Najcenniejsze marki świata

Jacek Iskra
opublikowano: 2012-02-13 00:00

BANKI

Brand HSBC jest najdroższy na świecie — wycena to prawie 27,6 mld USD. Marka PKO BP jest warta 20 razy mniej.

W corocznym zestawieniu przygotowanym przez firmę konsultingową Brand Finance największy bank na Wyspach Brytyjskich pierwszy raz znalazł się przed wszystkimi amerykańskimi markami, m.in. Wells Fargo, Bank of America (przed rokiem lider rankingu), Chase Manhattan czy Citibank. Poza tym ostatnim wartość pozostałych marek amerykańskich banków skurczyła się w porównaniu z 2011 r. Brytyjski gigant HSBC (czyli Hongkong and Shanghai Banking Corporation), założony w Hongkongu jeszcze w XIX w. przez szkockiego bankiera sir Thomasa Sutherlanda, to jedna z najbardziej rozpoznawalnych instytucji finansowych świata. Ma ponad 7,5 tys., oddziałów w 85 krajach, a akcje banku notowane są na giełdach w Londynie, Hongkongu, Nowym Jorku i Paryżu. Od 1990 r. HSBC działa też w Polsce. Według analityków Brand Finance, wartość marki HSBC stanowi aż 22 proc. jego rynkowej kapitalizacji (122,7 mld USD). To jednak nic w porównaniu z inną ikoną brytyjskiej bankowości, bankiem Barclays — wartość tej marki (13,5 mld USD, 12. miejsce w zestawieniu) to aż połowa całej kapitalizacji Barclaysa. Wynika to z faktu, że marka działającego od blisko 300 lat banku wciąż jest jednym

Na szóstą pozycję awansował w tym roku brand Citigroup — przez lata najmocniejszy na świecie. Jednak kryzys na amerykańskim rynku kredytów hipotecznych w latach 2007- -09 wypchnął markę Citi (właściciela warszawskiego Banku Handlowego) nawet poza pierwszą dziesiątkę. W zestawieniu Brand Finance na 500 najdroższych bankowych marek na świecie znalazło się siedem polskich. Najwyżej, bo na 112. miejscu, znalazł się PKO BP. Ten brand jest wart 1,3 mld USD. W ciągu roku, głównie na skutek osłabienia polskiej waluty, wartość marki PKO BP spadła o 180 mln USD. Na 146. pozycji znalazł się Pekao, największy krajowy rywal PKO BP. Wartość jego brandu to obecnie 857 mln USD (wobec 903 mln USD rok wcześniej). W trzeciej setce znalazły się natomiast marki BZ WBK (wartość 393 mln USD) i BRE Banku (339 mln USD).

Dużo dalsze pozycje zajęły marki Banku BPH, Getin Holdingu, Millennium, Getin Noble Banku oraz Kredyt Banku. Bankowe marki, chociaż cenne, nie są najdroższymi na świecie. W ubiegłym roku brand najpopularniejszej wyszukiwarki internetowej Google wyceniany był na ponad 44 mld USD. Tuż za nim znalazły się marki producenta oprogramowania Microsoftu (42,8 mld USD) i Wal-Marta, największej amerykańskiej sieci handlowej (36,2 mld USD). Najwyżej notowany w 2011 r. bank Bank of America, którego markę wyceniano wówczas na aż 30 mld USD, znalazł się dopiero na 8. miejscu.