Na turnieju EURO 2012 nie zabraknie turystów

Małgorzata Grzegorczyk
08-04-2011, 00:00

Polacy i Ukraińcy mogą chcieć kupić 88 proc. biletów, ale bez obaw — nie na darmo firmy budowały hotele.

Przyjedzie nawet milion zagranicznych kibiców, którzy zostawią 850 mln zł

Polacy i Ukraińcy mogą chcieć kupić 88 proc. biletów, ale bez obaw — nie na darmo firmy budowały hotele.

Ponad 12,1 mln zamówień na bilety na mistrzostwa Europy, w tym aż 88 proc. z Ukrainy i Polski. Pojawiły się głosy, że zagranicznych turystów będzie na EURO 2012 tyle, co kot napłakał. Nieprawda.

Prosta matematyka

— Złożone aplikacje dotyczą 41 proc. czyli 570 tys. biletów z całej puli sięgającej 1,4 mln biletów na mecze rozgrywane na ośmiu stadionach w Polsce i na Ukrainie. Po grudniowym losowaniu grup, gdy będzie już wiadomo, które 14 krajów (oprócz Polski i Ukrainy) wezmą udział w mistrzostwach, na sprzedaż będzie kolejna pula biletów. Tym razem 32 proc., czyli 450 tys. biletów zostanie równo rozdzielone między 16 federacji piłkarskich. Widać więc jasno, że na EURO 2012 większość kibiców wcale nie będzie pochodziła z Polski i Ukrainy. To będzie wielkie europejskie święto — mówi Mikołaj Piotrowski z PL. 2012, spółki Ministerstwa Sportu i Turystyki odpowiadającej za koordynację przygotowań do EURO 2012.

To nie wszystko.

— Połowa kibiców z zagranicy przyjedzie do Polski w ogóle bez biletów. Spędzą czas w strefach kibica, na zwiedzaniu atrakcji turystycznych itp. Łącznie przewidujemy, że na EURO przyjedzie do Polski z zagranicy milion turystów, którzy przez trzy tygodnie trwania turnieju wydadzą 850 mln zł — ocenia Mikołaj Piotrowski.

Strefy kibica, czyli miejsca, gdzie będzie można obejrzeć na telebimach mecze, wysłuchać koncertów czy zjeść, powstaną w czterech polskich miastach goszczących EURO. Na razie tylko władze Poznania zdecydowały, że strefa kibica będzie na placu Wolności (pomieści do 30 tys. osób). W Warszawie rozważane są okolice Pałacu Kultury (60-100 tys. osób), w Gdańsku plac Zebrań Ludowych (30 tys.), a we Wrocławiu okolice Rynku i Placu Solnego (40 tys.).

Przed nadmiernym optymizmem co do wpływu EURO 2012 na liczbę zagranicznych gości ostrzega Instytut Turystyki.

— Żeby zapełnić parę stadionów, potrzeba stosunkowo niewielu osób, to dość marginalna sprawa. W 2012 r. przewidujemy, że do Polski przyjedzie 13,5 mln zagranicznych turystów wobec 12,9 mln w 2011 r. — mówi Witold Bartoszewicz z Instytutu Turystyki.

— W roku, w którym odbywają się mistrzostwa, do kraju gospodarza przyjeżdża mniej turystów niż zwykle. Ludzie obawiają się tłoku, kłopotów z transportem i wyższych cen, mimo że mistrzostwa trwają tylko trzy tygodnie — dodaje Michał Nykowski, doradca POT ds. EURO 2012.

Miejsc nie zabraknie

Uspokaja on jednak, że hotele, stadiony i cała infrastruktura budowane w związku z mistrzostwami są potrzebne.

— EURO 2012 to ogromna promocja dla kraju. Po turnieju wzrośnie znacznie liczba przyjazdów z zagranicy — uważa Michał Nykowski.

Alex Kloszewski, partner w Colliers International, uważa, że o noclegi dla kibiców nie mamy się co martwić.

— Razem z drużynami i przedstawicielami UEFA w czterech miastach goszczących EURO będzie to łącznie 300-350 tys. noclegów. Pamiętajmy, że poza hotelami kibice wykorzystają np. apartamenty. Warszawa, Poznań, Trójmiasto i Wrocław będą mieć odpowiednią bazę. Gorzej będzie u naszych wschodnich sąsiadów — uważa Alex Kloszewski.

Przyznaje, że hoteli na EURO powstało w Polsce mniej, niż wcześniej planowano.

— Cztery lata temu myśleliśmy, że będzie 40-50 nowych hoteli. Ostatecznie będzie ich 25-30. Trochę zaszkodził nam kryzys i kłopoty z kredytami — wyjaśnia przedstawiciel Colliers International.

Jego zdaniem, hotele nie stracą klientów, o ile na czas EURO nie podniosą cen kilkakrotnie. Za dopuszczalne uważa podwyżki o 25-30 proc.

27,9

mld zł Czyli o 2,1 proc. zwiększy się polski PKB w latach 2008-2020 dzięki EURO2012.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Małgorzata Grzegorczyk

Najważniejsze dzisiaj

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Świat / Na turnieju EURO 2012 nie zabraknie turystów