Na biurku i obok

Marcin Musioł
28-02-2005, 00:00

Telefonia IP powoli wypiera tradycyjne telefony. Centrale zaś spełniają coraz więcej funkcji. Faksy integrowane są z innymi urządzeniami.

Na rynku telefonów stacjonarnych nie pojawiły się w ostatnim czasie żadne nowe rozwiązania. Proponowane przez producentów modele to zazwyczaj kontynuacje wcześniejszych linii, zmienia się tylko design. Rynek telefonów IP rozwija się dynamicznie. Z uwagi na ogromne możliwości tej technologii, wydaje się, że to do niej należeć będzie przyszłość.

— W tradycyjnych telefonach nie doszło praktycznie do znaczniejszych zmian, zostały dostosowane do aktualnie występujących central abonenckich. W telefonach IP wprowadzane są natomiast coraz większe, kolorowe wyświetlacze. Innym trendem jest umieszczanie w aparatach większej liczby klawiszy. Język XML to technologia otwierająca wiele potencjalnych możliwości. Aplikacje pisane w tym języku mogą być dostosowywane do specyficznych potrzeb firmy. W przyszłości XML będzie pełnił więcej funkcji, ułatwi wymianę informacji między platformami, systemami czy aplikacjami — mówi Roman Sadowski z Alcatel Polska.

Funkcjonalność najważniejsza

W centralach przeznaczonych dla małych i średnich firm utrzymującą się tendencją jest łączenie w jednym takim urządzeniu funkcji serwera plików, serwera poczty głosowej czy firewalla. Jest to szczególnie korzystne rozwiązanie dla firm zaczynających działalność lub zmieniających siedzibę.

— Centrale obecnie występujące na rynku to praktycznie wielkie koncentratory, umożliwiające wpięcie różnego rodzaju urządzeń cyfrowych i analogowych. Przyszłość będzie należała właśnie do nich. Na przestrzeni ostatnich kilku lat największą nowością na rynku centralek jest wprowadzenie technologii VoIP. Umożliwia ona zamianę sygnału głosowego na pakiety IP i odwrotnie, co pozwala na rozbudowę firmowej sieci komunikacji głosowej łączącej wiele lokacji, bez potrzeby oddzielnego dedykowanego łączą dzierżawionego. Rośnie także popyt na aplikacje CTI — czyli integracje sieci telefonicznej z komputerową. Firmy handlowe, reklamowe czy badawcze są zainteresowane wprowadzeniem tego rozwiązania u siebie — wyjaśnia Tomasz Perzyna z Panasonic Polska.

Wszystko w jednym

Rynek biurowych urządzeń wielofunkcyjnych rozwija się kosztem urządzeń jednofunkcyjnych i ta tendencja będzie się utrzymywać. Klienci wybierając do swojego biura urządzenia wielofunkcyjne kierują się przede wszystkim ich wydajnością oraz finansowymi i przestrzennymi oszczędnościami.

— Urządzenia wielofunkcyjne można obecnie podzielić na dwie grupy. W pierwszej najważniejszą funkcją jest faks, dodatkowo wyposażony w kopiarkę i drukarkę. Modele tego typu doskonale sprawdzają się w małych firmach i sekretariatach. Druga grupa to urządzenia wielofunkcyjne mające faks, kopiarkę, drukarkę, dwustronny skaner i podajnik dokumentów. Są one przeznaczone dla średnich firm i działów dużych firm. Dzięki nowym rozwiązaniom, np. funkcji duplex — umożliwiającej automatyczny druk dwustronny. Urządzenie takie ma możliwości drukowania i kopiowania dokumentów zarezerwowane dotychczas dla dużych kopiarek — mówi Adam Pawłowski z HP Polska.

TDA 30 PANASONIC

Cyfrowa centrala abonencka przeznaczona dla małych i średnich przedsiębiorstw, mogąca obsługiwać 12 linii zewnętrznych i 24 wewnętrzne. Po dołączeniu specjalnej karty liczba obsługiwanych przez centrale linii wewnętrznych wzrasta do 52. Centrale można zintegrować z system telefonii bezprzewodowej Dect. Karta IP — Gateway zapewnia komunikację głosową w sieciach IP z pakietową transmisją danych. Protokół QSIG umożliwia podłączenie central abonenckich innych producentów.

ALCATEL omnipcx Enterprise

Serwer komunikacyjny przeznaczony dla średnich i dużych firm. Umożliwia obsługę od ośmiu do ponad 50 tys. linii abonenckich. Dzięki aplikacji ujednoliconej komunikacji możliwy jest dostęp do wszystkich usług telekomunikacyjnych z każdego miejsca z użyciem dowolnego terminalu telefonicznego. Urządzenie zostało zoptymalizowane pod kątem obsługi firm o rozbudowanej i rozproszonej sieci placówek.

CISCO 7970 G

Telefon IP z przeznaczony do obsługi ruchu telefonicznego o dużym natężeniu. Aparat posiada kolorowy ekran dotykowy o rozdzielczości 320x234 pikseli, oraz klawisz nawigacyjny umożliwiający prosty wybór opcji. Może obsługiwać dodatkowe funkcje informatyczne dzięki współpracy z aplikacjami pisanymi w języku XML. Telefon może być podłączony wprost do sieci komputerowej LAN.

ALCATEL IP touch 4068

Telefon IP dostosowany do współpracy z serwerami komunikacyjnymi tej samej firmy. Posiada kolorowy wyświetlacz graficzny wyświetlający 4096 kolorów oraz programowalne przyciski. Współpracuje z aplikacjami XML, HTML i SIP oraz wszystkimi najpopularniejszymi technologiami poczty elektronicznej. Zastosowanie technologii Bluetooth umożliwia użytkownikowi swobodne przemieszczanie się z bezprzewodową słuchawką w promieniu 10 metrów od urządzenia.

HP OFFICEJET 7310

Urządzenie wielofunkcyjne przeznaczone dla biura, łączące funkcje drukarki, faksu, skanera płaskiego i kopiarki. Faks działa z prędkością 33 kb/s i może przesyłać zarówno obrazy czarno-białe, jak i kolorowe. Drukarka może drukować w maksymalnej rozdzielczości 4800x1200 dpi, z prędkością 30 str./min w czerni i 20 str./min w kolorze. Urządzenie wyposażone jest w podajnik na 250 arkuszy papieru. Dzięki funkcji duplex możliwe jest dwustronne drukowanie i skanowanie.

SIEMENS OPTIPOINT 600 OFFICE

Aparat telefoniczny mogący pracować jako telefon systemowy lub IP. Współpracuje z platformami komunikacyjnymi oferowanymi przez tę samą firmę. Wyposażony jest w czarno-biały wyświetlacz dotykowy o rozdzielczości 320x240 pikseli oraz 19 klawiszy programowalnych. Wbudowany interfejs USB pozwala na podłączenie do telefonu komputera i współpracę tych dwóch urządzeń. Telefon jest także standardowo wyposażony w gniazdko dla zestawu nagłównego, pozwalającego na prowadzenie rozmów przy odłożonej słuchawce

PANASONIC KX FT 908

Telefaks termiczny wyposażony w cyfrowy automat zgłoszeniowy i cyfrowy system głośno mówiący. Urządzenie posiada także wyświetlacz LCD oraz przyciski nawigacyjne. Pamięć książki telefonicznej mieści do 100 wpisów, pamięć urządzenia umożliwia wysłanie dokumentów mających do 20 stron. Modem może działać z maksymalną prędkością 9,6 kb/s. Urządzenie posiada funkcje identyfikacji abonenta wywołującego z prezentacją nazwy i numeru.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marcin Musioł

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Telekomunikacja / Na biurku i obok