Konsorcjum Infra-Centrum Doradztwa i YLE Inżynierowie zostało wybrane na zaprojektowanie linii kolejowej do Modlina oraz stacji na lotnisku. Wartość oferty wynosi 4,87 mln zł.
Projekt obejmuje budowę nowej dwutorowej linii kolejowej o długości około 5,8 km oraz naziemnej stacji kolejowej z dwoma torami i peronem o długości 200 m na lotnisku. Dodatkowo zostanie rozbudowana stacja kolejowa w Modlinie — powstanie kolejny tor i peron o długości 200 m. Przewidziana jest także budowa wiaduktu drogowego na drodze powiatowej i kolejnego na drodze do obsługi lotniska.
Przygotowania do inwestycji trwają kilka lat. 20 lipca 2016 r. samorząd województwa mazowieckiego podpisał w tej sprawie porozumienie z PKP PLK. Samorząd zadeklarował pokrycie kosztów m.in. etapu przedprojektowego — opracowania dokumentacji projektowo-kosztorysowej i wykupu gruntów. Budowa ma zostać sfinansowana z Programu Fundusze Europejskie dla Mazowsza 2021-27, ale gdyby to się nie udało, projekt zobowiązały się sfinansować PKP PLK.
Województwo zarezerwowało 11,3 mln zł na 2024 r. i 10,8 mln zł na 2025 r., w tym 9 mln zł na dokumentację projektowo-kosztorysową i 9 mln zł na wykup gruntów.
- To dowód, że samorząd Mazowsza i marszałek Struzik są skuteczni. Mimo spowalniania projektu przez PKP PLK i Ministerstwo Infrastruktury samorządowcy nie odpuścili tematu. Teren przeznaczony pod stację kolejową znajduje się przed rondem wjazdowym, po prawej stronie, na miejscu parkingu nr 3. Stacja kolejowa będzie oddalona od terminala o niecałe 500 m. Myślimy też o postawieniu dachu wzdłuż chodnika, żeby pasażerowie wygodnie mogli się przespacerować. Trasa linii kolejowej jest już wyznaczona, przebiega częściowo tam, gdzie linia jednotorowa wykorzystywana przez cysterny dowożące paliwo do lotniska wojskowego – mówi Tomasz Szymczak, członek zarządu Portu Lotniczego Modlin.
Lotnisko w Modlinie, które wybudowano za 380 mln zł, zostało otwarte tuż przed EURO2012. Pół roku później zostało zamknięte, bo betonowe końcówki pasa startowego zaczęły się kruszyć. Erbud, który odpowiadał za modernizację pasa startowego, na podstawie zawartej niedawno ugody wypłaci lotnisku prawie 21,7 mln zł. Od 2016 r. poprzedni zarząd lotniska starał się zdobyć pieniądze na rozbudowę portu, ale uniemożliwił to PPL, spółka zarządzająca Lotniskiem Chopina czy portem w Radomiu, drugi co do wielkości udziałowiec (największym jest województwo). Powodem była niekorzystna zdaniem PPL umowa z Ryanairem. W tym roku w życie wszedł nowy cennik lotniskowy. Lotnisko przeprowadziło remonty za 15 mln zł, a pieniądze na nie pożyczyli marszałek i PPL. Decyzję o rozbudowie terminala i budowie trzech miejsc postojowych obecny zarząd lotniska zamierza podjąć dopiero w przyszłym roku.
W pierwszym półroczu Port Lotniczy Warszawa-Modlin obsłużył 1,6 mln pasażerów, co daje mu szóste miejsce w kraju.