Na podium zaraz za stolicą

Dorota Czerwińska
opublikowano: 2015-07-19 22:00

Aż 15 tys. wykwalifikowanych pracowników zatrudniają w Katowicach centra usług biznesowych.

Katowice i aglomeracja śląska to jeden z najważniejszych w Polsce ośrodków sektora usług dla biznesu (Business Services Sector — BSS).

— Pod względem liczby centrów Katowice szybko doganiają stolicę, w której takich ośrodków jest najwięcej. Aglomeracja śląska z 83 firmami jest na podium zaraz za Warszawą, w której działają 133 centra BSS — mówi Iwona Chojnowska-Haponik, dyrektor departamentu inwestycji zagranicznych Polskiej Agencji Informacji i Inwestycji Zagranicznych (PAIIZ).

Jak wynika z raportu „10 lat sektora nowoczesnych usług biznesowych w Polsce”, opracowanego przez PAIiIZ i firmę doradczą Hays Poland, prawie 17 proc. polskich firm z sektora BSS ma siedziby w Katowicach. W regionie działają też centra z kapitałem amerykańskim (15) i brytyjskim (8). Śląsk jest także jednym z liderów obsługi procesów IT. Dla inwestorów z sektora BSS przy wyborze lokalizacji centrum usług najbardziej liczy się dostępność wykwalifikowanych pracowników o określonych kompetencjach językowych i technicznych. A atutem Katowic jest zaplecze akademickie (ponad 100 tys. studentów, z których 98 proc. zna angielski, a 48 proc. niemiecki). Przyciąga również dobra infrastruktura komunikacyjna, zaplecze IT, bogata oferta nowoczesnych biur, dobra współpraca z władzami lokalnymi, atrakcyjny system zachęt oraz wysoka jakość życia.

— Obserwujemy też zaangażowanie władz w rozwój sektora oraz wsparcie przedsiębiorców. Jesteśmy nastawieni na rozwój w regionie, dlatego rozpoczęliśmy kolejną rekrutację do Centrum Business Process Outsourcing w Katowicach — informuje Marcin Nowak, dyrektor zarządzający Infrastructure Services EE Capgemini Polska.

Ta firma należy do największych inwestorów z sektora BSS na Śląsku. W Katowicach zatrudnia około 1500 osób. Z informacji Hays Poland wynika, że spółki z tego sektora w tym mieście zatrudniają średnio 20 proc. absolwentów i 80 proc. specjalistów. Od osób, które dopiero skończyły studia, oczekują dobrej znajomości języków obcych i wykształcenia kierunkowego. Od specjalistów — znajomości języka obcego i doświadczenia na podobnym stanowisku, ale skupiają się na konkretnych kompetencjach miękkich, koniecznych do pracy w centrum usług dla biznesu (m.in. umiejętności pracy w zespole i w szybko się zmieniającym środowisku, komunikatywności, chęci rozwoju).

— Kilkunastoprocentowy wzrost zatrudnienia w firmach z sektora nowoczesnych usług biznesowych (SSC/BPO) dotyczy specjalistów IT, usług finansowo- -księgowych i kadrowo-płacowych — informuje Agata Piątek z Hays Talent Solutions.

CYKL „PB”, HAYS POLAND I PAIZ: 10 LAT SEKTORA NOWOCZESNYCH USŁUG BIZNESOWYCH W POLSCE