Czytasz dzięki

Największy problem to przepisy

opublikowano: 09-04-2019, 22:00

Mali i średni przedsiębiorcy narzekają na prawo i podatki, ale jednocześnie nie wiedzą, na czym polega Konstytucja biznesu.

Firmom MŚP w największym stopniu sen z powiek spędza niepewność związana z nowymi regulacjami prawno-podatkowymi — wynika z badania Bibby MSP Index przeprowadzonego w marcu. Jeszcze pół roku temu 28 proc. przedsiębiorców z segmentu MŚP za główne czynniki utrudniające rozwój firmy uznawało te związane z rekrutacją, a więc brak pracowników i trudności z pozyskaniem wykwalifikowanych specjalistów. Chociaż bezrobocie nadal pozostaje na rekordowo niskim poziomie (3,6 proc. w ostatnim kwartale 2018 r.), obecnie na ten problem wskazuje mniej, bo tylko 21 proc. ankietowanych.

— Można zatem odnieść wrażenie, że przedsiębiorcy nauczyli się już radzić sobie z pozyskiwaniem pracowników — zwraca uwagę Jerzy Dąbrowski, dyrektor generalny spółki faktoringowej Bibby Financial Services.

Obecnie najwięcej przedsiębiorców wskazuje na bariery związane z prawem. Firmom przeszkadzają przede wszystkim zbyt duże obciążenia podatkowe (15 proc.), wysokie koszty pracy (13 proc.) i niejasność przepisów prawnych (12 proc.). Jednocześnie aż 69 proc. respondentów przyznało, że nie widzi dla swojej firmy korzyści z wprowadzenia Konstytucji biznesu, 18 proc. nie wie, czy w jakiekolwiek sposób na niej zyskali, a 11 proc. w ogóle nie słyszało nic na ten temat.

— To pokazuje, że MŚP skupiają się raczej na bieżącym biznesie, zdobywaniu klientów, wprowadzaniu nowych produktów, upominaniu się o płatności i tym podobnych działaniach, a nie na śledzeniu zmian w prawie — uważa Jerzy Dąbrowski.

Jego zdaniem warto jednak trzymać rękę na pulsie.

— Obecnie trwają prace legislacyjne, mające na celu zniesienie asymetrii w relacjach handlowych, a tym samym ułatwienie życia małym i średnim przedsiębiorcom. Warto się tym zainteresować — radzi Jerzy Dąbrowski.

Puls Firmy
Użyteczne informacje dla mikro-, małych i średnich firm. Porady i przekrojowe artykuły, dzięki którym dowiesz się, jak rozwinąć biznes
ZAPISZ MNIE
×
Puls Firmy
autor: Sylwester Sacharczuk
Wysyłany raz w tygodniu
Sylwester Sacharczuk
Użyteczne informacje dla mikro-, małych i średnich firm. Porady i przekrojowe artykuły, dzięki którym dowiesz się, jak rozwinąć biznes
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Sylwia Wedziuk

Polecane