Na zakupy z osobistym przewodnikiem

Magdalena Mastykarz
06-03-2014, 00:00

Pomysł na biznes: Celebrytki, biznesmeni, pracownicy koncernów potrzebują wsparcia stylisty. Adam Chowański porzucił korporację, by zapełniać szafy swoich klientów

W wielu zawodach wizerunek jest dziś narzędziem pracy. W biznesie potrafi zdecydować o losach transakcji. Dzięki temu powstał rynek doradców, zajmujących się wizerunkiem klientów. Wśród nich są m.in. styliści czy personal shopperzy, którzy podpowiadają, jakie ubrania kupić. Osobistym stylistą, personal shopperem, a także szkoleniowcem osób, które chcą pracować w tym zawodzie, jest Adam Chowański.

GRUNT TO KOMPETENCJE: Aby założyć własny biznes i zostać stylistą, trzeba zainwestować przede wszystkim w siebie i własną wiedzę – przekonuje Adam Chowański, właściciel firmy Chowanski.pl. [FOT. MW]
Zobacz więcej

GRUNT TO KOMPETENCJE: Aby założyć własny biznes i zostać stylistą, trzeba zainwestować przede wszystkim w siebie i własną wiedzę – przekonuje Adam Chowański, właściciel firmy Chowanski.pl. [FOT. MW]

Z korporacji na swoje

W branży modowej działa od pięciu lat. Wcześniej pracował w korporacji, gdzie swoją wiedzę i zainteresowania wykorzystywał w marketingu i reklamie, ale od zawsze to moda była jego prawdziwą pasją. — Starałem się połączyć pracę etatową z działalnością stylisty. Wiedziałem jednak, że prędzej czy później odejdę na swoje, dlatego zbierałem kapitał, spodziewając się trudnych początków — opowiada Adam Chowański.

Wcale nie okazały się one jednak takie trudne. Rozpoczęcie tego rodzaju działalności nie wymaga dużych inwestycji początkowych, usługi są bowiem świadczone w domach u klientów albo podczaszakupów w centrach handlowych — odpada zatem poważny koszt wynajęcia powierzchni biurowej. Zainwestować trzeba głównie czas, który jest potrzebny na zdobycie wiedzy i kompetencji. Chowański, zanim otworzył własną firmę, ukończył Professional School of Style oraz wiele kursów i warsztatów tematycznych.

Zysk dopiero po roku

Początkowe wydatki finansowe natomiast to m.in.: stworzenie strony internetowej, kampania w wyszukiwarkach internetowych, zakup zestawu chust do analizy kolorystycznej, zakup publikacji tematycznych oraz rozszerzanie kompetencji (szkolenie z zakresu wystąpień publicznych, trening interpersonalny czy warsztaty dziennikarstwa modowego). W sumie pochłonęło to ok. 9000 zł. Koszty związane z promocją utrzymują się przez cały czas i wynoszą miesięcznie ok. 500 zł, które trzeba przeznaczyć na kampanię reklamową w internecie.

— Pierwszy rok działalności, zgodnie z założeniem, przyniósł stratę. Zyski pojawiły się dopiero w drugim roku — przyznaje Adam Chowański.

Usługi nie tylko dla VIP-ów

Teraz firma Chowanski.pl zajmuje się przede wszystkim obsługą klientów indywidualnych. Np. określenie typu kolorystycznego kosztuje 300 zł. Planowanie zawartości szafy zaczyna się od 400 zł, a na doradztwo podczas zakupów trzeba wydać ok. 150 zł za godzinę. Z porad stylisty korzystają też firmy, które zamawiają warsztaty z zakresu kreowania stylu profesjonalisty czy zasad dress code’u.

— Pojawiają się również zlecenia o charakterze bardziej rozrywkowym: eventy w centrach handlowych, metamorfozy, imprezy integracyjne, stylizacje pokazów mody, poradnictwo podczas targów modowych — wylicza Adam Chowański.

Jego klientami byli m.in. RWE, Nepentes, TP, Polpharma, Generali, Galeria Mokotów czy Casino Polonia. Adam Chowański organizuje też kursy zawodowe przeznaczone dla osób chcących zostać stylistami czy personal shopperami. Niewątpliwie utrzymanie tego rodzaju działalności jest możliwe tylko w dużych miastach, bo tam właśnie mieszkają potencjalni klienci stylistów, czyli — uogólniając — osoby powyżej 30 lat, zarabiające powyżej średniej krajowej.

Mężczyźni potrzebują wsparcia

Profil klientów jednak się zmienia. — Z roku na rok wyrównują się proporcje pomiędzy płcią klientów. W 2009 r. było 90 proc. kobiet i 10 proc. mężczyzn, ale już w 2013 r. to 55 proc. kobiet i 45 proc. mężczyzn — mówi właściciel Chowanski.pl.

Płeć może też być atutem w pracy stylisty. Zdaniem Adama Chowańskiego, klienci chętniej korzystają z usług mężczyzn stylistów. — Kobiety oczekują obiektywnego osądu męskiego oka, a mężczyźni lepszego zrozumienia swoich potrzeb — ocenia Adam Chowański.

Jednak zarówno stylistów, jak i stylistek nie brakuje. Nie narzekają teżna brak klientów. Od pięciu lat, od kiedy Adam Chowański działa na rynku, daje się zauważyć coraz większe zainteresowanie tą profesją i coraz większe możliwości, jakie pojawiają się przed jej przedstawicielami.

Biznes stylisty w liczbach

2000 zł — koszt utworzenia strony internetowej

600 zł — komplet chust do analizy kolorystycznej

890 zł — warsztaty stylizacji

750 zł — warsztaty dziennikarstwa modowego

900 zł — trening interpersonalny

500 zł — miesięczny koszt kampanii reklamowej w internecie

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Magdalena Mastykarz

Najważniejsze dzisiaj

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Firmy / Na zakupy z osobistym przewodnikiem