Nagrody za wrażliwość w biznesie

06-10-2016, 22:00

Firmy działające w Polsce coraz chętniej opracowują zintegrowane raporty społeczne. Imponuje też jakość tych dokumentów

Transparentność w biznesie to klucz do sukcesu — przekonywali eksperci od CSR podczas gali jubileuszowej 10. edycji konkursu Raporty Społeczne, która odbyła się 4 października w Centralnej Bibliotece Rolniczej w Warszawie. Imprezę zorganizowali Forum Odpowiedzialnego Biznesu (FOB) i firma Deloitte, we współpracy z partnerami: „Pulsem Biznesu”, Grupą Lotos i Orange Polska. — Gratulujemy wszystkim uczestnikom, a więc firmom, organizacjom i instytucjom, że mieli odwagę opisać swoje działania z dziedziny CSR i zgłosić je do konkursu. Administracja publiczna bardzo mocno wspiera firmy w raportowaniu niefinansowym, m.in. ze względu na wchodzącą w życie w przyszłym roku dyrektywę, która nakłada na wiele spółek obowiązek sprawozdawczości — zapewniała Jacqueline Kacprzak, radca ministra w Ministerstwie Rozwoju.

Wyświetl galerię [1/12]

PRZEMYSŁ Z ZASADAMI: Krzysztof Kaczmarczyk, doradca zarządu KGHM Polska Miedź, firmy wyróżnionej w konkursie.

Z ludzką twarzą

Do tegorocznej edycji konkursu Raporty Społeczne zgłoszono 32 publikacje, w tym 8 debiutów, 7 raportów zintegrowanych i 5 przygotowanych przez instytucje pozabiznesowe. Jury przyznało nagrody w sześciu kategoriach (nagrody: główna, jury dziennikarskiego, internautów, ministra rozwoju, Giełdy Papierów Wartościowych i dla najlepszego debiutu) oraz 2 wyróżnienia.

— Od początku wiedzieliśmy, że chcemy zaprosić do jury przedstawicieli różnych organizacji i instytucji. Co roku dyskusje w tym gronie są szalenie ciekawe. Zupełnie czegoś innego oczekuje od raportów przedstawiciel organizacji konsumenckiej, na inne rzeczy zwracają uwagę akademicy, a na jeszcze inne osoby pracujące w organizacji ekologicznej czy zajmujące się tematem pracy — mówiła Mirella Panek-Owsiańska, prezeska FOB. Przypomniała jednocześnie, jak wyglądały pierwsze raporty.

— Dziś nazwalibyśmy je raczej broszurami marketingowymi. Były to cienkie książeczki, wydrukowane na lakierowanympapierze. Zawierały dużo pięknych zdjęć i reklamowego tekstu. Nie zawsze odnosiły się do czytelników czy strategii odpowiedzialnego biznesu, których wiele firm jeszcze wtedy nie miało. W ostatniej dekadzie sytuacja znacznie się zmieniła, jednak ciągle mam wrażenie, że niektóre firmy boją się ujawniania informacji nie do końca pochlebnych czy pozytywnych, podczas gdy to jeden z ważniejszych punktów, na które zwraca uwagę jury. Nie bójmy się mówić o rzeczach trudnych. Naprawdę szczególnie doceniamy, gdy firma potrafi podzielić się informacjami o tym, w jaki sposób zarządza dziedzinami mniej „widowiskowymi” niż zaangażowanie społeczne — zapewniała prezeska FOB.

Na świeczniku

Aż 72 proc. uczestników tegorocznej edycji konkursu opracowało raporty według międzynarodowego standardu GRI (Global Reporting Initiative). — Patrząc na statystyki, mogę powiedzieć, że wykonali państwo świetną robotę. Tak duża liczba raportów odnoszących się do rygorystycznych wytycznych pokazuje, że zarządzanie sferą odpowiedzialności jest faktycznie udoskonalane — mówiła Irena Pichola, członek zarządu Deloitte Advisory. Jak wynika z badania przeprowadzonego przez tę firmę, wśród 500 największych przedsiębiorstw z Europy Środkowej najwięcej raportów powstaje w Polsce.

— Są one również dużo lepsze jakościowo, co wynika ze standardów, do których się odnoszą i dyscypliny, jaką na siebie narzucają — zaznaczyła Irena Pichola. O tym, jak ważna jest transparentność w biznesie, mówili także partnerzy gali. — To kluczowe, by w raportowaniu i kontaktach firmowych grać w otwarte karty. Powinniśmy pokazywać nie tylko sukcesy organizacji, ale też jej problemy i sposoby ich rozwiązywania. Przejrzystość raportowania i sposób, w jaki prowadzimy dialog z różnego rodzaju grupami społecznymi, to klucz do sukcesu — tłumaczył Maciej Nowohoński, członek zarządu ds. finansów Orange Polska. Jego opinię podzieliła Jowita Twardowska, doradca ds. społecznych i CSR Grupy Lotos.

— Jeśli chodzi o ujawnianie informacji niefinansowych, to trzeba się przełamać. Przychodzi moment, gdy zaczynamy zdawać sobie sprawę, że nie tylko liczby świadczą o firmie. Pokazując różne czynniki niefinansowe, tak naprawdę odkrywamy się i pokazujemy jako transparentna organizacja — powiedziała przedstawicielka Grupy Lotos. Nagrodę główną — „za merytorykę i wyróżniającą się dojrzałość raportu, jego dwujęzyczność, imponujący zestaw wskaźników, świadczący o świadomości oddziaływania, a także za odwagę w poruszaniu trudnych tematów i przystępność” — otrzymał Raport Zintegrowany za rok 2015 Grupy Kapitałowej Lubelski Węgiel Bogdanka.

— Raport zintegrowany to bardzo duże wyzwanie dla firmy, ale też praktyczne narzędzie, za pomocą którego może się ona komunikować z otoczeniem. Gdy dzwonią do mnie dziennikarze i pytają o konkretne wskaźniki, odsyłam ich do opracowanej przez nas broszury. Myślę, że to fajny sposób na zakomunikowanie pewnych danych. Firmy powinny mieć zakorzenione w kulturze, by o pewnych rzeczach nie bać się mówić — powiedział Jarosław Wojewoda, kierujący działem marketingu i PR Grupy Kapitałowej Lubelski Węgiel Bogdanka. [FOT. WM]

Laureaci 10. konkursu Raporty Społeczne

Kategorie główne

Nagroda główna

Lubelski Węgiel Bogdanka

Wyróżnienia

Kompania Piwowarska KGHM Polska Miedź

Nagrody dodatkowe

Nagroda ministra rozwoju

Lubelski Węgiel Bogdanka

Nagroda Giełdy Papierów Wartościowych

PKN Orlen

Nagroda internautów

Bank Zachodni WBK

Nagroda za najlepszy debiut

Górażdże Cement

Nagroda dziennikarzy

Bank Zachodni WBK

 

 

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Anna Gołasa

Najważniejsze dzisiaj

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Inne / Nagrody za wrażliwość w biznesie