MZA zapłaci za ekoautobusy 112 mln zł

opublikowano: 24-03-2015, 00:00

Warszawa chce kupić 80 autobusów z ogniwami fotowoltaicznymi. Najtańsze oferty złożyły Mercedes i Solaris.

23 marca 2015 r. nastąpiło otwarcie ofert w przetargu na dostawę 80 autobusów dla warszawskich Miejskich Zakładów Autobusowych (MZA). Komunalna spółka chce kupić 20 pojazdów 12-metrowych i 60 przegubowców. Zamówienie nie jest małe. Według firmy JMK Analizy Rynku Transportowego, w ubiegłym roku wszyscy producenci razem wzięci sprzedali 566 autobusów miejskich.

Zobacz więcej

Fot. Bloomberg

Warszawski przetarg jest jeszcze o tyle ciekawy, że przy ocenie oferty można uzyskać 4 pkt. za zastosowanie w autobusach ogniw fotowoltaicznych do uzyskiwania energii i system magazynowania energii elektrycznej odzyskiwanej przy hamowaniu. Sama cena decyduje o 82 pkt. w ocenie ofert.

— Ogniwa fotowoltaiczne wydają się trochę dziwaczne w naszym klimacie, ale przewoźnicy muszą szukać nowych rozwiązań. W pojazdach jest coraz więcej urządzeń elektronicznych, takich jak biletomaty czy wyświetlacze, i do ich obsługi zaczyna brakować prądu. Liczba akumulatorów nie może być zwiększana, bo powoduje wzrost masy autobusu. Testy autobusów z ogniwami fotowoltaicznymi prowadziły już Lublin i Warszawa. Warszawa nie ujawniła ich wyników. Lublin chwalił się natomiast, że zakup autobusów z ogniwami fotowoltaicznymi ma sens — komentuje Aleksander Kierecki z firmy JMK Analizy Rynku Transportowego.

Z otwartych ofert wynika, że zakup będzie kosztował MZA 111,7-118,5 mln zł. Przetarg został jednak podzielony na dwie części. Odrębnie można było składać oferty na autobusy 12-metrowe i odrębnie na przegubowe.

W tej drugiej kategorii walczą tylko EvoBus (spółka Mercedesa i Setry) oraz Solaris. Pierwsza za dostawę 60 pojazdów chce 90,7 mln zł, druga — 91,8 mln zł. O dostawę 20 mniejszych autobusów, poza EvoBus i Solarisem, zabiegają jeszcze Lider Trading (Solbus) i MAN. Najtańsza jest oferta Solarisa, który wycenił swoje pojazdy na 21 mln zł. MAN — który jest najdroższy — chce 5,7 mln zł więcej. Z naszych ustaleń wynika, że autobusy z ogniwami fotowoltaicznymi zaproponowały Warszawie Solaris i Solbus. Z przedstawicielami firm Mercedes i MAN nie udało nam się skontaktować.

10

Tyle autobusów elektrycznych zamówiła Warszawa w grudniu 2014 r. Był to największy przetarg publiczny w Europie na pojazdy z takim napędem. Umowę podpisał Solaris, ale o zamówienie zaciekle walczył z chińskim BYD. Solaris chciał za autobusy 21,9 mln zł, a BYD — 15,6 mln zł. MZA wybrały chińskiego producenta. Solaris odwołał się do KIO, która podzieliła jego opinię, że oferta Chińczyków miała rażąco niską cenę. Przepychanki prawne sprawiły, że od otwarcia ofert do podpisania umowy minęło osiem miesięcy.

c3b39424-8c30-11e9-bc42-526af7764f64
Opowieści z arkusza zleceń
Newsletter autorski Kamila Kosińskiego
ZAPISZ MNIE
Opowieści z arkusza zleceń
autor: Kamil Kosiński
Wysyłany raz w miesiącu
Kamil Kosiński
Newsletter z autorskim podsumowaniem najciekawszych informacji z warszawskiej giełdy.
ZAPISZ MNIE

Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa.

Kliknij w link w wiadomości, aby potwierdzić subskrypcję newslettera.
Jeżeli nie otrzymasz wiadomości w ciągu kilku minut, prosimy o sprawdzenie folderu SPAM.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Kamil Kosiński

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu