Na dilerskim rynku króluje polski kapitał

opublikowano: 25-04-2019, 22:00

97 na 100 firm sprzedających nad Wisłą nowe auta posiada polski kapitał.

Związek Dealerów Samochodów opublikował raport przygotowany przez firmę doradczą DCG Dealer Consulting, dotyczący pozycji polskich firm na rynku autoryzowanej sprzedaży samochodów. Wnioski? W czasach, gdy w zdecydowanej większości branż handlowych i usługowych w Polsce systematycznie zwiększa się dominacja firm z kapitałem zagranicznym, na rynku autoryzowanych dilerów samochodów dominują firmy polskie, które odpowiadają za 86 proc. obrotów.

Nie ma w naszej gospodarce drugiej branży, gdzie rodzime firmy mają tak wyraźną przewagę nad zagranicznymi. Na koniec 2017 r. na polskim rynku autoryzowanych salonów i serwisów samochodowych funkcjonowało 671 spółek, a zaledwie 21 z nich było zagranicznych. Oznacza to, że firmy z obcym kapitałem mają w nim zaledwie 3,13-procentowy udział. Obroty całego rynku w 2017 r. wyniosły 55,14 mld zł — polskie firmy odpowiadały za 47,87 mld zł (86,8 proc.). Firmy zagraniczne zanotowały 7,27 mld zł przychodów (13,2 proc.). Pod względem wielkości sprzedaży nowych aut przewaga polskich firm jest jeszcze większa — na 547,39 tys. nowych aut zarejestrowanych w 2017 r. 493,56 tys. było kupionych w polskich (90,1 proc.). Aby zestawić branżę dilerów z całym handlem detalicznym w Polsce, autorzy raportu odwołali się do danych Klubu Jagiellońskiego z 2014 r. Wówczas firmy z polskim kapitałem kontrolowały zaledwie 11 proc. rynku handlu detalicznego.

„Nie należy raczej zakładać, że przez ostatnie 4 lata proporcje udziałów radykalnie się zmieniły. Jeśli już, mógł być to raczej negatywny trend” — czytamy w raporcie.

Na tym tle udział polskich przedsiębiorstw w branży dilerskiej na poziomie blisko 97 proc. jest prawdziwym fenomenem. „To, że branża autoryzowanych dilerów samochodów jest u nas dzisiaj zdominowana przez firmy polskie, nie zostało dane raz na zawsze. Z uwagi na silną konsolidację tego rynku przejęcie choćby kilku czołowych polskich grup dilerskich przez podmiot zagraniczny może zmienić układ sił w branży naprawdę radykalnie. Bardzo wiele będzie zależało także od opłacalności biznesu samochodowego dla polskich przedsiębiorców, w tym przepisów prawnych dotyczących regulacji i zasad współpracy między spółkami dilerskimi a producentami samochodów i centralami importerskimi koncernów” — czytamy w raporcie.

— Polskie władze powinny zwrócić szczególną uwagę na problem ochrony interesów polskich dilerów w relacjach z zachodnimi koncernami motoryzacyjnymi i ich polskimi przedstawicielstwami. Powinny dbać o te interesy uchwalając odpowiednie ustawy, choćby takie jak w Austrii, gdzie dilerzy mają ochronę większą, niż wynika to z prawa europejskiego — mówi Marek Konieczny, prezes Związku Dealerów Samochodów.

Cztery kółka
Newsletter na temat rynku motoryzacyjnego: premiery, nowości, branżowe ciekawostki.
ZAPISZ MNIE
×
Cztery kółka
autor: Łukasz Ostruszka
Wysyłany co dwa tygodnie
Łukasz Ostruszka
Newsletter na temat rynku motoryzacyjnego: premiery, nowości, branżowe ciekawostki.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marcin Bołtryk

Polecane