Coraz więcej mikroi małych firm wdraża innowacje — pokazuje raport Banku Pekao o sytuacji mikro- i małych firm w 2015 r., w którym zbadano ok. 7 tys. przedsiębiorców. Wciąż jednak te, które się na to decydują, stanowią niewielki odsetek w porównaniu z firmami, które nie wdrażają żadnych innowacji. Bank pytał zarówno o innowacje produktowe, czyli wprowadzenie na rynek nowego albo znacząco ulepszonego produktu lub usługi, oraz innowacje procesowe, czyli wdrożenie nowych lub znacząco ulepszonych metod wytwarzania czy też dystrybucji produktów oraz usług. Niezmiennie ten drugi rodzaj innowacji jest mniej powszechny niż pierwszy — ogółem w minionym roku innowacje produktowe wdrożyło 26 proc. mikro- i małych firm, a procesowe — tylko 17 proc. W ciągu kolejnych 12 miesięcy planuje to zrobić niewiele więcej firm.

— Ten obszar zdecydowanie trzeba poprawić, jeśli jako kraj chcemy być innowacyjni — podkreśla Grzegorz Piwowar, wiceprezes Banku Pekao. Ponadto nakłady mikro- i małych przedsiębiorców na innowacje są niskie. W grupie tych, które w ostatnich 12 miesiącach zadeklarowały wdrożenie jakichkolwiek innowacji, jedynie co 20. poniosła na ten cel nakłady przekraczające 100 tys. zł. Najwięcej firm, 56 proc., zainwestowało poniżej 10 tys. zł, a 39 proc. — do 100 tys. zł. Przy takich kwotach trudno liczyć, żeby wdrażane za ich pomocą rozwiązania były przełomowe. © Ⓟ