Warszawa chce kupić 80 autobusów z ogniwami fotowoltaicznymi. Najtańsze oferty złożyły Mercedes i Solaris.
23 marca 2015 r. nastąpiło otwarcie ofert w przetargu na dostawę 80
autobusów dla warszawskich Miejskich Zakładów Autobusowych (MZA).
Komunalna spółka chce kupić 20 pojazdów 12-metrowych i 60 przegubowców.
Zamówienie nie jest małe. Według firmy JMK Analizy Rynku Transportowego,
w ubiegłym roku wszyscy producenci razem wzięci sprzedali 566 autobusów
miejskich.
Aktywuj dostęp do pb.pl – zyskasz nieograniczoną możliwość czytania najświeższych informacji z gospodarki i rynków. Aby korzystać z nich jeszcze wygodniej, pobierz aplikację mobilną.
Zamów wersję Premium, a do Twojej dyspozycji będzie pełna zawartość pakietu Basic, a dodatkowo: e-wydania, raporty branżowe, LexBiznes oraz atrakcyjne rabaty na konferencje.
Uruchom pakiet Premium+ wraz z dostępem do serwisu z raportami ekonomicznymi SpotData Research, a uzyskasz szybki wgląd w aktualne trendy na rynkach, w przemyśle i handlu.
Warszawa chce kupić 80 autobusów z ogniwami fotowoltaicznymi. Najtańsze oferty złożyły Mercedes i Solaris.
23 marca 2015 r. nastąpiło otwarcie ofert w przetargu na dostawę 80
autobusów dla warszawskich Miejskich Zakładów Autobusowych (MZA).
Komunalna spółka chce kupić 20 pojazdów 12-metrowych i 60 przegubowców.
Zamówienie nie jest małe. Według firmy JMK Analizy Rynku Transportowego,
w ubiegłym roku wszyscy producenci razem wzięci sprzedali 566 autobusów
miejskich.
Warszawski przetarg jest jeszcze o tyle ciekawy, że przy ocenie oferty
można uzyskać 4 pkt. za zastosowanie w autobusach ogniw fotowoltaicznych
do uzyskiwania energii i system magazynowania energii elektrycznej
odzyskiwanej przy hamowaniu. Sama cena decyduje o 82 pkt. w ocenie
ofert.
— Ogniwa fotowoltaiczne wydają się trochę dziwaczne w naszym klimacie,
ale przewoźnicy muszą szukać nowych rozwiązań. W pojazdach jest coraz
więcej urządzeń elektronicznych, takich jak biletomaty czy wyświetlacze,
i do ich obsługi zaczyna brakować prądu. Liczba akumulatorów nie może
być zwiększana, bo powoduje wzrost masy autobusu. Testy autobusów z
ogniwami fotowoltaicznymi prowadziły już Lublin i Warszawa. Warszawa nie
ujawniła ich wyników. Lublin chwalił się natomiast, że zakup autobusów z
ogniwami fotowoltaicznymi ma sens — komentuje Aleksander Kierecki z
firmy JMK Analizy Rynku Transportowego.
Z otwartych ofert wynika, że zakup będzie kosztował MZA 111,7-118,5 mln
zł. Przetarg został jednak podzielony na dwie części. Odrębnie można
było składać oferty na autobusy 12-metrowe i odrębnie na przegubowe.
W tej drugiej kategorii walczą tylko EvoBus (spółka Mercedesa i Setry)
oraz Solaris. Pierwsza za dostawę 60 pojazdów chce 90,7 mln zł, druga —
91,8 mln zł. O dostawę 20 mniejszych autobusów, poza EvoBus i Solarisem,
zabiegają jeszcze Lider Trading (Solbus) i MAN. Najtańsza jest oferta
Solarisa, który wycenił swoje pojazdy na 21 mln zł. MAN — który jest
najdroższy — chce 5,7 mln zł więcej. Z naszych ustaleń wynika, że
autobusy z ogniwami fotowoltaicznymi zaproponowały Warszawie Solaris i
Solbus. Z przedstawicielami firm Mercedes i MAN nie udało nam się
skontaktować.
10
Tyle autobusów elektrycznych zamówiła Warszawa w grudniu 2014 r. Był to
największy przetarg publiczny w Europie na pojazdy z takim napędem.
Umowę podpisał Solaris, ale o zamówienie zaciekle walczył z chińskim
BYD. Solaris chciał za autobusy 21,9 mln zł, a BYD — 15,6 mln zł. MZA
wybrały chińskiego producenta. Solaris odwołał się do KIO, która
podzieliła jego opinię, że oferta Chińczyków miała rażąco niską cenę.
Przepychanki prawne sprawiły, że od otwarcia ofert do podpisania umowy
minęło osiem miesięcy.
c3b39424-8c30-11e9-bc42-526af7764f64
Opowieści z arkusza zleceń
Newsletter autorski Kamila Kosińskiego
ZAPISZ MNIE
Opowieści z arkusza zleceń
autor: Kamil Kosiński
Wysyłany raz w miesiącu
Newsletter z autorskim podsumowaniem najciekawszych informacji z warszawskiej giełdy.
consents-consent_374
ZAPISZ MNIE
consents-consent_294
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa.
Kliknij w link w wiadomości, aby potwierdzić subskrypcję newslettera.
Jeżeli nie otrzymasz wiadomości w ciągu kilku minut, prosimy o sprawdzenie folderu SPAM.