Nadciąga elektryczne tsunami

Marcin Bołtryk
06-12-2017, 22:00

Miliardy euro i dolarów zainwestowane w rozwój elektromobilności zaczynają wyjeżdżać na ulice. Wkrótce może je zalać fala aut na prąd.

Elektryfikacja na razie dokonuje się głównie w działach badań koncernów motoryzacyjnych, ale już niedługo ma być gotowy model elektryczny dla każdego. Obserwatorium Rynku Paliw Alternatywnych podsumowało zamierzenia kilkunastu producentów.

Mini bez spalin

Do 2025 r. Grupa BMW wprowadzi na rynek 25 modeli aut z napędem elektrycznym, przy czym 12 w pełni elektrycznych. W przyszłości napęd elektryczny ma być dostępny do każdego samochodu niemieckiego koncernu. Elektryfikacja nie ominie także BMW M (wersje usportowione) i Rolls-Royce’a. W 2019 r. do sprzedaży trafi pierwszy w pełni elektryczny model Mini. BMW rozważa pomysł, by ta jego brytyjska fabryka produkowała wyłącznie auta na prąd. Elektryczną markę — EQ — wprowadza też Daimler. Pierwszy model — SUV EQC — trafi na rynek w 2019 r. Do 2022 r. wszystkie samochody Mercedesa mają być sprzedawane także w wersjach z napędem elektrycznym, a już w 2018 r. pojawią się pierwsze egzemplarze elektrycznego dostawczego Sprintera.

Milionowa sprzedaż

Wszystko wskazuje na to, że w 2017 r. po raz pierwszy światowa sprzedaż aut na prąd przekroczy milion. Tymczasem General Motors zapowiada, że do 2026 r. będzie sprzedawał milion takich pojazdów rocznie. GMA do 2023 r. zaprezentuje 20 modeli na prąd. Elektryfikacja nie ominie koncernu Fiat Chrysler Automobiles. Jak zakomunikował Sergio Marchionne, dyrektor generalny włosko- -amerykańskiego giganta, połowa modeli, w tym wszystkie Maserati, zostanie do 2022 r. wyposażona również w napęd elektryczny. Ford na elektryfikację przeznaczył już 4,5 mld dolarów. W ciągu pięciu lat ma wprowadzić 13 elektrycznych modeli, w tym w pełni elektrycznego małego SUV-a. Napęd elektryczny (głównie hybrydowy) otrzymają wszystkie modele Lincolna — należącej do Forda marki premium. Także Honda zapowiada, że wszystkie jej modele oferowane w Europie będą miały odmiany z silnikami elektrycznymi. Pierwszym w pełni elektrycznym ma być Urban EV Concept, zaprezentowany w tym roku na targach we Frankfurcie. W sprzedaży ma być w 2019 r. A w 2022 r. Honda wypuści na rynek samochody elektryczne ze znacznie skróconym (w porównaniu z dzisiejszymi standardami) czasem ładowania — do 15 minut. Ma to umożliwić przejechanie 240 km. Z kolei grupa Hyundai-Kia do 2020 r. ma rozbudować gamę modeli EV i podwoić liczbę samochodów w pełni elektrycznych. W 2018 r. koncern wyprodukuje 100 tys. pojazdówna prąd, a w 2020 r. w jego europejskiej ofercie ma być 10 zelektryfikowanych modeli. Także od 2020 r. każdy nowy model Jaguara Land Rovera będzie miał napęd całkowicie elektryczny lub hybrydowy. Pierwszy w pełni elektryczny model — Jaguar I-Pace — pojawi się na ulicach w 2018 r. Między 2030 a 2035 r. napęd elektryczny maja otrzymać również wszystkie modele Mazdy. Firma ogłosiła podjęcie współpracy w tej sprawie z Toyotą i Denso.

Już za chwileczkę

W 2018 r. pojawi się hybrydowy Citroen C5 Aircross, a rok później Peugeot 208. Do 2022 r. natomiast alians Renault — Nissan — Mitsubishi zaprezentuje 12 nowych modeli. Dwa lata wcześniej pokaże zaś nową rodzinę silników i baterii do tych aut. Subaru w 2021 r. zaproponuje kilka modeli elektrycznych, a w 2018 r. co najmniej jedną hybrydę typu plug-in. Suzuki na tegorocznych targach motoryzacyjnych w Tokio wystawiło w pełni elektrycznego koncepcyjnego SUV-a e-Survivor. Tesla przyspiesza prace nad Gigafactory — największą na świecie fabryką baterii litowo- -jonowych. Ta amerykańska firma zaprezentowała niedawno elektryczną ciężarówkę Semi, którą ma produkować od 2019 r. Toyota zapowiedziała z kolei, że zaoferuje dwa typy napędów hybrydowych: ekologiczny i usportowiony. W 2022 r. ten japoński koncern ma jako pierwszy wprowadzić na rynek model z nowym rodzajem akumulatorów trakcyjnych ze stałymelektrolitem, by znacząco poprawić zasięg i skrócić ładowanie do zaledwie kilku minut.

Sport bez „gangu”

Do 2030 r. we wszystkich swoich modelach ma instalować napęd elektryczny Grupa Volkswagena. Podwoi nakłady na pojazdy bezemisyjne do 20 mld euro, a ponad 50 mld euro przeznaczy na inwestycje związane z bateriami. Producenci z tej grupy do 2025 r. mają wprowadzić 80 zelektryfikowanych modeli — w sumie trzy miliony aut rocznie. Audi do tego samego roku ma przedstawić 25 modeli na prąd, w tym 12 w pełni elektrycznych. W 2018 r. rozpocznie się produkcja w pełni elektrycznego e-tron quattro. W 2019 r. na rynek trafi pierwsze całkiem elektryczne auto Porsche — Mission E. Przyszła generacja modelu 911 najprawdopodobniej będzie dostępna jako hybryda typu plug-in. Skoda na targach we Frankfurcie pokazała koncepcyjnego elektrycznego SUV-a Vision E. W 2019 r. ma sprzedawać Superb plug-in hybrid i w pełni elektryczną odmianę Citygo. Wprowadzenie modeli elektrycznych zapowiedział również Seat. Napęd na prąd za dwa lata maja mieć wszystkie nowe modele Volvo. Wyodrębniona marka Polestar zajmie się wyłącznie produkcją EV (wcześniej oferowała usportowione spalinowe wersje Volvo). Pierwsza superhybryda Polestar 1 ma zjechać z taśmy produkcyjnej w 2019 r. © Ⓟ

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marcin Bołtryk

Najważniejsze dzisiaj

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Transport i logistyka / Nadciąga elektryczne tsunami