Firmy z regionu Europy Środkowej wskazują, że umiejętność pokonania bariery rosnącej konkurencji cenowej i malejącej wysokości marży są kluczem do rozwoju gospodarczego. Firma Cap Gemini Ernst & Young przeprowadziła badanie wśród menedżerów największych przedsiębiorstw z Polski, Austrii i Szwajcarii.
— Celem naszego badania było określenie, jak postrzegają gospodarkę i zachodzące w niej procesy menedżerowie z Polski oraz Austrii i Szwajcarii. Badaliśmy też, jaki wpływ na podejmowanie przez nich decyzji mają poszczególne czynniki gospodarcze. Zasadniczą różnicą było tu postrzeganie znaczenia sytuacji makroekonomicznej — mówi Maciej Tomczak, konsultant w Cap Gemini Ernst & Young.
Dodaje on, że ocena znaczenia poszczególnych elementów życia gospodarczego wpływa na wybór metody, za pomocą której osiągane będą cele przedsiębiorstwa. Na tej płaszczyźnie znowu pojawiają się istotne różnice między Polską a Austrią i Szwajcarią. Gospodarka tamtych krajów rozwija się od ponad 50 lat. Powoduje to, że również przedsiębiorcy i menedżerowie stosują nieco inne, bardziej rozwinięte i wyrafinowane metody zarządzania.
— Widoczne są różnice w metodach zarządzania w przedsiębiorstwach polskich i zachodnich. Prognozy mówią jednak, iż dystans ten będzie się systematycznie zmniejszał. Oznacza to, że polscy menedżerowie w szybszym tempie będą nadrabiali opóźnienia, niż zachodni czynili postępy w rozwoju coraz skuteczniejszych systemów zarządzania — tłumaczy Maciej Tomczak.