Na zakupach dziś i… w 2030 roku

opublikowano: 10-05-2017, 13:59
aktualizacja: 10-05-2017, 14:00

Czy w przyszłości internet zdominuje handel w Europie i jak zmienią się zwyczaje zakupowe konsumentów – sprawdzili to analitycy Comarch i Kantar TNS.

Comarch i Kantar TNS podjęły się przeanalizowania zachowań zakupowych konsumentów z Polski, Anglii, Holandii, Niemczech, Szwajcarii i Włoch. Z analizy „Przyszłość zakupów. Najważniejsze trendy w retail dziś i w 2030 roku” wynika, że obecnie kupowanie odzieży w sklepach internetowych preferuje 42 proc. kobiet i 29 proc. mężczyzn. Proporcje się zmieniają, gdy pod uwagę brany jest sprzęt elektroniczny – w sieci szuka go 46 proc. panów i 36 proc. pań. Analitycy w najbliższej przyszłości nie spodziewają się wprawdzie gwałtownych zmian w zakresie samych upodobań konsumenckich, prognozują jednak, że wzrośnie zainteresowanie zakupami w e-sklepach. Szacunki wskazują, że w przypadku elektroniki liczba e-konsumentów wzrośnie do 2/3 kupujących w internecie mężczyzn i 50 proc. kobiet. W roku 2030 ubrania w sieci będzie już nabywać 53 proc. kobiet i 43 proc. mężczyzn. 

- Fakt, że kobiety mają inne oczekiwania w stosunku do zakupów niż mężczyźni nie jest stereotypem, tylko rzeczywistością. Dlatego producenci, sklepy czy usługodawcy muszą odpowiednio dopasować ofertę towarową, spersonalizować promocje czy też sposób komunikacji, aby zarówno mężczyźni, jak i kobiety chętnie dokonywali zakupów w ich punktach handlowych – zaznacza Piotr Budzinowski, dyrektor działu Product Management Comarch ERP.

Lojalność

Analizą objęty został również poziom lojalności klientów w stosunku do firm handlowych – obecnie jest on wyższy u kobiet niż u mężczyzn. W kategorii „moda” do grona lojalnych konsumentów zalicza się 59 proc. pań i 46 proc. panów. W przypadku „kosmetyków” jest to analogicznie 60 proc. i 37 proc. 

Jednak klienci realizację ponownych zakupów w danym sklepie zdecydowanie uzależniają od wcześniejszych pozytywnych emocji i doświadczeń. Do powrotu do sklepu stacjonarnego skłaniają one 63 proc. kobiet i 47 proc. mężczyzn; internetowego – analogicznie 50 proc. i 40 proc. 

Technologia

Nadal dobrze sprawdza się tradycyjna karta stałego klienta – chętnie okazuje ją 41 proc. pań i 32 proc. panów. Mężczyźni coraz bardziej przekonują się jednak do korzystania z aplikacji na smartfony podczas robienia zakupów – sięga po nie 10 proc. z nich (klientki – 4 proc.). 41 proc. mężczyzn woli także otrzymywać kupony rabatowe drogą mailową, 57 proc. chętnie sięga również po systemy elektronicznej nawigacji po sklepach (klientki – 45 proc.).

Doświadczenia

Statystyki wykazują również większe zainteresowanie nowinkami technologicznymi mężczyzn niż kobiet. Panowie częściej interesują się rozwiązaniami, które uatrakcyjniają robienie zakupów. 

Dla konsumentów wciąż istotna jest możliwość bezpośredniego obejrzenia towaru. W przypadku produktów budowlano-dekoracyjnych jest to ważny aspekt dla 40 proc. mężczyzn i 34 proc. kobiet, biżuterii - 47 proc. kobiet i 31 proc. mężczyzn, a kosmetyków - 38 proc. kobiet i 29 proc. mężczyzn. W przyszłości będzie więc rosło znaczenie wielokanałowości sprzedaży - znaczna część konsumentów będzie oglądać towary w sklepie stacjonarnym, a kupować online, lub odwrotnie. 

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Anna Bełcik

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu