Na film do galerii handlowej

opublikowano: 14-05-2018, 22:00

Trzy na cztery ekrany w Polsce należą do kin wielosalowych. 80 proc. tych kin znajduje się w centrach handlowych.

Bilet do kina kupiło w 2017 r. 56,6 mln widzów w Polsce. Jak podaje Stowarzyszenie Filmowców Polskich, jest to najlepszy wynik od 1989 r. W porównaniu z 2016 r. liczba sprzedanych biletów wzrosła o 8,7 proc. (w Europie wzrost ten wynosi tylko 2,2 proc.). Przez rok statystyczny Polak był w kinie 1,47 razy. Do średniej europejskiej (1,9) jeszcze trochę nam brakuje, a więc istnieje potencjał rozwoju.

WAŻNY NAJEMCA:
WAŻNY NAJEMCA:
W nowych centrach handlowych udział powierzchni przeznaczonej na rozrywkę i usługi gastronomiczne sięga już nawet 20 proc. — mówi Małgorzata Dziubińska, Associate Director w dziale doradztwa i analiz rynkowych Cushman & Wakefield.
Fot. ARC

Podział rynku

Jak przypomina Cushman & Wakefield w analizie „Rynek kin w Polsce 2018”, pierwsze w kraju wielosalowe kino otwarto w Poznaniu w 1998 r. Dziś na około 500 kin wielosalowe stanowią 25 proc. Biorąc jednak pod uwagę liczbę ekranów (1300), udział tego segmentu wynosi aż 75 proc. Większość kin wielosalowych (80 proc.) wynajmuje powierzchnie w centrach handlowych.

— Początkowo kina wielosalowe powstawały w metropoliach, by z czasem docierać na coraz mniejsze rynki. Obecnie otwierane są nawet w miastach poniżej 50 tys. mieszkańców — mówi Małgorzata Dziubińska, Associate Director w dziale doradztwa i analiz rynkowych Cushman & Wakefield.

Rynek mini- i multipleksów w Polsce jest skonsolidowany. Znajduje się w rękach czterech operatorów posiadających łącznie ponad 90 proc. udziału. Dominujący na mniejszych rynkach operatorzy to Helios (35 proc. udziału w rynku wg liczby obiektów i 25 proc. udziału wg liczby ekranów) i Cinema 3D (odpowiednio 9 proc. i 5 proc.). Cinema City (27 proc. i 39 proc.) i Multikino (25 proc. i 27 proc.) preferują większe ośrodki miejskie.

— Klienci chętnie łączą wyprawę do kina z posiłkiem w restauracji, dlatego deweloperzy centrów handlowych już na etapie projektowania inwestycji lokują kino przy strefie gastronomicznej — wyjaśnia Małgorzata Dziubińska.

Zagrożenia niestraszne

W ostatnich kilku latach w Polsce powstawało siedem nowych kin rocznie. Tendencja wzrostu liczby odwiedzin w kinach powinna się utrzymać mimo konkurencji mediów strumieniowych i wideo na życzenie (np. Showmax, HBO GO i Netflix).

— Na seans wybieramy się chętniej w piątek i sobotę, niż w niedzielę. A jeśli nawet pójdziemy w niedzielę, to i tak kino będzie otwarte, choć sklepy w galerii wówczas nie działają. Zatem również ustawowe ograniczenia handlu w niedziele nie powinny wpłynąć na liczbę sprzedanych biletów — przewiduje Małgorzata Dziubińska.

Nieruchomości
Najważniejsze informacje z branży nieruchomości mieszkaniowych i komercyjnych. Wiadomości, komentarze i analizy rynkowe.
ZAPISZ MNIE
×
Nieruchomości
autor: Dominika Masajło, Paweł Berłowski
Wysyłany raz w tygodniu
Najważniejsze informacje z branży nieruchomości mieszkaniowych i komercyjnych. Wiadomości, komentarze i analizy rynkowe.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Paweł Berłowski

Polecane