Najsłabszy luty od siedmiu lat

opublikowano: 17-03-2021, 14:20

Jest postęp. Styczeń był najgorszym miesiącem na unijnym rynku nowych aut osobowych w historii pomiarów. Luty jest najgorszy już tylko od 2013 r.

W drugim miesiącu 2021 r. na terenie Unii Europejskiej zarejestrowano niespełna 771,5 tys. nowych aut osobowych. To o niemal jedną piątą (19,3 proc.) mniej niż rok temu - wynika z analizy przygotowanej przez Europejskie Stowarzyszenie Producentów Motoryzacyjnych (ACEA). Autorzy podsumowania podkreślają, że to najgorszy lutowy wynik od 2013 r. Przypomnijmy, że styczeń tego roku zakończył się 24-procentowym spadkiem liczby rejestracji nowych aut, a tak dużego tąpnięcia nie było w historii pomiarów rynku.

Spadki odnotowano w lutym tego roku na wszystkich z czterech głównych rynków UE. Najniższy - we Włoszech (-12,3 proc.). Pozostałe duże rynki zanotowały znacznie silniejsze tąpnięcie: Niemcy -19,0 proc., Francja -20,9 proc., a Hiszpania -38,4 proc. Spośród wszystkich unijnych rynków największy spadek (-59 proc.) był w lutym w Portugalii. Polska wypada na tle unijnej średniej bardzo dobrze. Luty 2021 r. był o tylko 2 proc. słabszy od zeszłorocznego. Lepiej poradziły sobie tylko rynki: węgierski (-1,7 proc.), fiński (-1,2 proc.) i szwedzki, który jako jedyny w UE zanotował wzrost liczby rejestracji (o 5,7 proc.)

Po dwóch miesiącach tego roku unijny rynek nowych aut osobowych traci do zeszłorocznych wyników blisko 22 proc. Od początku tego roku popyt obniżył się na każdym z rynków. Wyjątkiem jest Szwecja, gdzie w ciągu dwóch miesięcy odnotowano spory, bo blisko 13-procentowy wzrost liczby rejestracji. Wśród głównych unijnych rynków największe straty odnotowała Hiszpania, gdzie sprzedaż w porównaniu z ubiegłym rokiem zmniejszyła się prawie o połowę (-44,6 proc.), następnie Niemcy (-25,1 proc.), Francja (-14,2 proc.) i Włochy (-13,1 proc.). Polska zanotowała w tym czasie 10-procentowy spadek popytu na nowe samochody.

Niemal wszystkie grupy producenckie obecne z ofertą w UE sprzedały w 2021 r. mniej aut. Największy spadek, o ponad 60 proc., zanotowano w Mitsubishi. Najmniejszy (niespełna 12 proc.) w BMW Group. Również w tej kategorii jest jednak jeden wyjątek, znowu szwedzki: jedyną grupą producencką ze wzrostem rok do roku jest Volvo Car Corp. Grupie udało się znaleźć nabywców dla 38,3 tys. aut, a to o 3 proc. więcej niż w analogicznym okresie 2020 r.

W grupie marek niemal nie ma przypadku poprawienia zeszłorocznego wyniku. Niemal, bo są dwa wyjątki. Smart (koncern Daimler) zarejestrował o 126 proc. aut więcej niż przed rokiem, a Alpine (Renault Group), francuska marka aut sportowych, poprawiła zeszłoroczny wynik o 57 proc.

Cztery kółka
Newsletter na temat rynku motoryzacyjnego: premiery, nowości, branżowe ciekawostki.
ZAPISZ MNIE
×
Cztery kółka
autor: Łukasz Ostruszka
Wysyłany co dwa tygodnie
Łukasz Ostruszka
Newsletter na temat rynku motoryzacyjnego: premiery, nowości, branżowe ciekawostki.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane