W DB Schenker zdają sobie z tego sprawę, a dzięki odpowiedniej strategii CSR minimalizują ten negatywny wpływ. Dzięki strategii CSR otoczenie mniej odczuwa skutki działalności firmy, a jej pracownicy zdobywają doświadczenie w pracy nad projektami, doskonalą swoje umiejętności organizacyjne i interpersonalne.
— Działając na rzecz otoczenia, ludzie uczą się pracy w zespole i dobrej komunikacji — mówi Beata Konecka, menedżer ds. marketingu w DB Schenker.
Dla środowiska
DB Schenker rozpoczął wdrażanie strategii CSR jeszcze w latach 90.
— Tworząc strategię firmy i model jej działania, kładliśmy nacisk na zrównoważony rozwój, zachowanie równowagi między ekonomią, etyką i ekologią — mówi Beata Konecka.
W ramach działań na rzecz środowiska naturalnego firma stosuje rozwiązania logistyczne, wykorzystujące transport kolejowy i intermodalny, dzięki czemu ogranicza emisję dwutlenku węgla. Ponadto proponuje klientom e-faktury zamiast papierowych i raporty o emisji spalin na trasie przewozu ich towarów. — Mierzymy także stopień wypełnienia naszych pojazdów, dbając o ograniczenie tzw. pustych przebiegów — mówi Beata Konecka.
W 2011 r. operator logistyczny zaangażował w działania proekologiczne 800 pracowników.
— W akcji oczyszczenia jeziora Olecko Wielkie wzięło udział 65 wolontariuszy DB Schenker, w tym grupa nurków — pasjonatów. Zebraliśmy 1,6 tys. kg śmieci — opowiada Beata Konecka.
Firma organizuje także regularne kursy ekologicznej jazdy dla swoich kurierów oraz mistrzostwa ecodrivingu o puchar prezesa Schenkera. — Podnoszą one świadomość kierowców co do znaczenia ekologicznej i bezpiecznej jazdy, a także zachęcają ich do stosowania takich rozwiązań na co dzień — wyjaśnia szefowa marketingu.
Dla ludzi
Pracownicy firmy angażują się także w wolontariat. W ramach programu „Czas pomagania DB Schenker” dwa razy w roku zgłaszają projekty inicjatyw skierowanych do lokalnych społeczności.
— W 2011 r. przeprowadzono ich 46 . W „Zielonym czasie pomagania” wzięło udział 800 pracowników, a w „Świątecznym” — 700 — mówi Beata Konecka. Na realizację przedsięwzięć poświęcili łącznie ponad 4 tys. godzin, a z ich pomocy skorzystało 3,5 tys. osób. W ubiegłym roku operator rozpoczął także drugą edycję programu badawczego „DB Schenker jako preferowany sąsiad”. Jego celem jest poznanie oczekiwań lokalnych społeczności wobec firmy i jej działalności.
Zaangażowani korzystają
Jak zaznacza Beata Konecka, działając na rzecz społeczeństwa i środowiska, pracownicy DB Schenker podnoszą swoje kompetencje. Uczą się przedsiębiorczości i efektywnego zarządzania. Odpowiedzialny biznes pozwala im także lepiej rozumieć otoczenie i budować dobre relacje z interesariuszami.
— Nasi pracownicy poznają problemy lokalnej społeczności, rynek i zachodzące na nim zmiany. Wzrasta także poziom ich satysfakcji z pracy — przekonuje Beata Konecka.