedia złożyły urzędowi „propozycję zobowiązania, która nie wiąże się z istotnymi obciążeniami finansowymi”, i liczą na rozwiązanie polubowne.

43,3 mln zł Takie przychody ze sprzedaży prądu i gazu miały w ubiegłym roku Multimedia — pięć razy większe niż rok wcześniej.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Magdalena Graniszewska, Marcel Zatoński

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu