Czytasz dzięki
Partnerem podcastu jest BNP

Narodowa przesiadka na rower [PODCAST]

opublikowano: 14-08-2020, 06:00

Przybywa rowerzystów, a wraz z nimi biznesowych szans i wyzwań. Producenci zmagają się z brakami części, samorządy – z brakami funduszy, a cykliści – z brakami ścieżek rowerowych

Krajobraz rynku rowerowego po pandemii ma dwa oblicza. Z jednej strony rower awansował w hierarchii środków transportu jako bezpieczniejszy dla zdrowia sposób poruszania się, niż komunikacja miejska. Również producenci sprzętu rowerowego, chociażby największa pod tym względem firma w Polsce – przasyski Kross kierowany przez Zbigniewa Sosnowskiego, mają co robić, bo zwiększony popyt oznacza dla nich większy zysk. Cieszą się też ci, którzy zarabiają na rowerzystach w inny sposób – mowa tu nie tylko o pompkach, kaskach i bidonach, ale… leasingu flot rowerowych. Tak, tak – tego typu produkty też już się pojawiają, o czym opowie Bartłomiej Kwapisz z firmy Arval.

Jest jednak druga strona tego medalu. Unieruchomione na miesiąc podczas lockdownu miejske wypożyczalnie rowerów podkopały kruchy biznes firm bikesharingowych, z Nextbikiem na czele. Lider polskiego rynku ugiął się pod naporem kosztów i załamanych przychodów i musiał w maju zgłosić wniosek o upadłość (aktualnie w spółce toczy się postępowanie restrukturyzacyjne). Nowopowołany prezes Tomasz Wojtkiewicz, u nas w pierwszym wywiadzie po ponownym objęciu tej funkcji (wcześniej był nim w latach 2012-2018), ma jednak pomysł na wyjście z trudnej sytuacji. Podobny problem uciekających przychodów ma Czesław Lang, który od lat zajmuje się organizacją prestiżowego wyścigu Tour de Pologne. Jednak również i on widzi pewne światełko w tunelu.

Mniej optymizmu ma z kolei Waldemar Sadowski, bardziej znany jako mikrobloger Rowerowe Sygnały. Jego zdaniem z infrastrukturą jest źle i tylko gdzieniegdzie widać w tej kwestii wyraźną poprawę. A to jedna z głównych bolączek polskich rowerzystów.

Wszystkie odcinki Pulsu Biznesu do słuchania znajdziecie na stronie www.pb.pl/dosluchania i w aplikacjach podcastowych, w tym na Spotify i Apple Podcasts.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane