Na nową drogę życia

Dorota Czerwińska
opublikowano: 08-09-2010, 13:41

Co zrobić, żeby zwalniany pracownik nie opowiadał, że firma go skrzywdziła? Trzeba mu pomóc znaleźć nową pracę.

Nie mogę cię zatrzymać, ale chcę zachować twoją lojalność - tak można streścić istotę outplacementu.

Myli się ten, kto myśli, że dziś, kiedy przedsiębiorstwa raczej szukają, niż zwalniają, firmy outplacementowe, czyli pomagające w miarę bezboleśnie rozstać się z pracownikami, nie mają co robić.

— Zwolnienia zbiorowe są rzadkie. Ale outplacement nie dotyczy wyłącznie takich sytuacji. Dziś zlecenia dotyczą outplacementu indywidualnego, bo ludzie są i będą zwalniani — twierdzi Paweł Gniazdowski, dyrektor zarządzający w firmie doradztwa personalnego DBM Polska.

Firmy interesują się takimi programami ze względów wizerunkowych. Według Pawła Gniazdowskiego, w dobrym rozstaniu się z menedżerami czy specjalistami widzą rosnącą wartość, głównie w kontekście wewnętrznego PR.

— Każde zwolnienie odbija się na morale pozostałych ludzi. Ale kiedy widzą, że zwalnianym proponuje się realną pomoc, emocje są mniejsze. To swego rodzaju umowa: nie mogę cię dłużej zatrzymać, ale chciałbym zachować twoją lojalność — mówi szef DBM.

Niedawno światowy produ-cent dóbr szybko zbywalnych likwidował grupy stanowisk menedżerskich w regionach, także w środkowej Europie. DBM Polska zlecono pomoc 20 zwalnianym osobom.

— To byli Polacy na stanowiskach menedżerskich nie tylko w naszym kraju, lecz także w strukturach międzynarodowych, oraz obcokrajowcy pracujący w Polsce — opowiada Paweł Gniazdowski.

Projekt trwał ponad pół roku. Pomoc dotyczyła przygotowania menedżerów w sprawie sytuacji na rynku pracy, sporządzania CV, rozmów kwalifikacyjnych, budowania networkingu, monitorowania dla nich ofert pracy i rekomendowania ich w firmach wyszukujących pracowników na wyższe stanowiska.

— Przygotowywaliśmy ich do prowadzenia rozmów na temat pracy, pomagaliśmy w formułowaniu CV, tak by pokazywało ich z jak najlepszej strony. Nasi konsultanci to byli head-hunterzy, którzy pokazali im perspektywę drugiej strony, aby umieli się jak najlepiej sprzedać — informuje przedstawiciel DBM Polska.

Znalezienie pracy przez menedżerów nie jest łatwe, bo im wyżej w hierarchii, tym wolnych stanowisk mniej. Poza tym im dłuższy staż pracy w jednej firmie, tym gorsze przygotowane do szukania pracy — uważają w DBM.

— Nasi podopieczni w 90 proc. dostają pracę w czasie, w którym zaplanowali. Dziś to dla menedżerów średnio 4-6 miesięcy. Najpierw są niecierpliwi i zdenerwowani. Z czasem uspokajają się i pierwsze propozycje na ogół odrzucają, bo uważają, że nie są wystarczająco dobre. Prowadzimy zresztą dla nich indywidualne warsztaty wyboru, uczące, na co zwracać uwagę przy wyborze oferty — informuje Paweł Gniazdowski.

Dorota Czerwińska

Zdrowy Biznes
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
×
Zdrowy Biznes
autor: Katarzyna Latek
Wysyłany nieregularnie
Katarzyna Latek
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Dorota Czerwińska

Polecane