Według najnowszej strategii Grupy Poczty Polskiej na lata 2015-20, sprzedaż ubezpieczeń i usług bankowych ma być jedną ze strategicznych i kluczowych dziedzin, ułatwiających stabilizację przychodów Grupy Kapitałowej. Do roku 2019 przychody Grupy Kapitałowej Poczty Polskiej z usług bankowo-ubezpieczeniowych będą stanowiły prawie 25 proc. przychodów.
Nie tylko Polska
Tego typu działania nie są niczym dziwnym wśród operatorów pocztowych na całym świecie. Poczta Francuska z usług bankowo-finansowych uzyskuje 25 proc. przychodów. Poczta Szwajcarska ma własną markę bankową PostFinance, która zapewnia jej niemal 24 proc. przychodów. Niewiele mniej, bo 23 proc. z działalności bankowej i finansowej prowadzonej w oddziałach, uzyskuje Poczta Słowacji. Rekordzistą jest Poste Italiana, która dzięki ubezpieczeniom (zwłaszcza OC) i usługom bankowym uzyskuje aż 74,25 proc. przychodów. Placówki pocztowe są w wielu krajach jedynymi urzędami na terenach całkowicie pozbawionych jakiegokolwiek dostępu do usług finansowych.
Podobnie jak inni operatorzy pocztowi, także Poczta Polska opiera swoje usługi finansowe, w tym bankowe, na zaufaniu do narodowego operatora pocztowego, zwłaszcza jego pracowników. Co trzeci zatrudniony pracuje w tej firmie kilkanaście lat, a tylko co piąty — mniej niż 5 lat. Doskonale znani, zwłaszcza w małych miasteczkach i na wsi, pracownicy Poczty Polskiej odgrywają ważną rolę w proponowaniu nowych usług Grupy potencjalnym klientom. Jednak Poczta Polska nie zamierza opierać swojej strategii usług finansowych tylko na tradycyjnych okienkach i listonoszach.
Operator wspólnie z Bankiem Pocztowym i Ubezpieczeniami Pocztowymi stworzył do 2014 r. 640 Pocztowych Stref Finansowych w placówkach Poczty. Ponieważ Bank Pocztowy dysponuje ponadto 285 własnymi placówkami i mikroodziałami, Grupa Kapitałowa Poczty Polskiej będzie mogła w prawie 1000 specjalnych punktach w całej Polsce świadczyć usługi bankowe i ubezpieczeniowe.
Jak zauważa Janusz Wojtas, członek zarządu Poczty Polskiej, obecność listonoszy w rejonach doręczeń bardzo ułatwia potencjalnym klientom dostęp do produktów ubezpieczeniowych i finansowych, zwłaszcza na wsiach. Poczta Polska jest większościowym udziałowcem Banku Pocztowego, a bank ten koncentruje się przede wszystkim na obsłudze klientów detalicznych, zwykle z małych miejscowości. Dzięki profesjonalizacji Poczty i dostępnym w jej sieci usługom finansowym Banku Pocztowego placówki pocztowe, szczególnie w małych miejscowościach, już przyciągają coraz więcej klientów. Dla znacznej części z nich Bank Pocztowy jest pierwszym bankiem, z którego korzystają w życiu, a Bank obsługuje już niemal 1,5 mln osób. O ważnej roli Banku Pocztowego dla Grupy Poczty Polskiej może świadczyć to, że w razie debiutu giełdowego Banku Pocztowego Poczta Polska chce zachować ponad 50-procentowy pakiet akcji Banku.
Ubezpiecz nie tylko życie
Ubezpieczenia są istotną częścią oferty usług finansowych Grupy Kapitałowej Poczty Polskiej. Pocztowy ubezpieczyciel ma w ofercie ubezpieczenia domów i mieszkań, komunikacyjne oraz ubezpieczenia dla rolników. W 2015 r. Ubezpieczenia Pocztowe rozpoczęły również sprzedaż ubezpieczeń na życie, kierując ofertę do 80 tys. pracowników Poczty Polskiej. Jest to grupowe ubezpieczenie na życie; spółka od wiosny 2015 r. odnotowała prawie 30 tys. deklaracji przystąpienia do tego typu ubezpieczenia.
Następną częścią oferty są oferowane od sierpnia br. produkty życiowe dla kredytobiorców. Polisy na życie będą sprzedawane w placówkach pocztowych, przez listonoszy oraz w Pocztowych Strefach Finansowych i oddziałach banku Pocztowego. Sieć sprzedaży ubezpieczeń PP łącznie dla ubezpieczeń majątkowych, komunikacyjnych i na życie, to obecnie prawie 11 tys. pracowników, a według najnowszej strategii Grupy Poczty Polskiej na lata 2015-20, przyjętej w marcu br., sprzedaż ubezpieczeń ma być jedną ze strategicznych i kluczowych dziedzin, ułatwiających stabilizację przychodów Grupy Kapitałowej. [MM] © Ⓟ