Największym inwestorem w branży jest Ikea

Agnieszka Janas
opublikowano: 2004-01-20 00:00

Duże powierzchnie dla znanych marek. Pod takim hasłem rozpoczęto w Polsce inwestycje w nowy format handlu. Lider — Ikea — wyda co najmniej 500 mln zł!

Specjaliści z branży przewidują, że rozwój parków handlowych (retail park) będzie następnym etapem ewolucji centrów handlowych.

— Lata 2004-06 będą okresem inwestowania w tę formę handlu. Po dynamicznym rozwoju obiektów wolno stojących, spodziewam się ich koncentracji w formie parków handlowych — mówi Monika Jędrzejczak, starszy negocjator z agencji Cushman & Wakefield Healey & Baker (CW HB).

Duże pudełka

Z raportu CW HB wynika, że pod koniec III kw. 2003 roku wielkopowierzchniowe sklepy niespożywcze w Polsce łącznie liczyły prawie 1,3 mln mkw., z czego 60 proc. stanowiły budynki wolno stojące, a 40 proc. znajdowało się w kompleksach centrów handlowych.

— Park handlowy to zespół kilku wielkopowierzchniowych parterowych budynków ulokowanych na obrzeżach miasta, ale za to z doskonałym dojazdem. Obiekty te tworzą albo pojedyncze pudełka, w których poszczególne sieci prezentują swoją ofertę, albo budynek podzielony na duże powierzchnie, często w granicach 1-5 tys. mkw. przeznaczone dla każdego detalisty osobno. W obu przypadkach klienci mają bezpośredni dostęp do sklepu prosto z parkingu. Cechą charakterystyczną parku handlowego jest brak powierzchni wspólnej lub jej ograniczona ilość. Budynki mają stosunkowo prostą i tanią konstrukcję — wyjaśnia Monika Jędrzejczak.

Ceny najmu wahają się w granicach 9-12 EUR za mkw. i zależą od powierzchni oraz czasu trwania umowy najmu. Kontrakty podpisywane są na co najmniej 5 lat. Największym problemem tej formy handlu w Polsce jest klimat.

— Musimy szukać możliwości taniego połączenia obiektów w całość. Testujemy już pewne propozycje. W planowanym obecnie parku handlowym Ikea Matarnia w Gdańsku zbudujemy przeszklony pasaż — dodaje Monika Jędrzejczak.

Silni marką

Klientami takich obiektów są duże sieci detaliczne. Oferują albo towary potrzebujące dużej przestrzeni sprzedaży albo mają silną markę z olbrzymim asortymentem.

— Ta forma handlu sprawdza się szczególnie dobrze w przypadku artykułów budowlanych i wykończeniowych (DIY), sprzętu AGD RTV, mebli — wylicza Marek Noetzel, negocjator z CW HB.

Najmem zainteresowane są spółki dobrze znane na rynku, których marka jest magnesem przyciągającym klientów.

— Nie potrzebują one dodatkowego wsparcia w postaci komplementarnej oferty innych detalistów czy centrum rozrywkowego — wyjaśnia Marek Noetzel.

W Polsce najpoważniejszymi najemcami są sieci DIY.

W planowanych przez Ikea obiektach znajdą się także supermarkety spożywcze oraz lokale gastronomiczne.

Zastrzeżona nazwa

Pierwszy park handlowy w Polsce powstanie w Jankach. Jego inwestorem jest Inter Ikea Centre Polska. Nazwa „park handlowy” została zastrzeżona przez spółkę. Inter Ikea planuje rozbudowę istniejących centrów handlowych o obiekty handlowo-usługowe: na warszawskim Targówku, w Gdańsku, na wrocławskich Bielanach oraz w Poznaniu.

— To nie wszystko. Planujemy nowe inwestycje, np. budowę parku handlowego w Łodzi. Trwają prace przygotowawcze przed rozpoczęciem budowy Bielan II, które powinny ruszyć na wiosnę 2004 r. Jeśli budowa rozpocznie się zgodnie z planem, to pierwszy etap rozbudowy — 10 tys. mkw. — oddamy do użytku w grudniu 2004 r. Mamy ważne pozwolenie na budowę także II etapu — około 15 tys. mkw. powierzchni, który będziemy realizowali w 2005 r. W Matarni mamy warunki zabudowy terenu. Złożyliśmy też dokumenty w celu uzyskania pozwolenia na rozbudowę na Targówku, gdzie widzimy możliwość powiększenia obiektu o ponad 70 tys. mkw. Pracujemy nad koncepcją parku w Poznaniu. Przygotowujemy rozbudowę i modernizację Janek. Jeśli zrealizujemy nasze projekty, staniemy się jednym z najpoważniejszych inwestorów — wylicza Wojciech Dzwonkowski, dyrektor ds. rozwoju Ikea.

Koszty budowy nie są małe. Inwestycje osiągną co najmniej 500 mln zł. Ikea nie podaje szczegółów, bo nie przeprowadziła jeszcze wszystkich przetargów.

Zdaniem przedstawiciela Ikea, planowane parki handlowe będą oferować pełny wybór artykułów do wyposażania domu.

Pretendenci

Budowę retail parków zapowiadała także spółka TK Operations Polska. Firma informowała o planach realizacji trzech obiektów. Dwa z nich — Reduta oraz Targówek — miały powstać przy stołecznych centrach handlowych wybudowanych przez TK Operations. Podobną lokalizację ma Retail Park Bytom przy centrum Plejada. Zrealizowano I fazę Reduty o powierzchni 6 tys. mkw. Część handlową na parterze wynajął Decathlon, pierwsze piętro to biura Hortexu i Axel Springer. Mimo zapowiedzi oddania do użytku w 2003 roku, nie zaczęto budowy I fazy Targówka (6,63 tys. mkw.) ani Bytomia (około 5,6 tys. mkw.).

— Nie wycofaliśmy się z projektów budowy retail parków, gdyż posiadane przez nas tereny są bardzo dobre dla tego typu inwestycji. Opóźnienie wynika z procesów administracyjnych, nie skończyliśmy ich pod rządami nowej ustawy, więc zaczęliśmy wszystko od początku, gdy weszła nowa. Złożyliśmy już wnioski o pozwolenie na budowę na Targówku i w Bytomiu — mówi Zygmunt Chyla, prezes TK Operations Polska (TK).

Jego zdaniem, plany budowy parku handlowego Ikea na terenie oddalonym od centrum handlowego Targówek około 3 km nie są zagrożeniem dla inwestycji spółki.

— Ikea tak samo musi przejść przez etap administracyjny, więc znajduje się w tym samym punkcie. Dodatkowo nasze centrum ma lepszą lokalizację — 2 km od jednego z największych osiedli stolicy — podkreśla Zygmunt Chyla.

Prezes TK informuje, że są prowadzone pierwsze rozmowy z najemcami powierzchni, ale dopóki deweloper nie uzyskał pozwolenia na budowę, trudno jest podejmować decyzje.

— Mam nadzieję, że do końca 2004 r. zakończymy etap administracyjny. Potem pójdzie już szybko — takie budynki stawia się mniej więcej sześć miesięcy. Chciałbym oddać je do użytku w przyszłym roku — dodaje Zygmunt Chyla.