Czytasz dzięki

Najważniejsze to zachować równowagę

opublikowano: 29-12-2019, 22:00

Jedzenie małą łyżką daje najlepsze efekty — uważa Paweł Nowak, właściciel firmy Domator24.com z Zielonej Góry, która zwyciężyła w tegorocznym rankingu „Gazele Biznesu”

Kup katalog „Gazel Biznesu 2019” w formacie .pdf

Największe wyzwania, jakie stoją przed nami, to zapewnienie sprawnej
logistyki międzynarodowej oraz pozyskanie zagranicznych fachowców znających
trendy i zasady marketingu w danym kraju — wylicza Paweł Nowak, właściciel
firmy Domator24.
Zobacz więcej

LISTA ZADAŃ:

Największe wyzwania, jakie stoją przed nami, to zapewnienie sprawnej logistyki międzynarodowej oraz pozyskanie zagranicznych fachowców znających trendy i zasady marketingu w danym kraju — wylicza Paweł Nowak, właściciel firmy Domator24. Wojciech Robakowski

Firma z Zielonej Góry osiągnęła wynik, który jest bardzo trudny do powtórzenia. Przez trzy lata zwiększyła obroty o ponad 2200 proc., co klasyfikuje ją do czołówki najszybciej rozwijających się firm na Starym Kontynencie.

— Gdybyśmy utrzymali dotychczasowe tempo rozwoju, to za trzy lata musielibyśmy generować ponad 1,5 mld zł obrotu, a nasze powierzchnie magazynowe musiałyby być liczone w kilometrach kwadratowych. Nie słyszałem, aby udało się to w tak krótkim czasie jakiejkolwiek firmie. Dlatego będąc realistą, wybieram małą łyżkę — mówi Paweł Nowak, właściciel firmy Domator24.

Rodzinne tradycje

Domator24 to rodzinna firma z tradycjami, działająca od 2002 r. Produkuje i importuje szafy metalowe marki Jan Nowak i fotele gamingowe DiabloChairs. Od początku jej ideą było stworzenie produktów, które spełniają oczekiwania nawet najbardziej wymagających klientów.

— Jestem typem człowieka, który potrzebuje sporo czasu i bardzo dużo przestrzeni na przemyślenia oraz konsultacje z osobami współtworzącymi Domatora. Dlatego w nowej strukturze, opartej na kadrze wyspecjalizowanych menedżerów, planujemy uzyskać bardzo dobre wyniki finansowe, niekoniecznie skupiając się na samym obrocie — mówi Paweł Nowak.

Jak liczy, on sam przy tej okazji zyska trochę cennego czasu, którego ostatnio zabrakło mu dla najbliższych — żony i dwójki dzieci.

— To właśnie przy nich ładuję akumulatory do działania i czerpię inspiracje. Nie chciałbym stracić tego ważnego dla mnie balansu — podkreśla właściciel Domatora. Zachowanie tej równowagi może być jednak trudne. Paweł Nowak przyznaje, że jest perfekcjonistą. A ta cecha charakteru

połączona z pasją do biznesu często nie pozwala zadowolić się obecnym stanem rzeczy.

— Zawieszanie poprzeczki wysoko i systematyczne dążenie do odległych celów to z jednej strony moja duża zaleta, pozwalającą osiągać w biznesie sukcesy, a z drugiej spora wada. Przez to nie mogę przestać myśleć o założonych planach, nieustannie szukając inspiracji do ulepszeń — przyznaje Paweł Nowak.

a0affcda-429f-11ea-b77f-2e728ce88125
Co tam, panie, w inwestycjach?
Najciekawsze zagraniczne inwestycje w Polsce i polskie za granicą. Gdzie powstają, ile kosztują i które firmy będą szukać wykonawców i pracowników
ZAPISZ MNIE
Co tam, panie, w inwestycjach?
autor: Małgorzata Grzegorczyk
Wysyłany raz w miesiącu
Małgorzata Grzegorczyk
Najciekawsze zagraniczne inwestycje w Polsce i polskie za granicą. Gdzie powstają, ile kosztują i które firmy będą szukać wykonawców i pracowników
ZAPISZ MNIE

Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa.

Kliknij w link w wiadomości, aby potwierdzić subskrypcję newslettera.
Jeżeli nie otrzymasz wiadomości w ciągu kilku minut, prosimy o sprawdzenie folderu SPAM.

Zasługa zespołu

Paweł Nowak akcentuje rolę zespołu, dzięki któremu firma bardzo szybko się rozwijała w ostatnich latach. To zapewniło jej bardzo wysoką pozycję i przewagę nad konkurencją nie tylko na rynku polskim, ale również międzynarodowym. Domator.24 jest rozpoznawalną marką m.in. w Niemczech, Hiszpanii i Włoszech. Cel na najbliższe lata to kolejne rynki w Europie.

Firma planuje również wejście na rynki USA, Kanady oraz Australii. Na początku odbiorcami produktów Domatora byli głównie gracze. Obecnie dzięki właściwemu marketingowi docierają one również do osób niezwiązanych z gamingiem. Firma wykorzystała też doświadczenie z branży mebli biurowych, dystrybuując na rynki europejskie wyroby pod marką Jan Nowak od imienia synka właściciela. Zmieniła design foteli biurowych. Łącząc ergonomię z optymalną ceną, zyskała zainteresowanie osób spędzających sporo czasu przed komputerem. Plany Domatora zakładają tworzenie własnych witryn e-commerce w poszczególnych krajach.

Firma będzie je tworzyła, opierając się na swoich dotychczasowych doświadczeniach, nie chce bowiem liczyć wyłącznie na platformy dużych graczy rynku e-commerce.

II MIEJSCE W RANKINGU OGÓLNOPOLSKIM — PROGRES HR INTERNATIONAL

Rekrutacja od Afryki po Azję

Międzynarodowe usługi rekrutacyjne to główne filary rozwoju Progres HR International z Gdańska, która zatrudnia rocznie prawie 30 tys. pracowników.

Progres HR International to firma świadcząca nowoczesne usługi HR dla biznesu. Do jej specjalności należą rekrutacje tymczasowe, stałe, szkolenia, doradztwo w zakresie HR oraz outsourcing procesów biznesowych. Spółka ma doświadczenie w rekrutacjach międzynarodowych — dostarcza kadry dla pracodawców ze Skandynawii, Niemiec, Francji czy Czech. Firma powstała w 2002 r. jako jednoosobowa działalność gospodarcza założonaprzez dzisiejszego prezesa — Piotra Zająca. Zaczynała od leasingu pracowniczego, czyli wynajmu niewykwalifikowanych pracowników do sieci sklepów wielkoformatowych oraz rekrutowania sprzedawców i osób do promocji produktów.

— Początkowo nasza działalność koncentrowała się w regionie Trójmiasta. W 2003 r. otworzyliśmy pierwszy oddział w Gdyni, a potem w kolejnych miastach. Z firmy lokalnej staliśmy się ogólnopolską — mówi Piotr Zając.

Dziś Progres HR International ma 25 w całej Polsce. Firma zatrudnia około 300 pracowników wewnętrznych i prawie 30 tys. pracowników rocznie w ramach pracy tymczasowej i stałej.

— Ważnym krokiem w rozwoju stała się dla nas specjalizacja, czyli stworzenie osobnych linii dla poszczególnych obszarów biznesowych — takich jak rekrutacje tymczasowe, stałe czy outsourcing — mówi Cezary Maciołek, wiceprezes firmy. Spółka otworzyła się także na rynki wschodnie, uruchamiając dwa oddziały na Ukrainie. W ostatnich latach pracuje nad rozwojem międzynarodowych struktur rekrutacyjnych na terenie Azji oraz Afryki — Rynek pod kątem dostępności kandydatów ciągle się zmienia, coraz trudniej pozyskać pracowników z Ukrainy. Chcąc odpowiadać bieżącym wyzwaniom rynku pracy, trzeba stale poszukiwać rozwiązań i alternatywnych kierunków rekrutacyjnych. Myśląc globalnie i działając lokalnie, jesteśmy w stanie budować dla naszych klientów ofertę szytą na miarę ich potrzeb — opowiada Cezary Maciołek.

W kolejnych latach Progres HR International chce przede wszystkim nadal rozwijać transgraniczne usługi rekrutacji pracowników oraz kontynuować specjalizację w ramach linii biznesowych.

— Coraz większe znaczenie będą odgrywać organizacje, które w sposób sprawny i efektywny będą w stanie rekrutować pracowników na terenie całej Europy. Klienci oczekują również od takich firm jak nasza, doradztwa m.in. w obszarze legalizacji zatrudnienia, budowania struktur i procesów biznesowych, employer brandingu, wskaźników efektywności, jak i samych metod rekrutacji — tłumaczy Piotr Zając.

III MIEJSCE W RANKINGU OGÓLNOPOLSKIM — EKOENERGETYKA POLSKA

Energia dla aut z całej Europy

Stacje ładowania na eksport, głównie do Francji, Niemiec i Finlandii, to prawie 60 proc. łącznej produkcji zielonogórskiej spółki w 2019 r.

Bartosz Kubik i Maciej Wojeński, założyciele spółki Ekoenergetyka Polska poznali się na studiach na Uniwersytecie Zielonogórskim. Ich przygoda z elektromobilnością rozpoczęła się od wspólnego projektu w kole naukowym. Zainspirowani przez prof. Grzegorza Benyska stworzyli prototyp samochodu elektrycznego. Potem opracowali sposób jego ładowania. Wtedy też, w 2009 r., pojawił się energometr, czyli stacja ładująca. Produkcją tych właśnie urządzeń zajmuje się ich firma.

W rozwoju firmy ważne okazały się targi w Hanowerze, podczas których otrzymała ona zlecenie na dostarczenie ładowarek samochodowych do Finlandii. Potem właściciele Ekoenergetyki poznali przedstawicieli Solarisa, który zaprezentował koncepcję elektrycznego autobusu. Tak się zaczęła współpraca — Solaris produkował autobusy, a Ekoenergetyka ładowarki do nich. Kolejne lata to coraz więcej kontraktów. Obecnie ładowarki spółki są wykorzystywane przez transport publiczny w ponad 60 miastach całej Europy.

Kolejnym produktem Ekoenergetyki była stacja szybkiego ładowania prądu stałego (DC), co pozwoliło na dalszy rozwój firmy. Dynamika rynku sprawiła, że potrzebni byli inwestorzy. W grudniu 2017 r. właściciele podpisali umowę inwestycyjną z Polfarmeksem z Kutna, dzięki czemu zyskali stabilność finansową.

Obecnie Ekoenergetyka jest obecna na dwóch rynkach: infrastruktury ładowania dla autobusów elektrycznych oraz samochodów elektrycznych.

Komentarz Wojciecha Kowalczuka, redaktora prowadzącego gazele.pl

O RANKINGU GAZELE BIZNESU 2019

Nowe pokolenie robi zwrot w stronę zielonych

Pierwsze, co rzuca się w oczy po dokładniejszym przejrzeniu tegorocznego, rekordowo długiego, rankingu to niespotykanie duża reprezentacja firm związanych z ekologicznymi źródłami energii i elektromobilnością.

Nawet w czołowej trójce znalazła się firma Ekoenergetyka Polska, która wytwarza urządzenia do ładowania pojazdów elektrycznych. Oprócz niej na liście jest wielu dostawców rozwiązań łączących się z fotowoltaiką czy energią wiatrową. To wyraźna zmiana jakościowa w porównaniu z rankingami sprzed kilku czy kilkunastu lat, gdy głównym atutem firm — Gazel Biznesu — były niskie koszty działalności, a co za tym idzie, konkurencyjność cenowa. Dziś laureaci sprzedają zaawansowane produkty i usługi.

Drugą cechą tegorocznych laureatów rankingu jest swobodne działanie na rynkach zewnętrznych. Zarówno Ekoenergetyka Polska, jak też zwycięzca tegorocznego rankingu — firma Domator24.com z powodzeniem sprzedają produkty za granicą. Także laureat drugiego miejsca — Progres HR International, który działa na rynku usług rekrutacyjnych, nie ogranicza się do Polski. Jego oddziały w całym kraju wyszukują pracowników dla firm ze Skandynawii, Niemiec, Czech czy Francji.

Tendencją zauważalną nie tyle na liście, ile w trakcie spotkań z laureatami rankingu jest wyraźna zmiana pokoleniowa postępująca już od kilku lat. W firmach zakładanych 20-30 lat temu przez pionierów gospodarki rynkowej kierownicze funkcje przejmuje nowe pokolenie menedżerów. Najczęściej są to dzieci założycieli. Do rzadkości nie należą jednak przypadki, gdy za sterami firmy zasiadają wynajęci menedżerowie, starannie wyselekcjonowani spośród ludzi z odpowiednim wykształceniem i doświadczeniem zawodowym.

Wśród tegorocznych Gazel Biznesu wiele jest jednak przedsiębiorstw stosunkowo młodych, zakładanych przez ludzi, którzy w realiach biznesu rozwijają młodzieńcze pasje. Takim przedsięwzięciem jest m.in. zielonogórskie przedsiębiorstwo Ekoenergetyka Polska.

Tegoroczne Gazele Biznesu różnią się więc znacznie od swoich poprzedniczek sprzed dekady czy dwóch, potwierdzając przy tym, że nasz ranking jest prawdziwym zwierciadłem polskiego sektora małych i średnich firm.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Barbara Warpechowska

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy